גיוסם של תלמידי ישיבות לצה"ל; החוק בעניין מס ריבוי דירות; הגדלת שטח המחיה המוקצה לאסירים ועצורים בישראל; שאלת תחולתו של הסדר הפונדקאות בישראל גם על זוגות חד-מיניים; הפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה; מכל האמוניה בחיפה; שחיתות של ראש עיריית רמת גן; בקשה של רוצח למשפט חוזר – אלה, על קצה המזלג, הנושאים שלהם נדרש בית המשפט העליון בשנה האחרונה.



באחת השנים הסוערות בתולדות הגוף השיפוטי הרם ביותר, בצל ביקורת ציבורית רבה וכן ניסיונות פוליטיים להצר את צעדיו ולשנות את השיטה לבחירת נשיא, הוכרעו כמה מפסקי הדין המשמעותיים בתולדות המדינה. שופטות ושופטי בית המשפט העליון בחרו, כמדי שנה, את פסקי הדין המרכזיים שניתנו בשנת המשפט החולפת, החל מערב ראש השנה התשע"ז עד לערב ראש השנה התשע"ח. ואלה כמה מהם.



השרה שקד. מובילה ניסיון להצר את צעדיו של ביהמ"ש העליון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השרה שקד. מובילה ניסיון להצר את צעדיו של ביהמ"ש העליון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בתחום המשפט הציבורי ודיני העבודה ציינו השופטים, בין היתר, את פסק הדין שקבע כי הסדר הגיוס החדש נכשל כבר במבחן המידתיות וכי איננו חוקתי ויש להורות על ביטולו לגבי תלמידי הישיבות ש"תורתם אומנותם". עוד מופיע ברשימה פסק הדין שהורה על ביטולו של הסדר מס ריבוי דירות וכן קבלה חלקית של ערעור בעניין הרחקת מסתננים למדינה שלישית בהסכמתם והחזקה במשמורת בשל אי-הסכמה להרחקה.



ביום פרישתו לגימלאות של המשנה לנשיאה א' רובינשטיין, הכריע בית המשפט בעתירה הנוגעת לשטח המחיה של אסירים ועצורים בבתי הסוהר בישראל, ובארבע עתירות הנוגעות לתנאי המחיה של שוהים במתקן חולות. הרכב השופטים הגיע פה אחד לכלל מסקנה כי שטח המחיה המוקצה כיום לאסיר ולעצור, אינו עולה בקנה אחד עם חובתה של המדינה להבטחת הזכות לקיום אנושי בכבוד.



נתניהו. בג"ץ קבע שעליו לחשוף את מועדי שיחותיו עם אדלסון ורגב. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. בג"ץ קבע שעליו לחשוף את מועדי שיחותיו עם אדלסון ורגב. צילום: מרק ישראל סלם



בפסק דין נוסף שעורר סערה בשנה החולפת, השופט סלים ג'ובראן הדגיש את הקשיים החוקתיים בחוק, אשר אינו מאפשר לזוגות חד-מיניים וליחידנים להתקשר בהסכמי פונדקאות ודחה את ההכרעה בעתירות בחצי שנה, כדי לאפשר למחוקק לפעול. בג"ץ היה גם זה שקבע כי ייחשפו מועדי השיחות בין ראש הממשלה למו"ל עיתון ישראל היום. השנה גם נדחתה עתירת אחיו של חלל צה"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים, להורות על פתיחת קברו, כדי להתיר את הספק המקנן בליבו במשך שנים רבות ביחס לאמיתות הזיהוי של האח.



ג'ובראן. דגש את ההכרעה בעתירות בנושא הפונדקאות לזוגות חד מיניים בחצי שנה. צילום: פלאש 90
ג'ובראן. דגש את ההכרעה בעתירות בנושא הפונדקאות לזוגות חד מיניים בחצי שנה. צילום: פלאש 90



בסכך הכל 26 פסקי דין נכללים בפרק זה. בפרק העוסק במשפט פלילי בחרו השופטים, בין היתר, את החלטתו האחרונה של השופט הפורש ג'ובראן, שלא לאפשר משפט חוזר לעובדיה שלום, שהורשע ברצח עורך הדין חיים לוינסון וזועק כבר שלושה עשורים לחפותו. עוד מוזכר פסק הדין בערעור בפרשת "קרטל המאפיות", בו החליט בית המשפט להקל בעונשם של המנהלים. הכרעה בולטת נוספת הייתה זיכוי, בדעת רוב, של נאשם שהורשע בהריגת אישה שעסקה בזנות.



הפגנות נגד הגיוס. בג"ץ ביטל את חוק גיוס חרדים. צילום: יונתן זינדל
הפגנות נגד הגיוס. בג"ץ ביטל את חוק גיוס חרדים. צילום: יונתן זינדל



בתחום דיני המשפחה הוזכרו ביטול הכרזה על "תינוק המריבה" כבר אימוץ כלפי אביו הביולוגי, משלא ננקטו פעולות מספקות לזיהויו ואיתורו וכן חלוקת נטל מזונות הילדים בין ההורים במקרה של משמורת פיזית משותפת. בתחום האזרחי נמנו, בין היתר, דחיית תביעת סוכני ביטוח נגד מסע פרסום שנועד לשווק ביטוח באופן ישיר ללא סוכן ("קמפיין השּוקה") והפקעת זכויות בעלי מניות האגודה השיתופית "קו-אופ הריבוע הכחול" שלא אותרו או שלא פנו להשלמת פדיון מניותיהם.