ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (שלישי) בעצרת האו"ם המתקיימת בניו יורק, כאשר במסגרת דבריו הוא פנה ישירות למנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי. נתניהו התמקד בנאומו בפעילות של הרפובליקה האסלאמית לערער את יציבות במזרח התיכון ובהמשך תוכנית הטילים הבליסטיים והאיומים הנשקפים לישראל מצדה. זמן קצר לפני נאומו אמר רה"מ: "היום אגיד כאן דברים ששליט איראן והעם באיראן יזכרו תמיד". 



בפתח דבריו אמר רה"מ כי "אנחנו בעיצומה של מהפכה גדולה במעמדה של ישראל בעולם. זה קורה כי הרבה מדינות ברחבי העולם מתעוררות ומבינות שישראל היא ארץ החדשנות המקום לטכנולוגיה בחקלאות, במים ובסייבר. המדינות האלו מבינות את הכוח של ישראל במלחמה בטרור. ישראל בשנים האחרונות מעבירה מידע מודיעיני שהציל חיים ברחבי העולם. אולי אתם לא יודעים, אבל הממשלות שלכן כן, והן עובדות קרוב עם ישראל לשמור על האזרחים בשלום". הוא הוסיף כי "אחרי 70 שנה ישראל מחבקת את העולם והעולם מחבק את ישראל".


נתניהו מוזמן לעלות לדוכן הנואמים באו"ם. צילום: רויטרס
נתניהו מוזמן לעלות לדוכן הנואמים באו"ם. צילום: רויטרס


בנוסף, לדבריו, "חווינו ביקורים היסטוריים. טראמפ הגיע במאי לביקור המדיני הראשון שלו הוא עמד בכותל וכשהנשיא נגע באבנים הקדושות הוא נגע בלבנו לעד. ביולי ראש הממשלה ההודי מודי היה הראשון ממדינתו שהגיע לישראל. אני והוא היינו בחוף בחדרה ונהגנו בג'יפ חלצנו נעליים ושתינו מים שטוהרו שניות קודם לכן. תתארו לכם את ההזדמנויות של ישראל להודו ולכל המדינות הללו".

מלבד זאת, הוא ביקר את ההתנהלות של המוסדות הבינלאומיים מול ישראל. "סוריה פוגעת באזרחיה ופוצעת עוד אלפים רבים, בעוד שישראל מצילה אזרחים ומעניקה סיוע רפואי לסורים, ועם זאת ארגון הבריאות העולמי מגנה את ישראל. ביולי אונסק"ו הכריז שמערת המכפלה היא אתר מורשת פלסטיני - זה פייק ניוז, זה פייק היסטוריה".

בני הזוג נתניהו עם השגריר הישראלי דני דנון. צילום: רויטרס
בני הזוג נתניהו עם השגריר הישראלי דני דנון. צילום: רויטרס


לגרסתו, "שרה אמנו הקדושה, רבקה ולאה קבורות שם, והם אמהות של העם היהודי. לא תקראו על זה בדוח האחרון של אונסק"ו, אבל אם תרצו תוכלו לקרוא על זה בתנ"ך, אני ממליץ לכם".                        

ואולם, "למרות הפארסה יש שינוי לאט ובטוח יש סימנים לשינוי חיובי אפילו באו"ם. אני בטוח שהמהפכה בקשרים של ישראל תבוא לידי ביטוי גם כאן בארגון. יש שינוי משמעותי בעמדות של חברים שלנו תודות לעמדה התקיפה של טראמפ לעמדה הזו שלנו. ותודה לך ניקי היילי שאת אומרת את האמת על ישראל".

נתניהו באו"ם. צילום: רויטרס
נתניהו באו"ם. צילום: רויטרס


"טראמפ דיבר בתקיפות על איראן. אני הייתי שגריר ישראל באו"ם בעבר. הנאום של טראמפ היום היה האמיץ והתקיף ביותר ששמעתי בכל שנותיי כאן. הנשיא טראמפ בצדק קורא לעסקה עם איראן כמביכה, וזו הסיבה שאני מסכים איתו: איראן מחויבת להשמיד את העם שלי - היא אומרת את זה הרבה, וגם עשתה זאת השבוע".

הוא ציין גם כי "כשיוסרו ההגבלות מאיראן יהיה צל ענק על המזרח התיכון ועל העולם, כי אז איראן תהיה חופשית להגיע לנשק גרעיני. לכן אמרתי לפני שנתיים שהנזק הגדול מהעסקה הוא לא שאיראן תאיץ את התהליך להגיע לנשק גרעיני על ידי הפרת ההסכם, אלא דווקא על ידי קיום ההסכם. ראינו ואנחנו רואים עכשיו כמה מסוכן יכול להיות נשק גרעיני בידי משטר מסוכן. תתארו לכם מה יהיה כאשר נשק גרעיני יהיה בידיים של האימפריאליסטים האיראנים".

נתניהו על המסכים בעצרת בניו יורק. צילום: רויטרס
נתניהו על המסכים בעצרת בניו יורק. צילום: רויטרס


"תשנו את העסקה או תבטלו אותה", דרש יו"ר הליכוד, שהוסיף: "תחזירו את הלחץ על איראן כולל הגדלת הסנקציות, תסדרו את ההסכם ותעצרו את איראן מלפתח טילים וההשפעה הגוברת שלה באזור. אני יודע וזוכר שניהלנו דיונים כאלה כבר, ותומכים של העסקה האמינו בנאיביות שהיא תוביל למיתונה של איראן, בעוד שאני הזהרתי כשאמרתי שאיראן תתנהג כמו נמר רעב, וזה בדיוק מה שהיא עושה היום, כשהיא מנסה לייצר גוש שיעי במזרח התיכון, כולל טרור בעיראק, סוריה ובעוד מקומות". 

בשלב זה הוא פנה באופן ישיר למנהיג האיראני עלי חמינאי, תוך שהוא מתבטא גם בפרסית: "יש לי הודעה לחמינאי - האור של ישראל לעולם לא יכבה, נצח ישראל לעולם לא ישקר. אלו שמאיימים עלינו מציבים עצמם תחת סכנה. ישראל תגן על עצמה בכל כוחה הצבאי. אנו נפעל למנוע מאיראן לייצר בסוריה בסיסי קבע, נמנע מאיראן להשיג נשק רצחני בלבנון ובסוריה ונמנע ממנה לייצר תוקפנות כלפי ישראל בגבולנו. יש לי גם מסר היום לאזרחי איראן - אתם לא האויבים שלנו, אתם חברים שלנו".

נתניהו מחויך בעת נאומו של טראמפ. "הנאום האמיץ ביותר ששמעתי מעודי". צילום: רויטרס
נתניהו מחויך בעת נאומו של טראמפ. "הנאום האמיץ ביותר ששמעתי מעודי". צילום: רויטרס


"יום אחד חבריי האיראנים - אתם תהיו חופשיים מהמשטר הרצחני שיורה בנשים תמימות ויורה בקהילה הלהט"בית", הוסיף ראש הממשלה, שסיים במילים: "גבירותיי ורבותיי, ישראל יודעת שבהתמודדות מול המשטר האיראני אנחנו לא לבד. יש בעולם הערבי שותפים ששותפים לחלום שלנו על עתיד בטוח".
 
"נאום טראמפ - האמיץ ביותר ששמעתי מעודי"

מוקדם יותר התייחס ראש הממשלה לנאומו של מקבילו האמריקאי, כשאמר כי "בלמעלה מ-30 שנות היכרותי עם האו״ם, לא שמעתי נאום יותר אמיץ ויותר חד. הנשיא טראמפ אמר את האמת על הסכנות האורבות לעולם, וקרא להתייצב מולן בעצמה כדי להבטיח את עתיד האנושות". בתוך כך, נשיא הרפובליקה האסלאמית חסן רוחאני טען בעקבות הנאון לרשת NBC האמריקאית הערב כי  "אם תצא מהסכם הגרעין - ארה"ב תאבד את אמון העולם".

במהלך נאומו של מנהיג העולם החופשי הוא התייחס לנושא האיראני: "צריך לעמוד מול איראן שמאיימת על ארה"ב ועל ישראל, השלטון האיראני הפך מדינה עשירה עם עבר עשיר למדינה שמנהיגיה מייצאים אלימות וכאוס. קורבנותיה העיקריים של איראן זה האזרחים שלה, במקום לדאוג לאזרחיה, השלטון מעביר את רווחי הנפט לחיזבאללה, שתוקף את ישראל. העושר הזה ששייך לאזרחי איראן מועבר לבשאר אסד שפוגע בשלום וזה פוגע בשלום". 

 

הוא הוסיף כי "אסור לנו לתת למשטר כזה להמשיך בפעילות כזו, ואסור לנו להיות כפופים להסכם שמהווה בסיס להתעצמות גרעינית של המשטר הזה. העסקה עם איראן הייתה גרועה מהגרועות בעסקאות שארה"ב עשתה. זו עסקה שהיא בושה לארה"ב ולא שמעתם את הסוף בנושא הזה. מעל לכל הממשלה האיראנית חייבת להפסיק לתמוך בטרור ולהתחיל לשרת את אזרחיה".

לדבריו, "העולם כולו מבין שהאזרחים של איראן רוצים שינוי האזרחים של איראן הם מה שהמנהיגים של איראן הכי מפחדים ממנו אפילו יותר מארה"ב המשטר האיראני שתומך בטרור מהווה קונטרסט למחוייבות של מנהיגים רבים לפעול נגד הטרור . שמחתי לשאת נאום בפני מנהיגים רבים ערבים שהסכימו שעליהם להתמודד מול הטרור ומול האסלאם הקיצוני אנחנו נכניע את הטרור האסלאמי קיצוני לא ניתן לו לקרוע את העולם".