מאמצי החילוץ הקדחתניים נמשכים היום (רביעי) ברחבי מקסיקו, במטרה לאתר ניצולים חיים, ולהציל כמה שיותר אנשים לאחר רעידת האדמה שפקדה את המדינה. מספר ההרוגים עומד על 224 וצפוי לעלות בשעות הקרובות.



נשיא מקסיקו, אנריקה פנה נייטו, סייר בבית ספר אנריקה רבסמן במקסיקו סיטי שקרס, שם סיפר לטלוויזיה המקומית כי נמצאו במקום 20 גופות של ילדים ושני מבוגרים. לדבריו ישנם עוד כ-30 ילדים ושמונה מבוגרים שעדיין נעדרים. עוד אמר נייטו כי ידוע על לפחות 27 בניינים שקרסו בבירת המדינה. שר החינוך צייץ בטוויטר כי מוסדות החינוך יהיו סגורים בימים הקרובים. בנוסף, שדה התעופה במקסיקו סיטי צפוי להיפתח במהלך היום, לאחר שעל פי הדיווחים, לא נגרם לו נזק בעקבות הרעידה. לדברי גורמים ממשלתיים, למעלה משלושה מיליון אזרחים מנותקים כעת מחשמל. 


צפו בחילוץ הדרמטי מבית הספר שקרס:




ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהה בניו יורק, הציע סיוע ואכן הגיעה בקשה ממקסיקו לשליחת משלחת סיוע. נתניהו הנחה לארגן משלחת כזאת שתצא בהקדם האפשרי. המשלחת שתמריא היום אחר הצהריים משדה התעופה נבטים שבנגב היא של חיל האוויר ופיקוד העורף. הרכב המשלחת יהיה שונה מהמשלחות הרגילות כאשר הדגש יהיה על מהנדסים. 25 מהנדסים צפויים להיכלל במשלחת, כאשר תפקידם לסייע לשלטונות מקסיקו בעריכת סקר לגבי המבנים שנפגעו. ישראל תתגבר את המשלחת בהתאם לצורך של המקסיקנים. בראש המשלחת עומד אל"מ דודי מזרחי.
 
מאמצי החילוץ במקסיקו. צילום: רויטרס


רעידת אדמה בעוצמה 7.1 התרחשה במקסיקו סיטי, כאשר בעקבותיה אלפי תושבים נמלטו מבתיהם לרחובות. לאחר האירוע הקונסולית הישראלית במדינה הודיעה כי "לכל השליחים הישראלים שלום". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ: "אלוהים ישמור על תושבי מקסיקו. היה שם בשבילם".

רעש האדמה אירע בדיוק 32 שנים לאחר רעידת אדמה קטלנית ביותר שהורגשה בבירה המקסיקנית בשנת 1985, בעוצמה של 8.1, בה נהרגו כעשרת אלפים בני אדם. מספר שעות לפני שהורגש רעש האדמה הופעל צופר התרעה בעיר לציון אותו אסון טבע שהתרחש בשנות ה-80. תושבי העיר לא ציפו לכך שדווקא בתאריך הזה יחלו לרעוד קירות בתיהם, כאשר במקביל דווח על שריפות ודליפות גז, כמו גם על אנשים רבים שנלכדו מתחת להריסות. 

רעידת האדמה במקסיקו. צילום: רויטרס


המכון הגיאולוגי האמריקאי ציין כי מוקד הרעש היה 76 קילומטר (ק"מ) דרומית מזרחית לעיר הבירה במדינה פואבלה. בשכונה הדרומית של קויוקאן קירות בניינים מהתקופה הקולוניאלית נסדקו, וכמה מהם אף התמוטטו לתוך ההריסות.

התושבים נצפו כשהם בוכים ומתחבקים ברחובות. "אני לא יודע אם אהיה לי בית כשאלך הביתה מהחנות", אמר בעל עסק במקסיקו סיטי. עד ראייה אמר לאחר ההתרחשות כי "אנשים פה רגילים לאירועים כאלה, אך הפעם ראיתי פחד גדול יותר על פניהם".

כזכור, רק לפני כשבוע וחצי הורגשה אחת הרעידות החזקות בהיסטוריה המודרנית של מקסיקו, בעוצמה של 8.1, שבה נהרגו עשרות בני אדם ונהרסו מאות מבנים.