מועצת הביטחון של האו"ם מתנגדת פה אחד למשאל העם על עצמאות חבל כורדיסטן בעיראק, האמור להיערך ביום שני. לדברי המועצה, המשאל יפגע ביציבות עיראק, שהתפרקה מאז החלה המלחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית, לפני שלוש שנים.

המועצה הביעה דאגה, אם כי לא גינתה את הכוונה לערוך משאל או קראה לביטולו או לדחייתו. בהודעה מטעם מועצת הביטחון, נאמר כי החשש הוא שהמהלך יפגע במאמצים להבטיח את חזרתם הבטוחה ומרצון של 3 מיליון פליטים ועקורים מהמדינה. 
דבר נוסף שמדאיג את הקהילה הבינלאומית הוא הריבונות של עיראק, שאוימה לנוכח ההתפשטות של דאעש. בחודש יוני הודיע האו"ם כי לא יהיה מעורב בשום צורה במשאל העם, אולם גם אז לא היה גינוי של המהלך. 

למרות הצהרת מועצת הביטחון, מנהיגים כורדים טענו בדיוק את ההפך. לדבריהם, ההיסטוריה תהיה לצדם: משאלי עם דומים הוכחו בעבר כמוצלחים במקומות כמו קוסובוף מזרח טימור וצ'כיה וסלובקיה. 
ההתנגדות למשאל העם קיימת בעוצמה הרבה יותר גדולה במדינות המעורבות ישירות: איראן, עיראק וטורקיה, שבכולן ישנו מיעוט כורדי. נשיא טורקיה, רג'פ טאים ארדואן, אמר השבוע כי ארצו תשקול להטיל סנקציות על הכורדים בעיראק בגלל משאל העם.

לדברי הנשיא הטורקי, המועצה לביטחון לאומי של אנקרה והממשלה ידונו באפשרות להטיל סנקציות על צפון עיראק בפגישתם ביום שישי. אתמול, במהלך נאומו בעצרת האו"ם, אמר ארדואן כי משאל העם של הכורדים עלול להביא לעימותים חדשים במזרח התיכון.