קשה להתרשם מדיווחי תחנות הטלוויזיה על איכותו ותכונותיו של הטיל הבליסטי לטווח בינוני שאיראן ניסתה. אפשר רק לקוות שלקהילות המודיעין של ישראל ושל ארה"ב יש מידע עדכני ומדויק שממנו אפשר להעריך את ביצועיו. לפי הדיווחים באיראן, הטיל שנוסה קרוי “חורמשאר” ומסוגל להגיע לטווח של 2,000 ק"מ, כך שהוא יכול לפגוע בכל נקודה בישראל.



לפי דברי מפקדים בכירים באיראן, הטיל הוא מונחה, מדויק ונושא ראשי חץ מתפצלים. אם אכן הצליח הניסוי הפעם, הרי יש בכך כדי להעיד על התקדמות תוכנית הטילים האיראנית, שכן בינואר 2017 ניסתה איראן טיל מדגם דומה, אך הוא התפוצץ באוויר והניסוי כשל.



הטיל חורמשאר הוצג בסוף השבוע במצעד הצבאי בטהרן ואז גם פורסם דבר הניסוי, אך לא נאמר מתי בדיוק התבצע השיגור. בכל מקרה, ובלי קשר לתוצאות הניסוי ולביצועי הטיל, עצם הודעת המשטר בטהרן על כך נועדה בעקר להתריס כלפי ארה"ב, האו”ם וגם כמובן ישראל. על רקע זה פרסם אמש שר הביטחון אביגדור ליברמן הודעת גינוי וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול בנחישות נגד שאיפותיה של איראן להפוך למעצמה אזורית.



לפי ההחלטות של מועצת הביטחון אסור לאיראן לפתח טילים שמסוגלים לשאת ראשי חץ גרעיניים. איראן טוענת שמכיוון שהיא אינה מפתחת נשק גרעיני, הרי שגם תוכנית הטילים שלה אינה גרעינית. המחלוקת על הפרשנות עומדת גם במוקד העימות המתחדש בין ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ לבין איראן.



טראמפ אמור להחליט עד סוף החודש מה בכוונתו לעשות בקשר לאיראן, ועד 15 באוקטובר הוא צפוי להודיע לקונגרס אם הממשל מאשרר את הסכם הגרעין, שגם סביבו יש מחלוקת בפרשנות של סעיפים אחדים. החלטות הנשיא יכולות להוביל לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, לדרישה לשנותו ולהטלת סנקציות חדשות על איראן. בהחלטתה להודיע כי ביצעה ניסוי ערב ההחלטות החשובות האלה, מאותתת איראן כי כמו צפון קוריאה, היא אינה מתרשמת מאיומי ממשלו של טראמפ.