חיל האוויר אינו שולל את האפשרות שגם כשל אנושי גרם להתרסקות מסוק האפאצ'י, לפני כשישה שבועות בשדה התעופה רמון בנגב, שבה נהרג רב סרן דוד זוהר ונפצע סגן און, כך אמר אלוף משנה יואב מפקד מנהל הבטיחות ואבטחת איכות בחיל האוויר, שאחראי על בדיקת התאונות בחיל, כאשר עד כה ההערכה הייתה שמדובר בכשל טכני-מכני. הוא הציג לכתבים צבאיים את ממצאיו של דין וחשבון ביניים שני שהוגש בנושא התאונה למפקד חיל האוויר. הדוח הוגש גם לשתי המשפחות שיקיריהם נפגעו. 



לדבריו, התקלה נגרמה במוט ההיגוי של הרוטור האחורי של המסוק: "מדובר בתקלת התקנה במוט ההיגוי שגרמה לו להיות חופשי ולהישחק". כמו כן, הוא הדגיש כי מדובר בשחיקה לאורך זמן ולא "תקלה חד פעמית".



מוט ההיגוי מגיע בשלמותו מהיצרן - חברת בואינג האמריקנית, אך מותקן בישראל. אל"מ יואב ציין כי הבדיקה, שיתמשך עוד חודשים אחדים ובה משתתפים חוקרים ומומחים של צבא ארצות הברית וכן של חברת בואינג ומומחים ישראליים, נועדה לבדוק בין השאר אם הנחיות ההתקנות היו מובנות, והאם הצוותים שמתקינים אותם עושים זאת נכון. לדבריו, זו תקלה ייחודית ונדירה שלא התרחשה מעולם בכל חילות האוויר שמשתמשים במסוקי האפאצ'י.



אפאצ'י. מערך המסוקים יחזור לפעול בהדרגה. צילום: יוסי זידון, פלאש 90
אפאצ'י. מערך המסוקים יחזור לפעול בהדרגה. צילום: יוסי זידון, פלאש 90



מלבד זאת, הוא שב וציין כי צוות המטוס שהיה בטיסת אימונים שגרתית פעל כראוי כאשר החליט לחזור לבסיס רמון לנחיתת חירום ברגע שנתגלתה התקלה שגרמה לחוסר איזונו של המסוק באוויר ולקשיים בטיסה, שנמשכה שש דקות. "דודי הטייס הטיס את המסוק תוך קשיים במצב קיצון, ובכך הצליח להביא את המסוק לנחיתת חירום בבסיס רמון והציל את חייו של און, הטייס האחורי".



טייסי האפאצ'י התאמנו מאז התאונה על סימולטור טיסה בארה"ב, בין השאר, כדי לתרגל שוב את הסכנות שעלולים להיחשף אליהם בתקלה דומה. אל"מ יואב אמר כי צוותי הקרקע וה אוויר עוברים במקביל הדרכות מיוחדות לתפעול המסוק.



בתוך כך, לפי הוראת מפקד חיל האוויר מערך מסוקי האפאצי', בעיקרו משמש לסיוע לכוחות הקרקע בפעילות מבצעית עדיין מקורקע ויחזור לפעילות בהדרגה החל משבוע הבא.