אלכסנדר גאולנד, ממנהיגי תנועת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", הכריז היום (שני כי היהודים לא צריכים לחשוש מכניסתה ההיסטורית של המפלגה לפרלמנט והבהיר כי חברי המפלגה יפעלו להילחם "בפלישת הזרים" לגרמניה. בינתיים, יממה לאחר ההישג הדרמטי, כבר התגלעו בפומבי שסעים במפלגה כאשר היו"ר פראוקה פטרי הודיעה כי לא תצטרף לסיעה בבונדסטאג.

אחרי שהחגיגות במטה הבחירות של "אלטרנטיבה לגרמניה" נמשכו לאורך כל הלילה בעקבות זכייתה של המפלגה ב-12.6 אחוז מהקולות, שהפכו אותה לשלישית בגודלה בפרלמנט הגרמני עם 80 צירים, התקיימה הבוקר מסיבת העיתונאים הרשמית של כל ארבעת ראשי המפלגה – שני יושבי הראש, פראוקה פטרי ויורג מאוטן, ושני המועמדים הבכירים ברשימה, אלכסנדר גאולנד ואליס ויידל.
בהתייחסו לחששות שהביעו ארגונים יהודיים בגרמניה וברחבי העולם מכניסתה של מפלגת הימין הקיצוני לפרלמנט, לראשונה מאז שנות השישים, הכריז גאולנד כי "אין שום דבר במפלגה שלנו, במצע שלנו, שיכול להפריע ליהודים שחיים בגרמניה". הוא ציין כי לא נפגש עם מנהיגים יהודים, אולם הבהיר כי הוא מוכן לעשות זאת "בכל עת". 

גאולנד הוסיף כי המפלגה תפעל על מנת לקדם מדיניות הגירה חדשה עבור גרמניה. "מיליון בני אדם, זרים שהובאו למדינה הזו לוקחים פיסה מהמדינה הזו ואנחנו לא רוצים את זה", אמר. "אנחנו אומרים שאנחנו לא רוצים להפסיד את גרמניה לפלישת זרים מתרבות אחרת. פשוט מאד"

הפגנת האחדות התפוצצה מול המצלמות 
אולם הניסיון להפגין אווירה של אחדות התפוצץ מול המצלמות, כאשר פטרי הודיעה כי היא פורשת מהסיעה בפרלמנט. "החלטתי אחרי הרהור מעמיק שאני לא אשב עם הסיעה הפרלמנטרית", אמרה מול פניהם המשתאות של עמיתיה ואז עזבה את האולם.

מנהיגת מפלגת ה"אלטרנטיבה לגרמניה" פרויקה פטרי. צילום: רויטרס
מנהיגת מפלגת ה"אלטרנטיבה לגרמניה" פרויקה פטרי. צילום: רויטרס
פטרי נחשבה עד לפני חודשים אחדים לפנים של המפלגה והייתה הדוברת הראשית ואף שימשה כמועמדת המפלגה לתפקיד הקנצלרית. אולם באפריל האחרון היא נאלצה לעזוב את קדמת הבמה אחרי שניסתה לשנות את המדיניות כדי שתפנה לקהל רחב יותר ומאז ביקרה את הטון הקיצוני והמתלהם של גאולנד ושל ויידל, גם לאחר פרסום המדגמים ביום ראשון בערב. 
הקנצלרית אנגלה מרקל, שנבחרה לתקופת כהונה רביעית ברציפות אחרי שהאיחוד הנוצרי-דמוקרטי בהובלתה הגיע ל-33 אחוז מהקולות, צריכה כעת להתחיל בהרכבת קואליציה חדשה, משימה שלפי ההערכות עשויה להימשך חודשים ארוכים. 
הסוציאל-דמוקרטים, שסיימו עם 20.5 אחוז בתוצאה הגרועה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, הודיעו כי לא ימשיכו לשבת בקואליציה של מרקל. "אני רוצה להבהיר שקיבלנו החלטה שאנחנו נהיה האופוזיציה במדינה הזו", אמר מנהיג המפלגה, מרטין שולץ, שהודיע כי ימליץ ששרת הרווחה, אנדריאה נהלס, תשתמש יו"ר הסיעה והאופוזיציה. "אנחנו נראה איזו ממשלה תקום. אנחנו מתכוונים להתעמת עם הממשלה הזו באופן בונה בתור אופוזיציה".
לנוכח ביטול האפשרות של "קואליציית ענק" עם הסוציאל-דמוקרטים, ההערכות הן כי מרקל תפנה לאפשרות של קואליציית "ג'מייקה", על שם הצבעים בדגל של האי הקריבי, אשר כוללת את האיחוד הנוצרי-דמוקרטי ובני בריתם מבוואריה, האיחוד הנוצרי-סוציאליסטי (שחור), את הירוקים ואת הדמוקרטים החופשיים (צהוב). 
מדובר בקואליציה ראשונה מסוגה עבור מרקל בשל ההבדלים האידאולוגיים בין המפלגות. מנהיג הדמוקרטים החופשיים, כריסטיאן לינדנר, אמר כי הוא מתנגד לקביעת מכסה לכניסת פליטים למדינה, וזאת בניגוד לעמדת האיחוד הנוצרי-סוציאליסטי, וכי הוא מתנגד גם לתקציב משותף לגוש האירו, צעד שעלול להשפיע על היחסים בין מרקל לבין נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שתומך ברעיון.
מקרון עצמו הבהיר כי הוא מחויב להמשך שיתוף הפעולה עם מרקל. "התקשרתי לאנגלה מרקל כדי לברך אותה", צייץ ביום ראשון בלילה. "אנחנו נמשיך בשיתוף הפעולה החיוני שלנו בנחישות עבור אירופה ועבור המדינות שלנו".