וכך כתב אתמול המנהיג אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד לצאן מרעיתו: "זמן אחדות הלילה. בחצות נתייצב כולנו, גברים ונשים, דתיים וחילונים, למעמד הסליחות המרכזי בכותל". ובציוץ הזה מתייתר כל הסאב־טקסט של "המועד הקדוש ביותר" של העם היהודי. כי הרי אין מילה אחת של אמת בציוץ הזה. איזו אחדות בדיוק?

הרי הנ"ל מקדש את השנאה, הגזענות, את ההתייחסות המבזה לנשים - אבל כמו כולם - הוא מאמין שאם ייסר את נפשו בכך שיצום כמה שעות, הכל יימחל. אז הנה החדשות ועיקרן תחילה: ממש, אבל ממש לא. אולי המקום ימחל לו, אבל לבטח רוב הבריות לא ימחלו לו ולעמיתיו, דיירי אגם הדרעק באשר הם. 
 
צום ותפילות אינם מבטלים התעללות, התעמרות וביזוי של ילדים חולים אונקולוגיים בירושלים; המנהג הזה לבטח לא מבטל התעללות בנכים וקשישים, בניצולי שואה ו/או בילידי הארץ. שוב, אולי אלוהים ימחל, אבל לא הילדים, לא הנכים ולא הקשישים. כי לעוולות ולעבירות האלה אין כפרה. ואם אכן קיימת השכינה, אזי הגיע הזמן שייעשה צדק. כי צדק (כך טענו רבנן) חייב להיעשות, אבל גם להיראות.

ומאחר שאני כבר מספיק שנים כאן, עוד לא ראיתי שנעשה צדק עם נבחרי ציבור שמועלים באמון הציבור, חיים טוב על חשבונו, ומתעללים בו ללא הפסקה, רק כדי לבצר את האגו של עצמם ולאפשר להם אורח חיים שמתבסס על שקר ורמייה, בנימוק כוזב של שליחות ציבורית. והציבור הטיפש סובל ולא מוכן לטפל בנגע שגורם לו לחולי קשה. 
 
אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד לא לבד במסכת ההונאה הציבורית, יש לו 119 שותפים לעבירות שאדם נורמטיבי אינו יכול לסלוח עליהן. איך למשל מרגיש יעקב ליצמן בנוגע לילדים החולים במחלה ממארת? אני יכול רק לאחל לו שכל אנחת כאב של ילד קטן שחייב לסבול כאבים קשים בנסיעה מירושלים למרכז הארץ לצורך טיפול רפואי תופיע אצלו בחלומות. 
 

וגם לעמיתו מוישה גפני אני רק מאחל שצום קל לא ינקה את חטאיו, שיש בהם מגוון של עבירות בחסות הגועליציה: גזענות איומה במוסדות החינוך של הרשתות העצמאיות. הרי לבן זה צבע אהוב אצל החניוקים, אסור ללכלך את הכיתות עם שוורצע חייעס מיהדות המזרח. פרענקיות זה לא בשבילם, חוס וחולילה יפגעו להם בשידעך ובוור'ט, אוי־אוי־אוי. ונוסף לכך, ההתעללות של החניוקים באמהות חרדיות ובילדיהן. הן רוצות לעבוד, אבל מלשינים מטונפים ראו שיש ברשותן טלפונים שאינם כשרים, אז הילדים בבית ופרנסה אין. צום לא ינקה את ההתעללות הזאת, אדון מוישה, גם אם תצום חודש.
 
הצום לא ינקה גם את ה"החלטה של מועצת הרבנים", שלפיה בני הישיבות ילמדו והחילונים ישרתו בצבא "כי כך היה בימיו של דוד המלך". ממש לא, זה רק יעמיק את הקרע בציבור, וימאיס את הדת על החילונים שנאלצים לשאת בעול, כדי שטיפוס כמו מוישה והחברים שלו ידאגו באגם הדרעק רק למגזר שלהם. יסחטו אותנו, יעשקו אותנו ויחיו בהזיה שאם יסובבו תרנגולת מעל הראש (תמורת אתנן קטן של 26 שקל), הכל יימחל. ממש לא, כי החילונים מתפללים נגד כפרה לאנשים מסוגו של מוישה.


# # #
והנה עכשיו הגענו לציונות הדתית - אם כל הגזענות בכתריאליבקה. יש להם מפלגה, הבית היהודי הלבן, גם שם מתעבים מזרחים. הנה, בתקומה אין אפילו אחד, כי זו תקומה רק של אשכנזים. לתפיסתם, ככה אלוהים רוצה. הוא מתגלה לסמוצ'קנע כל יום הרי, ומנחה אותו באג'נדה. אז בצלאל חושב שצום ינקה אותו? גם לא תרומת איברים בעודו בחייו. ראשי הבית היהודי הלבן, אלה שאמורים לציית ולכבד לפחות את עשרת הדיברות, הם ערימה של משיחי שקר שמשחיתים כל דבר שבו הם נוגעים. 
 
"בית המשפט העליון מוכתם, הוא הפך לכלי פוליטי", זועקת איילת שקד. רגע, גברת, מתי ביהמ"ש העליון לא היה פוליטי? איך בדיוק מונתה הגב' מרים נאור לשופטת שלום? הרי מנחם בגין ודב שילנסקי פעלו למענה ודאגו לכניסתה למערכת המשפט על פי מפתח מסואב ומפותל שדרכו מתמנים 540 שופטים בארץ הסרוחה הזאת. אז את מי אתם מרמים בדיוק? על מי את כועסת, גברת שקד? על מינויים פוליטיים, שאחרי שמונו לתפקיד גיבשו דעה עצמאית שאינה מתיישרת עם מערכת השקר וההונאה הפוליטית שאת אחת מהמובילות בה? 
 
עד כמה שאני זוכר, חבר ממפלגתך המשוקצת הצהיר שחייבים לעלות על ביהמ"ש העליון עם D9 כדי להשמידו, אבל לטקס מפוקפק אתם חייבים נציג של גוף שאתם שואפים להשמידו? איני יודע אם איילת שקד צמה בכיפור, זה גם לא רלוונטי. כי אם היה כאן אלוהים, מפלגה גזענית מהסוג שהיא מנהיגה לא הייתה קיימת, אז לא משנה באמת אם היא תזכה למחילה או לא. על נפתלי הגבר חבל להכביר מילים. האמת שלו היא רק המלצה בלתי מחייבת, אפילו אלוהים לא יתייחס. 

איילת שקד, הבית היהודי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
איילת שקד, הבית היהודי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
 
# # #
הטקס שהיה שלשום, לציון 50 שנה להתנחלות באיו"ש, הוא סמל לשבר שיש בציבור היהודי. הימין חוגג יובל לתהליך שלא הגה, לא יזם ולא ביצע, אבל מנכס לעצמו את כל האשראי. אירוע שנע על הגבול הדק בין הגימיק לקוריוז. קולקציית האפסים והנציגים באגם הדרעק צורחים שזה אירוע ממלכתי. אופסי, הרי הממלכה שבה התקיים הטקס אינה חלק ריבוני מהמדינה. אולי לפני שחוגגים, שידאגו להחלת ריבונות. אבל השקר הגדול הוא שזה בלתי אפשרי. 
מצד שני, אם לא ישקרו, איך ייבחרו שוב? הם לא צריכים לצום כדי לדעת שגם בבית הכנסת לא יהיה להם רוב בין המתפללים, אם לא ימשיכו לשקר. בקיצור כל עוד הכל ידוע, גם כיפור הוא פארש. קולקציית האפסים הצליחה לייתר גם את המועד הזה. 
 
# # #
לפי לוח השנה היהודי, בשבת נציין את יום השנה ה־44 למלחמת המחדל, שבדיעבד הייתה המלחמה האחרונה שבה ניצחנו, במזל, ובזכות הסיוע של ריצ'רד ניקסון והנרי קיסינג'ר. הצעירים, שהם שני שלישים מהציבור, לא חוו את הטראומה ההיא. אז אפשר לשקר להם ולומר ששוב יכולנו לאויב האכזר שקם עלינו לכלותנו. תכלס, כרגיל לא היינו מוכנים למלחמה, כפי שאיננו מוכנים כיום. אז קרס קו בר־לב של הביצורים לאורך תעלת סואץ, לאחר שבנייתו הפכה כמה ישראלים לטייקונים. 
 
מאז השתכלל עגל הזהב שלנו. כבר לא גונבים בקטן, גונבים בענק. כמו פרשת הצוללות, שקולקציית האפסים עושה כל שביכולתה כדי למנוע מאיתנו לדעת עד כמה העמיקה השחיתות: במטכ"ל, במשרד הביטחון, במשרד האוצר, בלשכת רה"מ, בחיל הים ובכלל. אז נראה שיסגרו את זה רחוק מעין הציבור, רק שלא נדע. לעולם לא נדע עד כמה נגע השחיתות מושרש במערכת הביטחון, בכל הקשור לרכש ביטחוני. בשביל זה יש יום כיפור, תצומו ונמחל לכם, ומובן שנקדש את עדי המדינה. 
 
המחדל שחווינו השבוע - התקלה בהזרמת הגז מ"תמר" - רק ממחישה שלא למדנו כלום. אנחנו ממשיכים לחיות בלי לדעת כלום, ולהאמין שקולקציית האפסים שמנהלת אותנו באמת יודעת מה היא עושה. על רמת השחיתות במתווה הגז אולי נדע קצת, ממש קצת בעתיד הקרוב. אבל גם מה שנדע הוא אפס קצהו של הלא נודע. בדיוק כמו המטבחון של גולדה לפני 44 שנים, עם דיין, גלילי ואלון וכמובן הגברת. הם רימו, עד שהמציאות התבטאה בדם, בהרבה דם. בדיוק כמו עכשיו. 
 
בכל מערכה צבאית אנחנו פועלים לפי הצעד התימני: צעד קדימה, שניים לאחור. דיירי אגם הדרעק, שחברים גם בקיבינימט הביטחוני־מדיני, שולחים אותנו למות לפי הנחיה שלהם, רק בגלל הניהול הכושל שלהם. מה זה לבזבז כמה מאות חללים כל שנתיים בשביל להישאר בשלטון? צ'יפס, ממש צ'יפס. ועוד נותנים הנחות למקורבים כמו אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד, שהבייס שלו לא חייב להשתתף בקרבות. מספיק שילמדו תורה, מגזרים אחרים ייהרגו על קידוש הגועליציה, והכל בסדר. הקול שלו שווה כמו כל קול במסדר הקיבינימט הזה. היום הוא יתפלל חזק ב"כל נדרי", וזה מספיק. עובדה. 
# # #
אבל לא רק הדרג הנבחר והמנהל של המדינה אינו ראוי לכפרה ולמחילה, גם מגזרים נוספים אינם ראויים. המוסדות הפיננסיים, שגורמים לפלחים גדולים בציבור לסבל רב, משוכנעים שצום יועיל? ביום ראשון הריביות תרדנה? קרנות הפנסיה וקופות הגמל באמת ייתנו תשואה טובה יותר לציבור החוסכים? הדרעק־טורים באותם מוסדות לא ייתנו את כספנו לטייקונים כדי שיעשו מאותן מעות קטנות זבל אורגני? 
 
הכל יהיה אותו דבר: העשירים ימשיכו להתעשר, השאר ימשיכו לסבול. אותם מוסדות ידרגו אותם בדירוג מעודד כמו מעמד בינוני. בינוני למה? לאיזו קבוצת התייחסות בדיוק? למה לא מעמד פראייר, שמממן את הפעילות כולה? מחנכים אותנו למצוינות, אבל בסוף ההכשרה לחיים מודיעים לנו אשפי הפיננסים: אתם בינוניים, תהיו מאושרים שהגעתם לדרגת הבינוניות.

ובגלל שזכיתם להיות בינוניים, אתם יכולים להרשות לעצמכם לממן ארוחה מפסקת ותצומו בסבבה. תביטו מסביב, על הנכים, למשל, שאין להם מעמד בכלל, אז אין להם כסף לארוחה מפסקת ובשום יום אין להם כסף לארוחה מפסקת. אבל כדאי שגם אתם הבינוניים תאמרו תודה. 
 
הרבה פושעים יתייצבו מחר בבתי הכנסת ויקנו שם בכסף גדול איזו זכות שאף פעם לא התעמקתי בה (מחמת הגועל), ומיד בצאת הצום ימשיכו לפגוע בבריות. והכל כמובן בברכת התורה, כי הצום מזכך, ובפועל מתיר עבריינות לשמה, כי צריך גם קהל בכיפור הבא. ואת המנגינה הזאת אסור להפסיק. 
אנחנו קוראים ליום כיפור יום קדוש, כי כך חינכו אותנו. אין שום קדושה ביום הזה, יש בו רק הונאה והבטחה לעתיד טוב יותר בסבל של יום אחד. זו איוולת ואף עוולה שאין כמותה, ללמד פעוטות שאם לא צמים ומתפללים, אלוהים כועס ואנחנו עלולים למות.

יציקת התכנים הזאת במוחות הסופגים של הילדים היא טראומה נוראה. אפילו הצדיק שלי גיאצ'ו חרד שאם לא נצום משהו רע יקרה. שלשום הוא שאל אותי, כשאספתי אותו מהגן: "אבא, מה יכול להרוג אותך?".
 
מיד הבנתי שהילד מפתח טראומה, וכדאי לטפל בזה מיידית. כל דבר, גיאצ'ו, אנחנו בני אדם, אנחנו לא סופרמן, הענק הירוק וכל החברים שלך מהטלוויזיה. 
"אבל אם תצום בכיפור, יהיה לך הרבה כוח, ותוכל לעצור אוטו כמו סופרמן?".
 
לא, חיים של אבא. גם אם נצום הרבה זמן, לא יהיה לנו כוח כמו של סופרמן. ולא חייבים לצום, יותר חשוב להיות אנשים טובים כל הזמן, ולא רק ביום אחד. תזכור את זה, זה חשוב. "בסדר, אבא. אבל אולי אני אצום". 
 
הוא ביקש את הטלפון, מצץ את אגודלו ושקע במשחק ממוחשב. זהו, הוא כבר נשרט, ומאחר שצפויות לו עוד 13 שנה במערכת החינוך של בנט, או של כל שרלטן אחר, הוא עלול להאמין שכיפור באמת חשוב, מנקה ומחזק. 
 
# # #
אני לא צם, קודם כל עקרונית (צמתי פעם אחת, בגיל 19, כי סבי ביקש ממני. אבל אחרי 28 שעות שינה בריאה ומחזקת חייל, התברר שלא סמך עלי וצם בעצמו) וגם בגלל סיבות בריאותיות. אבל כמו שחינכו אותי בבית הורי, לא אפגע בזכותם של אחרים לכבד את המנהג. לכן לא ברורה לי התעקשותם של אנשים לחייב את חברות הכבלים והלוויין לפתוח להם את שירותי ה־VOD. בשביל מה? תקליטו את התוכניות שאתם מעוניינים בהן מראש (בהנחה שאין לכם מחשב שמאפשר הורדת תכנים לטלוויזיה) ושחררו לחץ. על מה ולמה לחולל מהומה, ליום אחד בשנה, ללא שום קשר אם מאמינים בו או לא. 
 
בכיפור אני לבד, כי כיפוש והצדיק מציינים את המועד במשפחתה הדתית. מניסיון העבר, שלפיו הכנתי לי מראש סדרות וסרטים לצפייה, בקושי רב צפיתי בפרק ו/או סרט, כי ישנתי שני שלישים מהיממה לפחות. אבל עכשיו יש שינוי, כי צריך לדאוג לסנדי הכלבה, אז פיקוח הנפש שלה עלול לפגוע בהלכות השינה שלי. באסה. 
 
אולי אנצל חלק מהזמן לקרוא את כתביה של שרת התרבות שלנו, שהיא סמל לאחדות העם. לבטח אתעמק במשנתה של נאוה בוקר, שממליצה להשליך גופות מחבלים לים. אין ספק שהמחוקקת הנאורה הזאת, לוחמת זכויות אמיתית, חייבת לקבל את המינוי של שרת איכות הסביבה בקדנציה הבאה. מנוי וגמור עמי לקרוא את כל ההתבטאויות של הפרופסור המכובד ירון זליכה, שחקר ומצא את הדרך שבה נכים יכולים להתפרנס מ־4,000 שקל בחודש, לא בסכום אחד רחמנא ליצלן, אלא בעליות מדורגות, שלא יכאיבו לתקציב המדינה הענוג.

כבר עכשיו, לפני העיון המעמיק, הייתי מצפה מהמדען הדגול שיוכיח לנו באותות ובמופתים איך עושים את זה כאדם בריא, לא כאדם מוגבל; וכמו כולם, אתכונן לשביתה הכללית במשק, שהבטיח אדון ניסנקורן, שסוף־סוף תפס טרמפ על קצבאות הנכים. אז יהיה כיפור מעניין ומפרה ללא ספק. 
 
ואם ממש אשתעמם מכל הסחלה הזה, כפי שקורה לי בדרך כלל, תמיד יהיו שם ריי דונובן, סדרות משפטיות, בולר'ס ונארקוס, להפיג את השעמום, בידיעה שכיפוש (שבאמת אין לה בשביל מה לצום, כי היא צדקת־על־מלא) צמה גם בשבילי. חובה להיות מנומס בעם היהודי, לא חייבים להיות אמינים, כי זה לא נדרש בגזע שלנו. אז חתימה טובה. אותי לא שכנעתם כלל בבקשת הכפרה, נסו לשכנע אותו. 
צום קל.
[email protected]