כבר תקופה לא קצרה אנחנו מדברים יותר בתמונות ופחות במילים. מצלמים משהו או מישהו בעזרת הסלולרי ומשגרים את התמונות לרשתות החברתיות. כך כולם יודעים מה עשינו ואיפה טיילנו. בחגי תשרי אנחנו נוהגים לפקוד את אתרי הטבע ולבקר במקומות שונים במינונים שמעל הממוצע. לאחרונה מתקיימת תחרות הצילום הבינלאומית "ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת". אכן, זמן טוב לערוך היכרות עם שישה מאתרי המורשת היפים בישראל. יש עשרות כאלה הפזורים ברחבי ישראל, אבל הנבחרים שלי הפעם הם אלה שאפשר לחלץ מהם תמונות ייחודיות.



התחרות מתקיימת בארץ בפעם השישית. זהו פרויקט שמקיף יותר מ־50 מדינות. מטיילים מתעדים אתרי מורשת ומעלים למאגר תמונות מיוחד, "ויקישיתוף", עד 20 באוקטובר. הצילומים ישתתפו בתחרות ויוצגו בתערוכה.



בזמן התחרות יתקיימו סיורים בחינם באתרי מורשת נבחרים, בהדרכת המועצה לשימור אתרים ומדריכי הצילום של בית הספר לצילום "גליץ". אפשר יהיה גם ליהנות מפעילויות לכל המשפחה. הנה כמה אפשרויות: חצר כנרת (13 באוקטובר), מרכז לוי אשכול המחודש (20 באוקטובר), החצר הישנה בעין שמר (20 באוקטובר) בית בן־גוריון בתל אביב (6 באוקטובר), יד לאישה הלוחמת בניצנים (11 באוקטובר).


רשימת האתרים המשתתפים ורישום לסיורים: www.wlm.org.il



שוק מוריסטן (ירושלים)


מוריסטן הוא מתחם ברובע הנוצרי בירושלים, לא רחוק מכנסיית הקבר, שבו חנויות ובתי מלאכה. האזור החל לפרוח בתקופה הצלבנית בזכות אנשי המסדר ההוספיטלרי, שהקימו בו אכסניה, בית חולים ושתי כנסיות. בהמשך המקום נכבש בידי צלאח א־דין ובית החולים ריכז רק פגועי נפש. אחר כך הוא נהרס על ידי המוסלמים ולא שוקם עד המאה ה־19. בגלגול נוסף של המתחם הוקמה בו כנסייה לותרנית על ידי אנשי דת גרמנים, שמצאו מתחתיה שרידי כנסייה צלבנית.



בתחילת המאה שעברה נבנו במקום חנויות, אכסניה לעולי רגל ובתי מגורים בעזרת תכנון עירוני מתקדם יחסית לתקופה - עם רחובות ישרים ורחבים ובמרכזם כיכר. כיום תמצאו במתחם חנויות שונות למוצרי עור, בדים, שטיחים ומזכרות לצד מסעדות ובתי קפה. במרכזו תוכלו להבחין במזרקה יפהפייה, שנבנתה לציון חצי יובל לשלטונו של הסולטן עבדול חמיד השני.



כנסיית גת שמנים (ירושלים)


כנסיית כל העמים, השייכת לזרם הפרנציסקני, נמצאת במורדות הר הזיתים בירושלים. היא הוקמה בשנים 1919־1924 בידי האדריכל האיטלקי אנטוניו ברלוצי ומוקפת היום עצי זית ובוסתן מקסים. הכנסייה נבנתה בגת שמנים בשל האמונה הנוצרית שזהו המקום שבו התפלל ישו את תפילתו האחרונה לפני הסגרתו לרומאים בידי יהודה איש קריות.


כנסיית גת שמנים. צילום: הדר יהב


בתקרת המבנה ובפסיפס הכותל המזרחי שלו שולבו סמלי 16 המדינות שתרמו להקמת הכנסייה, בהן איטליה, צרפת, ספרד, אנגליה, בלגיה, ארצות הברית וכמה ארצות מדרום אמריקה. ברלוצי עיצב את המקום בסגנון רומי קלאסי וניסה להמחיש דרכו את היגון הרב שחש ישו. חלל הכנסייה מעט חשוך והתקרה נמוכה יחסית. את המבנה מעטרות כיפות המסמלות את 11 השליחים, ועוד כיפה גדולה המייצגת את ישו. אסור לפספס את הפסיפסים, שנמצאים בכותל המזרחי של הכנסייה - נשיקת הבגידה של יהודה איש קריות וסצינת המעצר של ישו. הכנסייה פתוחה בכל יום בשני סבבים: 12:00־8:00 ו־18:00־14:00.

בית הקברות טרומפלדור (תל אביב)

בית הקברות טרומפלדור קיים מאז שנת 1902. במהלך השנים נטמנו בו מייסדי תל אביב, סופרים, אנשי תרבות ודמויות מתולדות העיר והיישוב, ובהם ראש הממשלה השני משה שרת, מאיר דיזנגוף ומנחם שינקין. בית העלמין הוקם בשל מגיפת הכולרה שפגעה ביפו. לאחר שהעות'מאנים אסרו לקבור את המתים מהמחלה בבית הקברות היהודי ביפו, שהיה בלב אזור בנוי, השיג שמעון רוקח, ממייסדי העיר, 12 דונם מהשלטונות לטובת הקמת החלקה החדשה.

בית הקברות טרומפלדור. צילום: ויקישיתוף


בבית הקברות אפשר ללמוד על המסע שעברה תל אביב מיום הקמתה, וכמובן גם לצלם צילומים אומנותיים. קבורים בו למעשה כל מי שרחובות העיר קרויים על שמם, וכמעט מאחורי כל מצבה יש סיפור מעניין. בית הקברות פתוח בימים ראשון עד חמישי (19:00־7:00) ובשישי וערבי חג (14:00־7:00). פרטים נוספים בטל': 03־7953614.

כנסיית יוחנן הקדוש (חיפה)

בוואדי ניסנאס בחיפה תמצאו את כנסיית יוחנן הקדוש - כנסייה אנגליקנית יפהפייה הניצבת בפינת הרחובות יוחנן הקדוש וחורי. המבנה הציורי שהוקם בשנת 1935 משמש כמרכז אירועים וקונצרטים, ובמשך היום כבית ספר יסודי. אפשר ליהנות כאן מארכיטקטורה ייחודית שכוללת בין היתר מגדל פעמונים עם צריח וחלונות מקושתים.

כנסיית יוחנן הקדוש. צילום: ויקישיתוף


מוזיאון הנגב לאומנות (באר שבע)

בעיר העתיקה בבאר שבע תמצאו מבנה עתיק שהוקם בשנת 1906 וכיום משמש כמוזיאון הנגב לאומנות (העצמאות 60). המקום שירת בעבר את המושל הטורקי בעת השלטון העות'מאני ולכן נקרא לאורך השנים בית המושל או הסראייה (בית הממשל). למעשה, מדובר באחד מתוך קבוצת מבנים, בהם גם המסגד הגדול. בין המסגד לסראייה מקשרת רחבת דשא.

מוזיאון הנגב לאומנות. צילום: ויקישיתוף


בית המושל עבר תהפוכות רבות עד שזכה לייעודו הנוכחי. במלחמת העולם הראשונה, למשל, הוא שימש את קצין המטה הבריטי. יותר מאוחר הוא היה מקום מושבו של בית ספר לבנות מהפזורה הבדואית.

בעוד המבנה המקורי שמר על חזותו החיצונית, במהלך השנים החלל הפנימי שודרג ונוספו לו מדרגות ושירותים. בזמן מלחמת העצמאות, לאחר כיבוש העיר, צה"ל השתמש במקום כמפקדה. האתר זכה גם לשמש כבית העירייה הראשון. בשנת 1998 הוא הוכרז כמבנה בסכנת התמוטטות - ונסגר. לאחר ששוקם ושופץ ונוספה בו מעלית, הוא נפתח מחדש כמוזיאון הנגב לאומנות.

ח'רבת ירדה (משמר הירדן)

בסמוך למשמר הירדן נמצא אתר ארכיאולוגי מרתק בשם ח'רבת ירדה. המקום מספק עדויות לחיים בתקופות שונות של האזור, שעליהן אנחנו יכולים ללמוד רק מדפי ההיסטוריה.

ח'רבת ירדה. צילום: עומרי רובינשטיין


נפתח בבית אחוזה שנבנה לפני כ־130 שנה ובו נמצאו חרסים ומטבעות שתוארכו החל מהתקופה הרומית המאוחרת בארץ ישראל ועד לתקופה הממלוכית והתקופה הערבית הקדומה. זהו חאן מרובע שמקיף חצר פנימית ובה בור מים. בשניים מצדי המבנה (המזרחי והמערבי) תוכלו לראות שרידים של שערים. בקיר המזרחי אפשר להבחין בחורים מקליעים כתוצאה של קרב שהיה במקום במלחמת העצמאות.

במהלך המלחמה המקום נכבש למשך לילה על ידי הסורים, עד שחטיבת כרמלי ופלוגה מגדוד 13 של גולני הצליחו להשיב אותו. בשנת 1936 קרן קיימת לישראל רכשה את המקום. לפני כעשור שוקם המקום והוקם בו אתר זיכרון לחיילים שנפלו בקרבות באזור. מהאתר יש תצפית לעמק החולה ולמרגלותיו נובע עין ירדה. לח'רבת ירדה מגיעים בנסיעה מזרחה בכביש 91. לפני משמר הירדן פונים שמאלה בדרך שעוברת בין מטעים, ונעזרים בשילוט.