"לצערי, חלק גדול של האוכלוסייה טרם גילה את סודות האתרוג. בשביל רוב האנשים, האתרוג הוא קישוט לסוכה ואחד מארבעת המינים, אך ביומיום הם לא יודעים מה לעשות איתו וחבל", כך אומר עוזי־אלי חזאי (75), תושב ירושלים, שעבורו האתרוגים הם חלק בלתי נפרד מהחיים כבר עשרות שנים.


חזאי, המכונה "איש האתרוגים", נחשב למומחה גדול בתחום, והחנות שלו בשוק מחנה יהודה בירושלים הפכה למפורסמת בכל רחבי הארץ. לפני כשנתיים הוא אף הרחיב את העסק ופתח חנות נוספת בשוק הכרמל בתל אביב. "האתרוג מחיה את נפשי ונותן לי טעם לחיים", הוא אומר. "זה מזין אותי, זה מרפא אותי, זה מרענן אותי".



זה התחיל בילדותו בתימן. "ינקתי מאמא שלי עד גיל 5", הוא מספר. "סבא שלי מצד אמא היה מטפל הוליסטי שעסק בתרופות הרמב"ם. אמא אמרה לו שהילד צריך להיגמל מהנקה ושאלה אותו איך אפשר לגמול אותי. סבא הכין לה משחה שחורה שעשויה מפחם ואלוורה ואמר לה בלילה למרוח אותה על הפטמות. ואז כשקמתי בבוקר לינוק, לא יכולתי, כי זה היה מר ולא נעים. נגמלתי מהנקה, אבל תבשילים לא רציתי לאכול. רציתי רק חלב. הייתה לנו עז בחצר הבית, והתחלתי לחלוב אותה ולשתות. כל הילדות שלי בעצם גדלתי על תוצרת הטבע".



בשנת 1949, בהיותו בן 7, עלה חזאי ארצה עם משפחתו. "המשפחה התמקמה במושב אשתאול", הוא משחזר. "במושב גידלנו צמחי מרפא, אתרוגים, גת ועשבי מרפא. בגיל 8 נוצר הקשר הראשוני שלי עם אתרוגים. השתמשנו בעלים ובפרי של האתרוג כל השנה. את קליפות האתרוגים סחטנו ונעזרנו בהן לבעיות גמגום. מהבשר של האתרוג הכנו משקאות וריבות, ומזרעי האתרוג, עם שמן קוקוס, הכנתי קרמים לקמטים ולהבהרת העור".



במשך שנים רבות מכר חזאי את מוצרי האתרוג השונים בשוקי איכרים ברחבי הארץ ובירידי בריאות בקניונים שונים. "ראיתי את ההתלהבות של הציבור הישראלי, כי האתרוג תורם לפוריות ולתחושת רעננות, מקנה תחושת שובע, מרווה צימאון ואפילו שומר על ריח נעים של הגוף", הוא מתאר. "הכנתי משקה אתרוגים במיוחד לנשים בהריון, ששומר על הרחם ומונע בחילות והקאות. כשאישה שותה משקה אתרוג טהור בהריון, מובטח לה ילד עם ריח נעים בגוף, עם עור חלק ועם שיער מתולתל וזהוב".




"ריח של שיקוי אהבה". מוצרי האתרוגים של חזאי, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"ריח של שיקוי אהבה". מוצרי האתרוגים של חזאי, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



איך אפשר להבטיח דבר כזה?


"יש המון נשים שקנו אצלי משקה אתרוג בהריון, ואחר כך באו אלי והראו לי את הילד שלהן עם תלתלי זהב. אבל תלתלי הזהב לא נשארים לנצח. אחרי שנה הם מחליפים את צבעם. ריח גופו של הילד נשאר נעים עד זקנתו. אפילו לבית השחי, כשהוא מזיע, יש ריח נעים של שיקוי אהבה".



לפני 12 שנים נמאס לחזאי לנדוד עם מרכולתו ברחבי הארץ, והוא החליט לפתוח את החנות "איש האתרוגים", כאמור בשוק מחנה יהודה. "החנות שלי תפסה פופולריות, וכיום הבן שלי, אור, מנהל את החנות בירושלים, ובתי, מעיין, מנהלת את החנות בתל אביב", הוא מספר. "הם בעצם דור רביעי לעסקי האתרוגים. מגיל 6 הם עבדו איתי בבית, למדו את התחום, ולאט־לאט אני מעביר להם את הסודות. כיום אני מחלק את זמני בין שתי החנויות כדי לפגוש את הלקוחות שמגיעים אלי בגלל הידע הרב שיש לי".



עניין של אמונה



האתרוג הוא מין של עץ ירוק עד מסוג פרי הדר. בחנויות של חזאי ניתן למצוא כמה מוצרים ייחודיים שהוא מכין מאתרוגים: משקה אתרוגים טבעי ("טוב לפוריות, רעננות, משביע ומרווה צימאון"); תרסיס אתרוגים ("עשוי מקליפת אתרוג, יעיל לפצעי בגרות, לאקנה, תורם לריח נעים בפה ונגד גמגום של ילדים"); קרם אתרוגים ("עשוי מזרעי אתרוגים ושמן קוקוס, מיועד למניעת קמטים ולטיפוח העור בגיל מבוגר"); סבון אתרוגים ("סבון רחצה לגוף עשוי מתמצית אתרוגים ושמן קוקוס, המיועד ליצירת עור חלק עם ריח נעים"); שמפו אתרוגים ("למניעת קשקשים") וחילבה אתרוגים ("ללא הריח האופייני של החילבה").



"חילבה אתרוגים טובה לתיבול האוכל, והיא גם מונעת בעיות סוכרת", מספר חזאי. "הרבה אנשים נמנעו מהחילבה בגלל הריח שלה, והאתרוגים מנטרלים את הריח. האמריקאים, למשל, קונים אצלי את החילבה הזו ואוכלים אותה עם קוטג'. זה השילוב הכי מוזר שנתקלתי בו. הם מתבלים את הקוטג' ואת כל סוגי הגבינות עם חילבה. הישראלים בני עדות המזרח מוסיפים את החילבה למרק, ואילו האשכנזים לוקחים ישירות לפה, אוכלים את זה כמעדן או כממרח על פרוסת לחם".



בחנויות של חזאי נמכרות גם ריבות העשויות מכל חלקי האתרוג מעורבבים עם סוכר דמררה. "יש נשים שאוכלות את הריבות האלה כסגולה לפוריות או לקראת הלידה. הן חושבות שזה מקל את הלידה", הוא אומר.



וזה באמת עוזר?


"בכל הקשור לריבות, זה עניין של אמונה, אבל שאר הדברים באמת עובדים".


בעסק של חזאי תמיד לחוץ, גם בלי קשר לחג סוכות. "אבל לקראת סוכות לחוץ עוד יותר כי אנשים קונים את הפרי לסוכה וגם כמצווה לבתי הכנסת", הוא מספר. "אני מוכר שני סוגי אתרוגים: אשכנזי ותימני. כל אתרוג עולה 30־200 שקלים, תלוי באיכות ובגודל. האתרוג התימני יותר יקר מהאשכנזי, כי הוא גדול יותר, הוא ענק, הוא יפה, הוא מהודר יותר. קיים גם אתרוג מרוקאי, אבל אני לא מוכר אותו. לרוב האתרוגים יש נטייה לצורת לב, ויש אנשים שממש באים ובוררים את אלה שממש נראים כמו לב. זה מושך אותם".

קהל הלקוחות שלו מגוון. "אני לא יכול לנקוב בשמות, אבל גם כל מיני אנשים מפורסמים באים לקנות אתרוגים לחיזוק הגוף ולניקוי רעלים", הוא מחייך.

אתרוג מביא גם מזל?
"הוא מחזק את הלב של בן האדם. אם אוכלים פלח אתרוג כל יום לקינוח אחרי סעודות, זה מונע רעלים ומחזק את הלב".

אתה עצמך אוכל אתרוגים?
"אני שותה את משקה האתרוגים או נוגס באתרוג צהוב בשל. לפעמים אני גם אוכל אתרוגים במקום פירות. לאתרוגים אין מינון. את יכולה לאכול אותם עד שובע, וזה טוב גם לילדים".


"אוכל אתרוגים במקום פירות". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"אוכל אתרוגים במקום פירות". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


אין תלונות

חזאי חש שהוא מצליח לתת מענה אמיתי ללקוחות שבאים אליו עם בעיות כאלה ואחרות. "כשבא אלי בן אדם, אני גם מאבחן אותו", הוא מסביר. "האדם אומר לי ממה הוא סובל, ואני, בעזרת מגע ידיים ומבט בעיניים, מאבחן אותו בתוך 30 שניות ונותן לו את המשקה שמתאים לו. כשהוא חוזר אלי, הוא מספר לי שהרגיש טוב יותר ולוקח עוד משקאות הביתה".

היו מקרים שבהם האתרוג לא עזר?
"אף אחד לא בא אלי בתלונות עד עכשיו".

את רוב מוצרי האתרוג חזאי מכין בעצמו. ילדיו עוזרים לו בחלק מההכנות. יש לו גם כמה מתכונים סודיים, שאותם הוא לא מוכן לחלוק. "הקרם והתרסיסים של האתרוגים הם עיבוד מיוחד של הרכיבים במהלך כמה ימים. בינתיים לא העברתי את המתכון שלהם לאף אחד", הוא מספר. "מגיעים אלי אוטובוסים של אנשים מכל רחבי הארץ. הסוד שלי הוא אהבת אדם. זה לתת את הפתרון הטוב ביותר לעייפות, לחרדות ולחוסר שמחת לב. האתרוג מונע גם חרדות ופחדים. אפילו הריח שלו מקנה לך רוגע ושלווה. יש לי גם לקוחות מחו"ל, בעיקר מארצות הברית, אוסטרליה ודרום אפריקה. אני שולח להם בדואר קרם ותרסיס אתרוגים".

מקרה שזכור לך במיוחד?
"הגיעה אלי אישה מדרום אפריקה. מתוך סקרנות היא נכנסה לחנות ואמרה שהיא מחפשת משהו לפוריות. היא סיפרה שהיא נמצאת בטיפולים שבע שנים ושאלה אם יש לי משהו להציע לה. הצעתי לה שלושה־ארבעה בקבוקים של תרכיז אתרוגים. אמרתי לה שתשתה כל יום רבע כוס תרכיז עם שלושת רבעי כוס מים. כעבור שנה אחיה עלה ארצה, והיא ביקשה ממנו להגיע לחנות שלי ולמסור לי שהיא ילדה שלישייה. זכרתי אותה ומאוד התרגשתי לשמוע את זה. יכול להיות שהיא עשתה טיפולים, והאתרוג חיזק את הרחם שלה".

חזאי מדגיש שמשקה האתרוגים שלו הוא לא משקה תעשייתי, "אלא משקה של אבותינו הקדמונים עם הרבה סגולות". הוא משתמש באתרוגים שבני משפחתו מגדלים במושב אשתאול, וגם מקבל אתרוגים מפרדסים ברחבי הארץ.

ענף האתרוגים הוא תחרותי?
"אין לי שום תחרות, אני מרגיש בלעדי בתחום הזה ובידע שיש לי. אני עוסק באתרוגים כל חיי ולא רק בחגים. אני גם חולם על אתרוגים בלילה ושומע בת־קול שאומרת לי איזו מרקחת לעשות מהאתרוג".

החנות המפורסמת של חזאי בשוק מחנה יהודה משתרעת על פני 14 מטרים רבועים ונמצאת במרכז השוק, בין דוכני האוכל. חוץ מאתרוגים, אפשר למצוא בה גם כל מיני משקאות טבעיים משקדים ותמרים; מרימון, תפוח ופלפל; מפסיפלורה ויוגורט עזים. יש לו גם משחות טיפוליות עשויות קליפת רימון, סלק אדום ופרופוליס. כל המוצרים הם טבעיים, ללא תוספות וכימיקלים.

במהלך הקמפיינים הקודמים לפני הבחירות, לא מעט פוליטיקאים הגיעו לשוק מחנה יהודה וטעמו את משקה האתרוגים המפורסם של חזאי. את השמות של אלה שכבר טעמו הוא מעדיף שלא להסגיר, אבל בהחלט מודה שהיה שמח להעניק את המשקה לראש הממשלה בנימין נתניהו, ליו"ר העבודה אבי גבאי וגם לשר משה כחלון, "כדי שיהיו להם יותר רוגע ושלווה", לדבריו. "אני והאתרוגים מחכים להם בשוק", הוא אומר. 

מתכונים לחג של "איש האתרוגים"

ריבת אתרוגים

1 קילו אתרוגים שטופים וחתוכים לקוביות
1 קילו סוכר דמררה או סוכר לבן

אופן ההכנה
1. מערבבים יחד את האתרוגים והסוכר ומניחים בסיר במקרר למשך יומיים.
2. ממלאים סיר גדול במים ומכניסים לתוכו את האתרוגים והסוכר מהסיר שבמקרר. מבשלים על להבה גדולה עד בעבוע. מנמיכים את האש וממשיכים לבשל תוך ערבוב, עד שצבע האתרוג משתנה לזהבהב (בערך כשעתיים).
3. מסננים במסננת דקה. את הריבה שהתקבלה מאחסנים בצנצנת במקרר.

משקה אתרוגים

1 אתרוג שטוף וחתוך לקוביות קטנות
מים

אופן ההכנה
מכניסים את האתרוג לבלנדר ומוסיפים מים עד שיכסו את הפלחים. מערבלים יחד בבלנדר עד שמתקבלת מעין עיסה הניתנת לשתייה. מי שרוצה, יכול להוסיף לעיסה הזו בשביל הטעם כל משקה נוזלי, כגון מיץ אשכוליות, תפוזים או לימונים.