"אסיף לילה", אירוע שיתרחש הלילה בבית אבי חי בירושלים, יפגיש ספקטרום רחב של מופעים, הרצאות, הקרנות וסדנאות לתוך הלילה, לרגל ליל הושענא רבה. במסגרת האירוע יתקיימו מעגל שירה מקודשת לרגל צאת הספר "הבעל שם טוב - האיש שבא מן היער", בהשתתפות להקת "אורות", דב אלבוים, רון מלצר - מקים גן הילדים "טבע" ורועי הורן, כותב הספר; מופע משותף של שולי רנד ו"אוי דיוויז'ן"; מיצג של קבוצת המחול "ק.ט.מ.ו.ן" ומפגש שיח של קורין אלאל, שתשיר ותדבר על קהלת עם המשורר והפרופסור לאנתרופולוגיה זלי גורביץ'.



אלאל וגורביץ' כבר נפגשו לפני כשלוש שנים בתוכנית רדיו שעסקה באלבומה של אלאל, "כאחד האדם", שלטובתו הלחינה ושרה את מגילת קהלת, שכתב שלמה המלך. "בזמנו פנה אלי מפיק פסטיבל העוד, אפי בניה, להקליט את קהלת, אחרי שחלם שאני הולכת לעשות את זה", משחזרת אלאל."מובן שלפני הפנייה של אפי אלי הוא קיבל אישור מרב לכך שאישה יכולה לטפל בחומר הזה. מיד אמרתי 'כן'. בעקבות כך, התחלתי לקרוא ספרים בנושא, כולל את הספר שכתב זלי, 'חשבונו של קהלת'".



איך הגעת לנושא הזה?
"קודם כל, היה לי רצון לדעת מה אנשים מקצועיים חושבים על קהלת. אני עצמי הופתעתי, כי עד לפגישה עם המילים, הייתי בטוחה שאני הולכת לפגוש דמות זקנה ומבולבלת שכל הזמן משנה את דעתה. באתי בחשש, אבל הופתעתי מאוד ממה שגיליתי".



מה היה הגילוי הכי גדול מבחינתך?
"מהרגע הראשון ראיתי אור גדול, שהתחזק ככל שהמשכתי לקרוא בספר. ככל שהמשכתי בקריאה, מצאתי שצירוף המילים 'תחת השמש' מופיע 30 פעמים בספר - מה שהטריד אותי מעט, כי לא רק שאולי יש לזה משמעות נסתרת, אלא גם היה עלי להלחין את זה בכל פעם אחרת. אמרתי לעצמי שאתייחס לזה לגופו של עניין, וזה מה שהיה. במקביל, בתהליך העבודה חילקתי את הטקסט להפסקות, ואז פתאום גיליתי שגם המספר שלהן הוא 30. זה אישש את המחשבה שלי שיש משהו מאוד חזק בצמד המילים האלה, שיש סוד כלשהו בקטע הזה של השמש".



איך כל זה מתחבר למוזיקה שלך?
"להפך - זה לא מתחבר, זה משהו אחר. זו הרמוניה אחרת ששייכת לזמן אחר, לפני יותר מ־2,000 שנה. העבודה על האלבום הוציאה ממני כעס ועצבים, אותם דברים שיצאו ממני באלבום הראשון שלי, 'מותק'. אלה שירי תוכחה חכמים, שבהם שלמה המלך מצטער וכועס על דברים מסוימים, אבל מסתכל בראייה קדימה, למשל על כך שלא דאג שיהיה מי שימלוך אחריו. הרבה ממה שכתב רלוונטי גם להיום, ובכלל זה ההגדרות שהוא נותן לסוגי אנשים שונים".



מה הייתה המטרה שלך בפרויקט הזה?
"המטרה שלי הייתה ועודנה לחשוף את קהלת למי שלא מכיר, כי זה מעין הבודהה שלנו. קהלת לגמרי לא קשור רק ליהדות, אלא מדבר על דברים שבין אדם לאדם. בשורה התחתונה, התובנה הכי גדולה שמקבלים בעקבות ההתעמקות בטקסט הזה היא שאלוהים יאהב אותך אם תלך על פי דרכו, ודרכו היא לא לחטוא ולא לעשות דברים רעים - מתוך הרצון שלבן האדם הפשוט יהיה טוב". 



"אסיף לילה" – חותמים את סוכות בחגיגה לילית של חילופי עונות בטבע, בגוף, בנפש וברוח, היום, החל מ־21:00, בית אבי חי, ירושלים