הישג ישראלי באונסק"ו: הוועד המנהל של הארגון החליטה היום (רביעי) פה אחד לדחות בחצי שנה את ההצבעה המסורתית על גינוי התנהלות ישראל ביהודה ושומרוןובירושלים. עד להצבעה היה חשש כי הנציגות האיראנית "תשבור שורות", ותעלה את ההצבעה לדיון, אך חשש זה הוזם. שגריר ישראל לארגון, כרמל שאמה הכהן אמר בתגובה כי "ההישג היום הוא פרי עבודה דיפלומטית קשה, מתישה ומתסכלת במשך שלוש שנים. מרגע זה פנינו כבר לסבב הבא אין סיבה לנוח על זרי דפנה אלא לחשוב איך ניתן לנצל ולהעצים את המומנט החיובי והעוצמתי שהגענו אליו". 

עוד הוסיף שאמה כי "נקודת המוצא צריכה להיות לשאוף להבנות ולשיתופי פעולה חיוביים עם שכנינו ולא שאיפה לנצח ולכופף אחד את השני. קרדיט עצום מגיע לשורה ארוכה של אנשי משרד החוץ ובראשם המנכל וראש הממשלה שהיה חוד החנית בהבקעת חומת האנטי האוטומטי נגד ישראל באונסק"ו".

כרמל שאמה הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כרמל שאמה הכהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 

מצדם, גם הנציג הירדני וגם הנציג הפלסטיני הדגישו את המאמץ הערבי להגיע לקונצנזוס וציינו כי מדובר בדחייה מוסכמת של ההצבעה ולא ביטולה או דחייתה. בנאומו אמר הנציג הפלסטיני, ודיע צנבר, כי "ביחד עם שאר מדינות הקבוצה הערבית, החלטנו לדחות כדי להראות לכל המדינות בוועד המנהל ובארגון בכלל את הנכונות שלנו להקל על האג׳נדה העמוסה של הוועד המנהל. רצינו להימנע ממתח מיותר. מאידך, המתח הזה, חשוב לזכור, הוא מוצדק. הדחייה לא פותרת את מה שקורה בשטח. פלסטין עדין כבושה. זוהי המחויבות שלנו. יש נושאים שצריכים לעלות במועצת הביטחון ונושאים שצריכים להיות מועלים באונסק״ו".
גם הנציג הירדני, מכרם קוואיסי הדגיש, כאמור, נקודות אלה והתייחס לחשיבות ירושלים ליהדות, לנצרות ולאסלאם, וקראה לארגון לשלוח נציגים מטעמו לבחון את התנהלות ישראל בשטח.

אמריקה: "מקווים שלא מדובר בתרגיל טקטי"
 
הנציג האמריקאי, כריס הגדורן, בירך גם הוא על דחיית ההצעה, והביע את תקוותו כי לא מדובר רק בדחייה טקטית בשל ההתמודדות שמתנהלת בימים אלה לראשות הוועד המנהל, כאשר כרגע המועמד המוביל בה הוא נציג קטאר, אלא צעד ראשון בדרך לשינוי יחס הארגון לישראל. "ההצעה שקיבלתם פה, אני מקווה, היא רוח של שינוי", אמר הגדורן, והוסיף כי "אמנם אומצה החלטה טכנית לדחות את הדיון, האיום הפוליטי על ישראל עדיין קיים, ואף מדינה לא צריכה או לקבל מצב זה, שבו היא מסומנת, מבודדת ומותקפת".
עוד אמר השגריר כי "אנו מקווים כי לא מדובר פה בתמרון טקטי שנלקח בשל הבחירות לראשות הארגון, אלא שינוי שיסיים את הטקסים האנטי ישראליים שהוועדה הזאת מבצעת באופן קבוע".