גורמים מדיניים בישראל הגיבו היום (חמישי) בפסימיות להסכם הפיוס שנחתם במצרים בין הרשות הפלסטינית ושלטון החמאס ברצועת עזה, הסכם שבמסגרתו תועבר השליטה האזרחית והביטחונית ברצועה לידי הרש"פ, ואמרו כי "ישראל תבחן את ההתפתחויות בשטח ותפעל בהתאם", בנוסף לכך ציינו הגורמים כי ישראלי ממשיכה לדרוש מהפלסטינים לעמוד בהסכמים הבינלאומיים ובתנאי הקוורטט - בראשם הכרה בישראל ופירוק החמאס מנשקו.



"ישראל תבחן את ההתפתחויות בשטח ותפעל בהתאם", אמרו אותם הגורמים והוסיפו כי "ישראל דורשת את קיום התנאים הללו וכן את שחרורם המידי של חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז״ל והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א- סייד המוחזקים בידי חמאס באכזריות. כל עוד חמאס לא יתפרק מנשקו וממשיך לקרוא להשמדת ישראל, ישראל רואה בו אחראי לכל פעולות טרור שמקורן בעזה".  לבסוף הבהירו הגורמים המדיניים כי אם אכן יתממש ההסכם והרשות הפלסטינית תקבל את האחריות על רצועת עזה, כל פעילות טרור משטח זה תיפול לאחריותה.



הדרישה הישראלית - פירוק חמאס מנשקו. צילום: עבד אל רחים חטיב, פלאש 90
הדרישה הישראלית - פירוק חמאס מנשקו. צילום: עבד אל רחים חטיב, פלאש 90



"על ממשלת האחדות לעמוד בדרישות הבינלאומיות"



גם חברת הכנסת ציפי לבני (התנועה) התייחסה בחשש להסכם וקראה לממשלה לפעול לכך "שהעולם לא ישלים עם מודל חיזבאללה בלבנון - ממשלה נחמדה כלפי חוץ וארגון חמוש שממשיך בטרור". שרת החוץ לשעבר הוסיפה כי "על ממשלת האחדות הפלסטינית החדשה לעמוד בדרישות הבינלאומיות סביבן כבר רתמנו את העולם: הכרה בישראל, התנערות מטרור וקיום הסכמים", ואמרה כי זה יהיה המבחן האמיתי להסכם, אך לעומת הגורמים המדיניים, לבני ציינה כי בהסכם הפיוס יש גם צדדים חיוביים, כמו כניסת הרשות הפלסטינית לשטחי רצועת עזה והמעורבות המצרית בהסכם.


גם ח"כ קסניה סבטלובה הביעה פסימיות בנוגע לסיכויי יישום ההסכם, והזהירה מיצירת מצב המזכיר את דרום לבנון, בו מתקיים צבא זר בתוך מדינה, שלא נשמע למרות הממשלה. “שתי התנועות מכריזות על פיוס אחת לשלוש שנים לערך. בעיניי ישראל צריך ההסכם להיבחן לפי האינטרסים הבטחוניים שלנו: סוגיית השליטה בגבולות הרצועה, והנשק של חמאס. סוגיות אלו נותרו עלומות .אם לא יקויימו תנאי הקוורטט בעניין הגבולות ובעניין “רשות אחת - נשק אחד”, אנו עלולים למצוא עצמנו בתסריט “חיזבליזציה” של עזה - נשקה של חמאס ישמש אותה כראות עיניה, ונטל העניינים האזרחיים יהיה על הרשות. זה לא יהיה פתרון", אמרה סבטלובה והוסיפה כי היא "קוראת לקהיליה הבינלאומית ולמתווכים בקהיר שלא לוותר לחמאס בשתי הסוגיות. דרישות הקוורטט עדיין רלוונטיות. חמאס נמצא בשעתו הקשה וחייבים לנצל זאת לטובת ישראל ולטובת האיזור כולו״.


"על ממשלת האחדות לעמוד בדרישות הבינלאומיות". ציפי לבני, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"על ממשלת האחדות לעמוד בדרישות הבינלאומיות". ציפי לבני, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"שעת מבחן לישראל"

לעומת ליבני וסבטלובה - חברן למחנה הציוני, ח"כ זוהיר בהלול, דווקא בירך את ההסכם - וטען כי הוא מהווה פתח לשינוי המצב בין ישראל לפלסטינים וכי על ישראל להוכיח מנהיגות וללכת לכיוון הסכם בינלאומי. "אני מברך על ההסכם ההיסטורי שנחתם היום ברפיח. אבו מאזן מוכיח שוב את מנהיגותו ויכולתו להוביל את העם הפלסטיני בדרכי שלום. ההסכם שנחתם שומט פעם נוספת את השטיח מתחת לססמאות הריקות של ממשלת נתניהו "שאין פרטנר", ומייצר מנהיגות אחראית ומאוחדת בצד הפלסטיני", אמר בהלול והוסיף כי "על ממשלת ישראל לחבק את הסכם הפיוס, לחזור מידית לשולחן המו"מ, ובראש ובראשונה להגיע לפתרון שיביא לסוף המשבר ההומניטרי החמור ברצועת עזה".

"זוהי שעתה של ממשלת ישראל והעומד בראשה להוכיח מנהיגות אמיתית ולהוביל לעבר מהלך היסטורי לטובת שני העמים", סיים חבר הכנסת את דבריו.