"הסוף לתיאטרון האבסורד": ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה הערב (חמישי) את משרד החוץ להתכונן לפרישה מארגון אונסק"ו, ארגון התרבות והמורשת של האו"ם, וזאת לאחר שמזכיר המדינה האמריקאי הודיע על פעולה דומה. הפרישה האמריקאית אמורה להתרחש ב-31 לדצמבר 2018 וישראל צפויה לפרוש עמה במקביל. 



בהצהרתו על הפרישה המתוכננת, בירך נתניהו את נשיא ארצות הברית דולד טראמפ ואמר כי מדובר "בהחלטה אמיצה ומוסרית, משום שאונסק״ו הפך לתיאטרון האבסורד ומשום שבמקום לשמר את ההיסטוריה, הוא מעוות אותה״, כך לפי דבריו. הודעתו של נתניהו באה, כאמור, שעות בודדות לאחר שארה"ב הודיעה על מהלך דומה, בשל חובותיהם לארגון ובשל היחס המוטה של הארגון כלפי ישראל.



"ההחלטה לפרוש מהארגון לא נעשתה לאחר יד, ומבטאת את דאגותיה של ארצות הברית בנוגע לחובות הארגון המצטברים, הצורך שלו ברפורמות, והמשך ההטיה האנטי ישראלית באונסק"ו", נאמר בהודעת ארה"ב, עם זאת הוסיפה מחלקת המדינה כי אמריקה תמשיך "להיות מעורבת בארגון כמשקיפה לא חברה וזאת כדי לתרום את דעותיה, השקפותיה וניסיונה בנושאים שונים".



מטה אונסק"ו. צילום: רויטרס
מטה אונסק"ו. צילום: רויטרס



"מקווה שמדינות נוספות יצטרפו"





יו"ר הקואליציה דוד ביטן בירך את נתניהו ואת ארצות הברית על המהלך, ואף הביע תקווה שמדינות נוספות ממערב אירופה והעולם יצטרפו לארה"ב וישראל. "זאת הייתה הפתעה נעימה שהאמריקאים עשו את זה, הפתעה שלא הותירה לנו ברירה אלא להצטרף אליהם", הסביר ביטן, שהוסיף והבהיר כי "הפרישה היא לא מידית, כמו ארה"ב אנחנו עושים את זה בשלבים, יש דברים שצריך לעשות. השאלה היא גם אם עוד מישהו יפרוש מהארגון ממערב אירופה, אוסטרליה, קנדה יפן. דבר נוסף הפרישה היא לא מוחלטת, אנחנו נישאר כמשקיפים יחד עם ארה"ב, אבל לא נצטרך לממן את הארגון".



לפני כן, המהלך האמריקאי זכה בברכות מכל הקשת הפוליטית בישראל. "יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כי הוא מברך את ארה"ב על החלטתה לפרוש מחברות באונסק"ו. "אונסק"ו לא עוסק בתרבות אלא בעיוות ההיסטוריה היהודית ובפוליטיקה של סמלים", אמר גבאי ויו"ר "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, אמר כי הוא קורא לראש הממשלה להצטרף ל"החלטה האמיצה" של ארה"ב. "ישראל צריכה לפרוש בו ביום. לא יכול להיות שהם יפרשו בגלל היחס לישראל ואנחנו נשאר".



מנגד, בכיר הרשות הפלסטינית מוסטפה ברגותי אמר כי ההחלטה מדגימה את "ההטיה המוחלטת" של הממשל האמריקאי לטובת ישראל. "ההתנהגות הזו היא מבישה ולא מועילה. זה כאילו שישראל מכתיבה את מדיניות ארה"ב לא רק במזרח התיכון אלא גם בארגונים הבינלאומיים", אמר ברגותי.