בית המשפט המחוזי בתל אביב את הרשיע היום (שני) את שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע בשרונה מרקט ביוני בשנה שעברה. חאלד ומוחמד מחאמרה, בני דודים בני 21 ו-22 מכפר יאטה בגדה המערבית, וחברם, יונס זין (22), הורשעו ברצח עידו בן ארי, אילנה נבעה, מילה מישייב ומיכאל פייגה, בקשירת קשר לביצוע פשע ו-41 סעיפי ניסיון רצח – כמספר הפצועים באירוע.



תיעוד מצלמות האבטחה של הפיגוע במתחם שרונה

הנאשמים הודו בחלק מהעבירות והמחלוקת שהייתה סביב ההרשעה ברצח אילנה נבעה, שנסיבות מותה באירוע אינן ברורות, וכן בשאלת הרשעתו של זין, שהסיע את המחבלים אך לא ירה, ברצח. זין הודה בעובדות כתב האישום, לפיהן בין היתר הוא היה זה שהסיע אותם לזירת הפיגוע וסיפק להם כלי נשק, אך טען שמעשיו מקימים עבירת סיוע בלבד ולא רצח. התביעה ביקשה מהרכב השופטים, בראשות השופטת שרה דותן, להרשיע גם אותו בארבעה סעיפי רצח וב-41 ניסיונות רצח.



תיעוד המחבלים בשרונה מרקט. צילום מסך



נטען כי העובדה שזין הצטלם יחד עם הנאשמים הנוספים בטרם יצאו לבצע את הפיגוע מפלילה אותו. מנגד, סנגורם של ארבעת הנאשמים, עורך הדין חאלד מחאג'נה, ביקש להרשיעו בסיוע בלבד והזכיר כי זין לא היה שותף לכל ההכנות לפיגוע, בין היתר, ציין כי לא רכש את החליפות שלבשו מבצעי הפיגוע.


סוגיה נוספת שמעוררת מחלוקת היא נסיבות מותה של אילנה נבעה. בני הדודים מחאמרה, שהודו בשלושה מעשי רצח, כפרו ברציחתה של נבעה, שנסיבות מותה אינן ברורות ואשר משפחתה התנגדה לביצוע נתיחה לאחר המוות לגופתה.



בפרקליטות סבורים שהראיות הנסיבתיות וכן העובדה שמצבה הרפואי היה תקין לפני הפיגוע, מביאים למסקנה שמותה נגרם היה כתוצאה מהירי. ההגנה, לעומת זאת, טענה כי יש להוכיח קשר סיבתי בין המוות לבין מעשיהם של הנאשמים. הסנגור הגיש לבית המשפט פסיקות שונות מהעולם, הנוגעות להרשעה או אי הרשעה של נאשמים ברצח, למרות שלא הוכח שפעולה ישירה של הנאשמים הביאה למותם של הקורבנות.



"עונש מוות למחבלים"



בעלה של אילנה נבעה אמר לאחר מתן פסק הדין: "צריך עונש מוות למחבלים, ושירצחו אותם חיים איפה שהם נמצאים". על העובדה כי אחד השופטים בדעת המיעוט המליץ שהנאשם השלישי להרשיע רק בסיוע לרצח ציין כי "אין לי מה לצפות מבית משפט".



הדס מזרחי, אלמנתו של ברוך מזרחי נכחה גם היא בבית המשפט. "לפני שבוע וחצי עברתי משפט במחנה עופר. אני דורשת עונש מוות למחבלים, אני יודעת שאצלי המחבלים לא קיבלו אבל אני ממשיכה להילחם ללוות את אלון ועוד משפחות", אמרה מזרחי, "אנחנו נמצאים במצב מאוד קשה, המדינה סובלת מפיגועי טרור ולכן בעיני צריך עונש מוות למחבלים ובלי לגמגם להחזיר את ההרתעה".



זירת הפיגוע בשרונה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הפיגוע במתחם שרונה היה מהחמורים שבגל הטרור האחרון. על פי כתב האישום, הנאשמים ביצעו אותו בעקבות שריפת ביתם של בני משפחת דוואבשה.


בני הדודים מחאמרה התחזו לאנשי עסקים. זין לא השתתף בסופו של דבר בפיגוע. מכתב האישום עולה כי הסיבה לכך היא שיש לו חובות כספיים ולכן לא יוכל להיות שהיד על פי האמונה המוסלמית, אך בפרקליטות הדגישו כי "היה שותף מלא לכל התכנון ולכל המעשים".



ביום הפיגוע, 8 ביוני 2016, נכנסו בני הדודים לישראל דרך פרצה בקו התפר בדרום הר חברון ונסעו במונית לתל אביב. מתחם שרונה נבחר במקרה, לאחר ששאלו עוברים ושבים היכן ישנן מסעדות ובתי קפה. בשעה 21:30 בערך נכנסו השניים לבית הקפה "מקס ברנר" והתיישבו ליד אחד השולחנות. לאחר כמה דקות קמו ממקומם, שלפו את כלי הנשק וירו לכל עבר. במהלך הירי, לאחר שפגעו במספר אזרחים, התקלקלו כלי הנשק וחדלו לירות. בשלב זה, השליך מחמד את נשקו על אחד מהאזרחים שנפגעו כתוצאה מהירי, ויחד עם חאלד, החל לברוח מהמקום. חאלד נורה על ידי מאבטח ונעצר. מחמד נמלט ובנתיב המנוסה חבר לעוברים ושבים שנמלטו מאימת הפיגוע. הוא הגיע לבניין מגורים הנמצא ברחוב שפרינצק בתל אביב ונכנס לדירת מגורים, שם נעצר.