גורמים בפתח ובחמאס הודו היום (שלישי) כי ישנם מכשולים "לא פשוטים" ביישום הסכם הפיוס, במיוחד בסוגיות הביטחון והמעברים. אחד הגורמים אמר לעיתון הלונדוני "אל-חיאת", כי "במהלך הדיונים בקהיר, בלטה מחלוקת רצינית בדבר שילוב מנגנוני הביטחון ובנייתם מחדש. פתח רואה שמספר אנשי הביטחון ברצועה, שמגיע ל-17 אלף, הוא גדול מאוד ולא ניתן לשלב את כולם, אולם חמאס רואה בהם חשיבות משתי סיבות: הראשונה כי הם שירתו את ביטחון האזרח במשך עשר שנים בעזה, והשניה כי בלי הכח הזה לא ניתן לשמור על הביטחון בעתיד".



הגורם הוסיף כי "בפתח אמרו שהממשלה יכולה לשלב את 23 אלף העובדים בסקטור האזרחי, אולם העובדים בסקטור הביטחוני לא ניתן לשלב אותם. זאת, מאחר ובפועל חמאס תמשיך לשלוט על רצועת עזה, ואילו הממשלה תשלם את המשכורות". לדבריו, פתח מוכן להעסיק את כל חברי מנגנוני הביטחון שעבדו לפני הפילוג, וצריך למצוא פתרון לאלה ששולבו במנגנונים לאחר הפילוג.



הגורמים טענו כי ישנן מחלוקות לגבי המעברים, שכן חמאס מעוניין שאנשי הביטחון במעבר רפיח על גבול מצריים ימשיכו לפעול במקום, אולם פתח אינו מסכים. נוסף לכך, ישנה מחלוקת לגבי המעברים המסחריים, שכן ממשלת הפיוס מעוניינת לשלוט בהם מאחר ועיקר המשכורות ישולמו ממעברים אלה.



בתוך כך, נשיא מצריים עבד אל-פתאח א-סיסי הדגיש כי יישום הסכם הפיוס חשוב לקהיר, תוך השבת השליטה לרשות הלגיטימית ברצועה. בפגישה עם נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר, אמר נשיא מצרים, כי "הפיוס הוא צעד חשוב לקידום המשא ומתן בין הפלסטינים לישראלים, ולהשגת פתרון הוגן וכולל לסוגיה הפלסטינית".



נשיא מצרים. צילום: רויטרס



מוקדם יותר היום דווח כי הקבינט המדיני-ביטחוני החליט שישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס, זאת בעקבות הפיוס הפנים פלסטיני. הקבינט הציב תנאים לחידוש המשא ומתן במצב הנוכחי, בהם הכרת החמאס בישראל ופירוקו מנשקו וכן השבת חללי צה"ל והאזרחים הישראלים. תנאים נוספים שהוצגו היו שליטה ביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה, כולל במעברים ומניעת הברחות והזרמת כספים וציוד הומניטרי לעזה, רק באמצעות הרשות הפלסטינית והמנגנונים שהוקמו לשם כך.



חבר הקבינט השר נפתלי בנט שדרש את כינוס ודיון הקבינט אמר כי "הקבינט הביטחוני קיבל היום החלטה אסטרטגית שמגדירה תנאי בסיסי לכל משא ומתן: אל מול חבירת אבו מאזן לארגון טרור מדינת ישראל לא תחל במשא ומתן מדיני כל עוד חמאס לא יתפרק לחלוטין מנשקו". עוד נמסר כי השר בנט מברך את ראש הממשלה על אימוץ ההחלטה הרואה ברשות הפלסטינית כרשות טרור משום שכל החלטה אחרת היתה מעניקה לגיטימציה לארגון הטרור חמאס שפועל להשמדת ישראל.  
בנט הוסיף: "משוכנע שצה״ל והממשלה ידעו לעמוד איתן מול כל לחץ בינלאומי ופלסטיני וכעת יש למקד את המאמץ הישראלי בהחזרת האזרחים וגופות החיילים הדר גולדין ואורון לישראל תוך גביית מחיר על החזקתם מחמאס והרשות הפלסטינית".