שר האוצר משה כחלון (כולנו) ייפגש ביום שני הקרוב עם יו”ר ועדת החוקה של הכנסת ח”כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) לדיון בנושא הצעת החוק לצמצום השימוש בכסף מזומן. ל”מעריב” נודע כי היוזמה לפגישה הגיעה משר האוצר, המעוניין בקידום החוק שאישורו מתעכב כבר כשנתיים. מנהל רשות המסים משה אשר רואה בחוק את אחד המהלכים החשובים למלחמה בהון השחור. הוא ביקש משר האוצר להתערב לנוכח הסחבת באישור החוק. 
 
אשר סבור שצמצום השימוש במזומן יהווה כלי חשוב בצמצום ההון השחור ויסייע להעמקת הגבייה במהלך 2018, לנוכח האתגרים התקציביים החדשים. אשר אינו שבע רצון מהסחבת וסבור שאי קידום החוק נובע משיקולים לא ענייניים. 

משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
 
אילוצי לוח זמנים

הצעת החוק לצמצום השימוש במזומן כבר אושרה בכנסת בקריאה ראשונה, והיא נסמכת על המלצות ועדת לוקר שפורסמו לפני כשנתיים. ההצעה נתמכת גם על ידי הרשות לאיסור הלבנת הון.
 
על פי ההצעה, אפשרות השימוש בעסקאות במזומן תוגבל בשלב הראשון ל־10,000 שקל (בעסקאות מסוימות הסכום יהיה גבוה יותר). לאחר מכן תופחת תקרת השימוש. יו”ר ועדת החוקה הסביר שאי קידום החוק נעשה בעיקר מאילוצי לוח זמנים, לנוכח העומס על עבודת הוועדה.
 

סלומינסקי הוסיף כי כל עוד לא ננקטו צעדים משלימים, כדי לאפשר לאזרחים תחליפים לשימוש במזומן, כמו אמצעי תשלום אלקטרוניים, הוא לא יפעל לקידום החוק. לדבריו, הצעת החוק במתכונתה הנוכחית לא תאושר כי הציבור לא יוכל לעמוד בה.