אני משרת בצבא קרוב לשנתיים, ובזמן שהותי בבסיס אני מוצא את עצמי מבלה פעמים רבות במהלך היום בשק”ם. אני תמיד קונה חטיפים מלוחים, שוקולדים ומשקאות ממותקים ומוגזים, ואף פעם לא חששתי מהשמנה. כעת שמתי לב לכך שעליתי במשקל והתחלתי לחוש לא בטוב בעקבות השינוי בתזונה. מה דעתך?


"בתור התחלה, אני מבקשת ממך לעשות משהו שיסייע לך בהמשך – לפני שאתה קונה חטיפים ושוקולדים בשק”ם תעצור לרגע, תהפוך את החטיף שהתכוונת לקנות ותמצא את טבלת הערכים התזונתיים שלו. שם תוכל לראות בצורה ברורה מאוד את כמות הנתרן, הסוכר, השומן והקלוריות שקיימים בתוכו, וכך תוכל לדעת ולהבין בדיוק מה אתה אוכל.



בנוסף, הייתי ממליצה לך לעבור לשקיות קטנות יותר ואף למצוא חטיפים בעלי כמות אנרגיה קטנה יותר, עד 140 קלוריות, ואולי אפילו להתחיל לאכול חטיפי בריאות. לגבי משקאות ממותקים ומוגזים, אני בטוחה ששתייה דיאטטית עדיפה על פני השתייה המתוקה שאותה אתה רואה במקררים. היא אינה מומלצת כלל ואף מזיקה למערכות הגוף וגורמת להשמנה. המשקאות הדיאטטיים גם הם לא הכי בריאים, אבל אם אתה מרגיש שאתה לא מסוגל בלי שתייה מתוקה, עדיף שתשתה את הדיאטטיים ובכך לפחות לא תחווה עלייה נוספת במשקלך. לסיום, הייתי ממליצה לשתות הרבה מים, ובכך לסייע לתחושה הטובה ולירידה במשקל".



אני בת 40, ובמהלך שלוש השנים האחרונות העליתי במשקלי 20 קילוגרמים. אני מרגישה לא בנוח עם הגוף שלי, מנסה לרזות אבל חוששת. תוך כמה זמן אפשר לראות תוצאות?


"את נמצאת כרגע בתחילתו של תהליך שעלול לקחת זמן, ועלייך למצוא בתוכך כוחות, להיות סבלניות יותר כלפי עצמך ולהבין שלא תוכלי לבצע את הירידה בזבנג וגמרנו. כדאי שתבדקי אם התפריט שאת שומרת עליו עכשיו מתאים לצרכים האישיים שלך ולא מעכב את הירידה במשקל".



אני בת 61, ולפני ארבע שנים הגעתי להחלטה לעבור לתזונה טבעונית. בהתחלה הרגשתי טוב, אבל במהלך השנים יש לי תחושה שהתזונה הטבעונית משפיעה עלי באופן שלילי – חסר לי ברזל, רמת הכולסטרול עלתה בצורה משמעותית ואני לא חשה בטוב. כיצד אפשר לשפר את הערכים בבדיקות ולהרגיש טוב יותר?


"רמת הברזל שלך בדם נמוכה כי אינך צורכת מאכלים עשירים בברזל כמו דגים, בשר והודו, אולם ישנה אפשרות לקבל את רמת הברזל המתאימה לך גם באמצעות מזון מהצומח, ועל כן הייתי ממליצה לך בתור התחלה לשלב בתפריט היומי שלך קטניות מסוגים שונים, ירקות ירוקים, שיבולת שועל, אגוזים, שקדים ופירות יבשים בעלי אחוז ברזל גבוה. כדי לעלות את רמת הברזל לרמה התקינה ולהתחיל להרגיש טוב יותר, אני ממליצה לך לשקול שימוש בתוספי מזון לכמה חודשים, אפילו תוספי ברזל לילדים שאינם יוצרים תופעות לוואי שליליות במעיים. אין סיבה שתרגישי לא טוב בגלל תופעות האנמיה. לגבי רמת הכולסטרול הגבוהה, אני ממליצה לך לבדוק אפשרות שזו תופעה תורשתית, לפנות לרופא המשפחה ולבדוק איתו כיצד אפשר לטפל בנושא. מעבר לזה, אני ממליצה להוסיף לסדר היום שלך גם פעילות גופנית שתסייע לך להרגיש יותר טוב".



האם יש מאכלים שלא כדאי לשלב ביחד?


"ישנם מאכלים רבים שאותם אנחנו משלבים לא נכון, ובהמשך הדבר גורם לנו להפסיד את הערך התזונתי הגבוה שלהם ולא ליהנות מהיתרונות הבריאותיים שהם מעניקים לנו. תרד, לדוגמה, עשיר בוויטמינים רבים, ובנוסף יש בו חומצה אוקסלית, אשר נקשרת לברזל ולסידן ולפיכך מדכאת את עיכולם. על כן, אם אנחנו מכינים שייק ירוק ומכניסים לתוכו גם פטרוזיליה העשירה ברמה גבוהה של ברזל, אנחנו מפסידים את רמות הברזל הגבוהות. כך גם לגבי סלרי המעושר מאוד בסידן, ולכן השילוב בין סלרי לתרד עלול לגרום לנו להפסיד את כמויות הסידן הנחוצות לגופנו.



החומצה האוקסלית נמצאת גם בקפה, תה וקקאו, ולכן אם אוכלים בשר ומסיימים את הארוחה בכוס קפה או תה, מפסידים חלק מהוויטמינים. שילוב נוסף שאינו נכון מבחינה בריאותית הוא בין בשר לחלב, משום שהוא יוצר סתירה בין החומרים: הבשר עתיר בברזל ואילו מוצרי החלב בסידן. סידן וברזל נספגים בדיוק באותו המקום במעיים, ואם אוכלים בשר וחלב יחדיו, יש סיכוי שחלק מהברזל והסידן לא ייספגו כמו שצריך".



עריכה: עדן בן ארי