הולך על כל הקופה: חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', יחד עם חברי כנסת נוספים, מקדם הצעת חוק אשר תוסיף סעיף התגברות לחוק יסוד: "כבוד האדם וחירותו". הצעת החוק תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ בשל התנגשות עם חוק היסוד, והיא אמורה לעלות להצבעה ביום ראשון הקרוב, כך פרסם היום (חמישי) צוות מכון "על משמר הכנסת". 



על פי הצעת החוק, במקרה שבג"ץ יפסול חוק בשל התנגשות עם חוק היסוד, תוכל הכנסת לחוקקו מחדש כלשונו - ובלבד שיוסיפו סעיף בו הם טוענים כי הם מודעים לכך שהרשות השופטות מתנגדת להצעת החוק. בנוסח הצעת החוק נאמר כי: "במצבים בהם קיימת מחלוקת ערכית אמתית בין נבחרי הציבור לבין שופטי בית המשפט בשאלת האיזון הראוי בין ערכי היסוד של המדינה, הדמוקרטיה מחייבת כי זכות המילה האחרונה תישמר לעם ולנבחריו באמצעות חקיקה מחודשת של החוק שנפסל, תוך ציון מפורש של מודעותם של נבחרי הציבור לעמדתו החולקת של בית המשפט ביחס לעמידת החוק בתנאי חוק היסוד. תהליך זה נותן משקל לבית המשפט בביקורת החוקתית אך יחד עם זאת שומר בסופו של התהליך על עקרון ריבונות העם".



יש לציין כי הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת בעבר, אך בהצעה זו סעיף נוסף הקובע כי תיקון החוק יעבור ברוב רגיל ולא ברוב של 61 חברי כנסת, כפי שקובע החוק בנוגע לשינוי חוקי יסוד. את השינוי הזה, מתרץ ח"כ סמוטריץ' בעובדה שחוק זה עצמו עבר ברוב רגיל של 32 חברי כנסת לאור התנגדותה של הכנסת לשריון החוק.



"למקרים של מחלוקת ערכית". בג"ץ, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"למקרים של מחלוקת ערכית". בג"ץ, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"תאווה בלתי נשלטת לשנות את אופי ישראל"



עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית מסר בתגובה: "חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אותו קבלה הכנסת בשנת 1992, עת יצחק שמיר ז"ל כיהן כראש ממשלה ודן מרידור שר המשפטים, הוא אחד החוקים המשמעותיים, החשובים והמרכזיים ביותר בספר החוקים של מדינת ישראל. ישראל הצטרפה אז למשפחת המדינות הדמוקרטיות המתוקנות בהן כבוד האדם הוכר ועוגן כזכות חוקתית עליה אין לערער".



"הצעת החוק של סמוטריץ' וחבריו לא רק מסיגה את ישראל עשרות שנים לאחור, לא רק מחבלת בדמותה הדמוקרטית של ישראל כלפי חוץ ואל מול משפחת העמים, אלא גם משנה מהותית את יחסי הכוחות בין הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. נזכיר כי החוק בשנת 92' חוקק בהסכמה רחבה, תמכו בו אמנון רובינשטיין מזה והרב יצחק לוי מזה. אני מקווה שראש הממשלה ירסן את תאוותו הבלתי נשלטת של סמוטריץ' לשנות את אופייה ומהותה של מדינת ישראל. אם חלילה מאשר ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק המסוכן הזה מדובר באיום ממשי על הדמוקרטיה הישראלית", מסר הס.