ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שבת) כי מינה את בכיר השב"כ לשעבר, ירון בלום, לתפקיד למתאם השבויים והנעדרים. בלום שירת שנים ארוכות בשירות הביטחון הכללי ובשנותיו האחרונות בשב"כ היה חבר בצוות המצומצם שניהל את המגעים והביא לשחרור של החייל גלעד שליט. ראש הממשלה שוחח הערב עם משפחות גולדין, שאול, א- סייד ומנגיסטו ועדכן אותן על המינוי.



בלום בעל תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני ביחסים בינלאומיים. הוא משמש כעמית במכון לחקר הטרור של המרכז הבינתחומי הרצליה, יועץ לענייני ביטחון וטרור ומכהן כדירקטור במספר חברות. לאחר ההודעה על מינויו אמר בלום: "אני מודה לראש הממשלה על האמון. אני רואה בתפקיד שהטיל עליי משימה לאומית מהמעלה הראשונה".



משפחתו של גולדין מסרה בתגובה למינוי כי "על ירון בלום מוטלת אחריות גדולה ומשימה פשוטה -  לעמוד בערכי צה״ל ומערכת הביטחון ולהשיב את הדר ואורון לישראל. בימים אלו עומדת בפני הממשלה הזדמנות חסרת תקדים להפעיל לחץ אפקטיבי על חמאס ולגייס את הקהילה הבינלאומית כדי להגיע להסכם חילופי השבויים הטוב ביותר מזה שנים".

הם הוסיפו כי "עבר פרק זמן ארוך ומיותר של חודשיים מאז התפטר ליאור לוטן ועד לערב הזה. אנו מחכים שלוש שנים ושלושה חודשים לשובו של הדר ושעון החול אזל. על נתניהו, באמצעות שליחו החדש, להשיב את החיילים כאן ועכשיו, עליו כעת להשתמש בכל הכלים והאמצעים העומדים לרשותו בכדי לא להחמיץ את ההזדמנות“.

הדר גולדין. צילום: דובר צה"ל


משפחתו של אורון שאול ז"ל, גם הגיבה למינוי ומסרה: "אנחנו דורשים שנושא החזרת הבנים יהיה בראש סדר העדיפויות של הממשלה והעומד בראשה ומקווים כי ההזדמנות שעומדת כרגע על הפרק בהסכם הפיוס של הפתח והחמאס תמומש. צר לנו שבמשך כחודשיים לא פעל גורם באופן ייעודי לנושא ועם זאת מאחלים בהצלחה רבה לירון בלום. אנחנו מקווים כי יקבל גיבוי מלא לפעולות שיבצע במסגרת תפקידו ולא יאלץ לעמוד בפני מכשולים וסיכולי ניסיונות להחזרת הבנים".

ממשפחת מנגיסטו נמסר: "המשפחה יחד עם מטה המאבק להחזרת אברה המונה כבר עשרות אנשים וביניהם: "החברים של רון ארד" שהם חבריו לקורס הטיס של רון ארד הנווט שלא הוחזר הביתה, דויד מידן, שתיווך בהחזרת גלעד שליט למשפחתו, יובל דיסקין ראש השב"כ לשעבר, אלי בכר היועץ המשפטי של השב"כ לשעבר ועוד רבים נוספים - מברכים על מינוי מתאם חדש לטיפול בנושא השבויים והנעדרים, ומצפים להיפגש עימו בהקדם האפשרי. 
המשפחה והמטה מקווים כי לאחר יותר מחודשיים שבהם לא אויש התפקיד, מינוי מתאם, שעוסק בעניין במשרה מלאה, יביא לתנופה במאמץ להחזיר הביתה את אברה ושאר השבויים והנעדרים".


כזכור, קודמו בתפקיד, אל"מ במיל' עו"ד ליאור לוטן, התפטר לפני כחודשיים, לאחר כשלוש שנים בהן ביצע אותו בהתנדבות מלאה. משפחתו של החייל החטוף הדר גודלדין, המוחזק בידי חמאס בעזה, הצהירה לאחר קבלת ההודעה על כך כי "אנחנו מרגישים שננטשנו על ידי הממשלה". בנוסף, משפחתו של אורון שאול, שנחטף אף הוא במהלך שירותו בצה"ל במבצע צוק איתן, ביקשה " למנות במהרה נציג אחר שיפעל להשגת פריצת הדרך המיוחלת למען השבתו של אורון".



עו"ד ליאור לוטן. "ההיכרות עם משפחות הנעדרים הותירו בי חותם עמוק". צילום: גדי דגון
עו"ד ליאור לוטן. "ההיכרות עם משפחות הנעדרים הותירו בי חותם עמוק". צילום: גדי דגון



לוטן אמר לאחר ההחלטה כי "ההיכרות המעמיקה עם משפחות השבויים והנעדרים והזכות לשרת את המשימה הגורלית עבורן - השבת בניהם הביתה, הותירו בי חותם עמוק ומחויבות תמידית אליהם". הוא הוסיף כי "בתפקידי גם נחשפתי לאכזריות ולציניות בה פועל החמאס בנושאי השבויים והנעדרים. לכן פעלנו להעלות את המודעות לכך בקהילה הבינ"ל. תודה לך על האמון שנתת בי, על הובלתך את הנושא ועל הזכות לשרת את המדינה והעם".

מספר ימים לאחר התפטרותו, פורסמה בגל"צ הקלטה של לוטן, שבה הוא אומר: "על כל חטוף אחד שלנו - צריך לקחת 200 שבויי חמאס, על כל שניים -400. עלינו למלא את הארנק בשבויים". בהקלטות שוטח לוטן את משנתו בנשוא השבויים, ואומר שבמלחמה הבאה כוחות צה"ל יעסקו כחלק מהלחימה בלקיחה בשבי של חיילי אויב. הוא מדבר על ליצור הרתעה מול האויב. "כדי למנוע את החטיפה הבאה על ישראל להחזיק בבנק חטופים משלה. על כל אחד לקחת 200. זה לא אומר שזה ימנע חטיפות אבל ההתייחסות תהיה אחרת". לדברי לוטן, "זה רעיון שצה"ל חייב להשתפר בו במלחמה הבאה". 

חלק מהדברים שאמר לוטן נפסלו לשידור בגל"צ, אבל שם הדגישו כי לוטן פעל ליישום לקחיו. מלוטן לא נמסרה תגובה לפרסום ההקלטה. אמו של הדר גולדין ז"ל, לאה גולדין, שעלתה לשידור לאחר הפרסום, הביעה תמיכה בדברי לוטן ואמרה: "הדבר החיובי הוא שבאמת בלשכת נתניהו הם כן בדרך למנות מתאם במהרה במקום לוטן ואנו מחזקים את רה"מ בנושא הזה".