כוחות הקואליציה הודיעו היום (ראשון) כי כבשו מידי ארגון המדינה האסלאמית, דאעש, שדה נפט גדול במחוז דיר א-זור. לפני מלחמת האזרחים, השדה הפיק כ-30 אלף חביות נפט מידי יום. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, מדובר אחד משדות הנפט הגדולים בסוריה, שנמצא על הגדה המזרחית של נהר הפרת, והוא נכבש במהלך לחימה בלוחמי דאעש. הלחימה באזור כללה בין היתר תקיפות אוויריות שביצעו מדינות הקואליציה והמליציות הכורדיות.
השדה נמצא כעשרה קילומטרים מצפון לעיר אל-מיאדין, אשר נכבשה לפני מספר ימים. ארגון ״אל-מרסד״ לזכויות אדם היושב בלונדון, הודיע כי ההשתלטות באה שלושה ימים לאחר נסיגת דאעש מהמקום. בימים האחרונים, כל הכוחות הפועלים באזור היו במירוץ נגד הזמן להכרזת השתלטות על שדה הנפש הגדול במדינה.

הכוחות הדמוקרטיים הסוריים מניפים דגל בא-רקה. צילום: רויטרס
הכוחות הדמוקרטיים הסוריים מניפים דגל בא-רקה. צילום: רויטרס

דיר א-זור הוא אחד המחוזות האחרונים בסוריה בהם ללוחמי הארגון הקיצוני יש עוד נוכחות משמעותית, זאת לאחר קריסת א-רקה בשבוע שעבר. כזכור, ביום רביעי, לוחמים כורדים וסורים העלו אתמול את דגלם על המעוז האחרון של ארגון המדינה האסלאמית, ובכך הביאו לשחרור העיר ולהפסקת המצור עליה אחרי ארבעה חודשים. מספר קטן של לוחמי דאעש שהו באיצטדיון הספורט שנכבש על ידי הכוחות הדמוקרטיים הסוריים והלחימה פסקה בכל העיר, כך על פי דובר הכוחות הדמוקרטיים הסוריים (SDF), הנתמכים על ידי חיל האוויר של הקואליציה בראשות ארה"ב.



תפיסת א-רקה מידי דאעש היא האחרונה בשורת תבוסות של דאעש בשנתיים האחרונות, אשר הרסו בפועל את "הח'ליפות האסלאמית" שהכריז מנהיג הארגון אבו בכר אל -בגדאדי לאחר נפילתה של מוסול בשנת 2014. בשיאו, שלט דאעש בשטחים בגודל של בריטניה הגדולה, אך כעת איבד כמעט את כולם, והוא מרותק לאזורים מדבריים ומדבריים למחצה, שם סביר להניח שהכין מחבואים, מטמוני נשק, מזון ואספקה. הארגון ישאף ככל הנראה להישאר שם תוך שימוש בטקטיקות של גרילה וטרור, בתקווה להתחדש מחדש בעתיד.