מליאת הכנסת חזרה היום (שני) לפעולה, ולפחות מבחינת עקיצות והאשמות הדדיות, נדמה כי היא לא יצאה אפילו לחופשה. אחד מ"הקרבות" הגדולים ביותר נערך בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. העימות החל כאשר ראש הממשלה תקף במהלך הנאום שלו בפתיחת מליאת הכנסת, את חברי האופוזיציה, ביניהם את לפיד, בנאום שכבר זכה לכינוי "נאום החמוצים של נתניהו". 



"תעשיית הדכדוך עדיין קיימת. יש לה ייצוגים גם בתקשורת. השנה יש חידוש, תעשיית הדכדוך הצמיחה ענף חדש. ענף החמוצים. פעם טיפחו אתרוגים היום חמוצים". אמר נתניהו והסביר: "היום הם אומרים יש תחושת חמיצות בציבור. 'נתניהו מסתובב בפנים חמוצות. מחמיצים הזדמנויות היסטורית'. אותם אנשים שביקרו את נאומי בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן. יושב ראש האופוזיציה הרצוג ידידי, אמרת שהנאום הזה הוא חבלה קשה ביחסי ישראל ארה"ב. יאיר לפיד, אמרת שגרמתי נזק למדינת ישראל. פרשנים בכירים אמרו זאת כך: 'ספק בכלל אם לנאום תהיה השפעה כלשהי'. ההחלטות של הנשיא טראמפ זה שום דבר? זה רק החלטה של הנשיא טראמפ לא לאשרר אותו.  זה כלום?". 



נתניהו במהלך נאומו, הערב במליאה. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו במהלך נאומו, הערב במליאה. צילום: מרק ישראל סלם



לפיד לא נשאר חייב וטען כי במקביל ל"נאום הפלגני", נתניהו ביקש ממנו עזרה מול האמריקאים. "נאום מכונן ומאחד של הנשיא. נאום פלגני ומביש של ראש הממשלה. מה נשתנה", כתב לפיד בחשבון הטוויטר שלו, והוסיף: "על בימת הכנסת ראש הממשלה תוקף אותי, בלילה הוא שולח את השרים לבקש שאעזור לו מול האמריקאים".



לאחר מכן אף תקף לפיד מעל הדוכן בכנסת: "כמה אפשר לשקר מול מליאה שלמה? אתה מדבר על הנאום שלך בקונגרס? סליחה, הנאום שלך גרם לכך  שהדמוקרטים תמכו בהסכם עם איראן כאיש אחד". לפיד התייחס לנאום של נתניהו, רק כמה דקות לפני נאומו שלו: "זה לא היה נאום החמוצים, אלא נאום הלחוצים. כי אין לרה"מ שום דבר להציע ונשאר לו ולעושי דברו רק לוודא שנריב אחד עם שני, וזה בדיוק מה שהם מתכוונים לעשות".  



עוד קודם לכן, במסיבת עיתונאים שערך, התייחס לפיד לסערת החוק הצרפתי, שמטרתו למנוע חקירה של ראש ממשלה מכהן ותקף: "אנחנו נקדם את חוק הגבלת כהונה. כל מי שרואה את התנהלות נתניהו מבין כמה החוק הזה חשוב. אנחנו נעלה שוב את חוק הגיוס. בג"ץ פסק לטובתנו. מי שיכול להתפרע ולתקוף חיילות בירושלים כנראה לא עסוק כ"כ שהוא לא יכול להגן על המולדת. אני רוצה לראות בעד מי הממשלה הזו: בעד האזרחים או סחטנות פוליטית". לפיד הוסיף כי הוא יעלה את חוק הלאום בגרסה של בני בגין מהליכוד: "חוק ברוח מגילת העצמאות שלא רק בגין הבן היה חותם עליו אלא גם אביו".