היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט אמר היום (שני) באירוע של משרד המשפטים, שנערך באוניברסיטת תל אביב, כי '"החוק הצרפתי' הוא הצעה אבסורדית". הוא הסביר: "נניח שיש ראש ממשלה שמקבל לחשבון הבנק שלו מיליון שקל. בתמורה ראש הממשלה מקדם נותן הכסף טובת הנאה. משמעות החוק היא שלא נוכל לחקור במקרה כזה. האם נחכה שמונה שנים כדי להתחיל לאסוף ראיות". 

לדברי מנדלבליט, יש פה בעיה אמיתית של שוויון בפני החוק. "אנחנו לא רוצים להיות מדינה כזאת, שבה יש אמנה מעל ראשו של ראש הממשלה", ציין, "אין לי ספק שהדבר הזה ירד מסדר היום, הוא לא נכון, לא ראוי ולא מתאים למדינה כמו שלנו". הוא סיכם: "אני מתנגד לה, מאמין שהיא לא נכונה ושבסופו של דבר מקבלי ההחלטות לא ילכו אליה. אני מאד נחרץ בעניין הזה".

מנדלבליט. צילום: אבשלום ששוני


היועץ המשפטי לממשלה התייחס באירוע לנושא האקטיביזם השיפוטי. "אני מקבל את עמדת הממשלה כל עוד היא סבירה, גם אם אני לא מסכים איתה, כמו בנושא תאגיד השידור הציבורי. זה לא ענייני ואני צריך לנסות ולהגשים את ההחלטה", אמר, "סיכוי גבוה שבג"ץ יתערב, אבל אני יכול להגן על ההחלטה כי היא בתוך המתחם החוקתי". הוא הוסיף: "העמדות שלי לא תמיד מתקבלות, אלה כללי המשחק. גם אם הייתי מקבל החלטה אחרת - בית המשפט מחליט וזה מה שמחייב אותנו".

מנדלבליט הסביר כי "בנושא פינוי עמונה - התקבלה דעת רוב בבית המשפט לגבי נכסי נפקדים. מאותו רגע נאלצתי להילחם על כך שעמדת בית המשפט העליון תיושם". לדבריו, זאת תעודת הזהות שלנו כמדינה יהודית דמוקרטית של שלטון החוק.

בהמשך האירוע, פרקליט המדינה, שי ניצן, אמר על חקירות נתניהו כי "אנחנו לוחצים על הגז. תהיה החלטה בשנה הקרובה". ניצן הסביר כי "החובה העליונה שלנו היא לאינטרס הציבורי ולשלטון החוק, אבל כל תשובה לבג"ץ מאושרת על ידי גורם בכיר בפרקליטות ובמקרים רגישים על ידי פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. לא מדובר באג'נדות של הפרקליטות. מתנהל שיח בין הפרקליט לבין הרשות שאותה הוא מייצג". 

ניצן הזכיר כי מאמרו התפרסם היום במסגרת פרויקט 929. "אמרתי את מה שנראה לי אלמנטרי, שברור שצריך לחקור חשדות לגבי מנהיגים. שמעתי את מה שהיועץ המשפטי לממשלה אמר, ואני מסכים עם כל מילה", אמר, "יש כאן בעיה קשה של שוויון בפני החוק אם לא יאפשרו לחקור, ואני חושב שגם לאיש הציבור יהיה קשה להסתובב עם עננה מעל הראש". הוא הוסיף: "לא יתכן שמי שנותן שוחד ייחקר וייענש ומי שקיבל שוחד לא". ניצן סיים את דבריו בהתייחסות לדבריו של ח"כ אמסלם מוקדם יותר היום. "אני אמנם פקיד, אבל מותר לי לחשוב. כמובן שהכנסת יכולה לעשות כל דבר בתנאי שהוא חוקתי. לדעתי כדאי להקשיב לדברי הנשיא".