פרקליטות מחוז מרכז והיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה הגישו לבית משפט השלום בראשון לציון תביעות לפינוי ולהריסת מסעדות בתחומי חוף הים בעיר. שש התביעות שהוגשו נוגעות לשש מסעדות שהוקמו ללא הסכמת רשות מקרקעי ישראל ובניגוד לדין, במקרקעין המצויים בתחומי חוף הים בראשון לציון: מסעדת "החוף השקט", מסעדת "לה מר", מסעדת "וניס ביץ'", מסעדת "החוף הדרומי", מסעדת "4X4" ומסעדת "בריזה על הים". התביעות הוגשו בהליך של "סדר דין מקוצר", בו לנתבע אין זכות קנויה להתגונן ועליו לקבל את רשות בית המשפט לשם כך.



בתביעות שהוגשו נגד בעלי ומפעילי המסעדות טוענת המדינה, כי הם מעולם לא קיבלו מרשות מקרקעי ישראל זכות או הרשאה כלשהי להשתמש בקרקעות, ואם קיבלו מגורם אחר הרי שהדבר נעשה בחוסר סמכות, ומשכך השימוש שהם עושים מבוצע תוך הסגת גבול ושלילת זכותה של המדינה במקרקעין, וכתוצאה מכך - שלילת ההנאה והשימוש של הציבור מחלק זה של רצועת החוף, שלא כדין.



בנוסף נטען, כי הנתבעים הקימו שלא כדין, על מקרקעי ייעוד בבעלות המדינה וללא הסכמה מטעם הרשות, מבנים שונים וריהוט חוף, אשר העצימו את הפגיעה בסביבה החופית ובזכות הציבור למעבר חופשי.



מסעדת לה מר. צילום: דוברות משרד המשפטים
מסעדת לה מר. צילום: דוברות משרד המשפטים



המדינה מציינת, כי אגב הליך משפטי שנוהל בין הצדדים התברר לה כי בשנת 1994 חתמה עיריית ראשל"צ עם חלק מהנתבעים על הסכם להקמת והפעלת המזנונים, וזאת למרות שבאותה עת לעירייה לא היתה כל זכות במקרקעין, וממילא ברור שהיא לא יכולה היתה להקנות זכות כזו לגורם אחר. "כעולה מהוראות ההסכם, וכן על פי נסח המקרקעין, ידעו הנתבעים באופן מפורש כי לעירייה אין זכות חכירה במקרקעין. חרף האמור, המשיכו הנתבעים להחזיק שלא כדין במקרקעין, ובעזות מצח בוטה אף ניכסו לעצמם, במהלך השנים שטחים נוספים מהחוף וזאת במטרה למקסם את רווחיהם על חשבון הציבור", נאמר בתביעות. בעניינה של מסעדת בריזה על הים למשל, נטען כי במשך השנים הפך מזנון קטן מידות למסעדה המתפרסת על שטח של כ-1.5 דונם ומונעת מהציבור ישיבה חופשית על החול.



יצויין כי כלפי חלק ממבני המסעדות הוצאו בעבר צווי הריסה ע"י המשרד להגנת הסביבה, מכוח חוק שמירת הסביבה החופית. ביהמ"ש דחה את בקשת הנתבעים לביטול לצווים, תוך שקבע כי הנתבעים "הקימו והעמידו, שלא כדין, על מקרקעי ייעוד בבעלות מדינת ישראל, וללא הסכמה מטעם מדינת ישראל, מבנים, שמשיות וכסאות תוך פגיעה ממשית בסביבה החופית... המבקשים פועלים להשיא את רווחיהם בהפעלת המזנונים וחרגו באופן משמעותי מההיתרים אשר ניתנו להם, בצורה אשר לא רק שפוגעת אנושות בסביבה החופית, אלא פוגעת אף בזכות הגישה של הציבור לעשות שימוש חופשי בחופי הרחצה וכן במעבר החופש".



מסעדת החוף השקט. צילום: דוברות המשרד המשפטים
מסעדת החוף השקט. צילום: דוברות המשרד המשפטים



צווים אלה וכן התביעות שהוגשו היום הם חלק מפעילות "פורום חופים", אשר במסגרתו מרכזת הפרקליטות מאמצי אכיפה נגד תופעות השתלטות גורמים פרטיים על חופי הים במטרה להחזיר את חופי הים, משאב טבע מרכזי ומצומצם במדינת ישראל, חזרה לידי הציבור.



במקביל להגשת התביעות לסילוק יד הגישה המדינה בקשות לפיצול סעדים, באופן שיותר לה בהמשך לתבוע דמי שימוש ראויים בגין השימוש במקרקעין. התביעות הוגשו באמצעות עוה"ד אילת גופמן ואריאל נתן מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), ונועה בר-צבי מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה.