יש סיבות רבות לכך שחייבים לפרסם ומיד את תוצאות חקירת החיילים שירו לפני כשבוע במכונית ליד חלמיש, הרגו את הנהג ופצעו את אחותו. אין לי מושג מה בדיוק קרה שם, אבל מה שהתפרסם מעלה תהיות מטרידות שרק פרסום מיידי אמור להבהיר אותן. 
 
על פי הודעת צה”ל, הכוח שהוצב בכיכר קיבל דיווח על רכב חשוד והתבקש לעצור אותו. הכוח זיהה את הרכב, ירד אל הכביש וסימן לו לעצור. לאחר שהנהג לא נענה לדרישת החיילים, הם הגיבו בירי. לנוכח ממצאי התחקיר הראשוני, הוחלט לפתוח בחקירת מצ”ח לבדיקת התקרית והתנהלות החיילים.
 
על פי העיתון “הארץ”, “גורמים בצבא הגדירו היום את התקרית כבעייתית מאוד”, מה שמעצים את הדרישה להבהרות גם אם הצבא חושש (בצדק, אגב, אבל אין ברירה) להתמודד עם פרשת אזריה 2. אין פירוט של התקרית, למעט עדויות של פלסטינים וכמה תמונות שצולמו בשטח. הממצא המטריד ביותר הוא העדות שלפיה המכונית נורתה מאחור, והתמונה שמורה על מרחק של יותר מעשרה מטרים בינה לבין היורים שעמדו בצד הכביש ליד האוהל.
 

על פי דובר צה”ל, הכוח כאמור קיבל דיווח על רכב חשוד, ואני מניח שבתחקיר שנעשה יודעים לומר מה מידת החשד שהוציאה את החיילים מן האוהל ברמת אדרנלין שגרמה לירי, אלא אם כן הנהג ניסה לדרוס אותם. כך על פי הכותרות ב”ישראל היום” ובערוץ 7 (“פיגוע דריסה”). מולן יש את הדיווח של פלסטיני: “האח והאחות נסעו כ־100 מטרים מאחוריי... לא היו חיילים על הכביש, ואיש לא סימן לי או להם לעצור. שני חיילים יצאו מהאוהל הצבאי והחלו לירות לעבר הסוזוקי. הם פגעו בחלק האחורי מרחוק. הרכב נעצר אחרי כמה מטרים ונתקע בצדי הדרך. שניהם החלו לצעוק, הייתה היסטריה”.
 
ההחלטה למי להאמין היא עניינו של כל אחד על פי טעמו, אבל השאלות מחייבות הודעת דובר מפורטת. הפלסטינים, אגב, ניסו לעצור את דמו של הנהג ולקחו את אחותו הפצועה לבית החולים. והחיילים שירו? על פי עדות הפלסטינים, הם לא ניגשו למכונית הירויה כדי לבדוק את מצב הירויים וחזרו אל האוהל. גם ההתנהגות לאחר הירי מחייבת חקירה.
 
במקרה אזריה, רק משום שהאירוע צולם, ידע הדרג המפקד לומר מיד שאזריה ירה בניגוד לפקודות ולנהלים. אני מניח שגם באירוע חלמיש הצבא יודע בדיוק מה קרה, ואין כל סיבה שלא יאמר את דברו. נכון שהנטייה היא לכסות מהר על הדם כדי להשכיח. הצבא גם לא רוצה להתעמת פעם נוספת עם חבורת ליברמן, שפטל והצל. אבל לדם שנשפך לשווא יש נטייה לצעוק, ואם האירוע נגוע, חייב צה”ל לנהל חקירה אמיצה ופומבית. גם אם יש כאן פוטנציאל של אזריה 2, גם אם מדובר במאבק מול ממשלה שגיבתה את אזריה 1.