קשה שלא לשמוח על העדויות המתרבות במסגרת הקמפיין Me Too#, מגברים שמשלמים על שיכרון הכוח שהיה להם בעבר, מנשים שמתחזקות, ומנורמה קלוקלת שמתחילה להשתנות. אבל נדמה שלפחות בחלק מהמקרים השמחה הזו מעט משכרת, ואולי גורמת לנו להתעלם מכמה דברים שחשוב לא לשכוח.



רצוי, למשל, לזכור שאישה היא לא יצור חסר ישע או חסר אחריות, ולא משנה כמה הגבר מולה הוא ניאנדרתלי. שום דבר לא מצדיק גבר שבטוח שהשמש זורחת לו אלוהים יודע מאיפה, שמאמין שהוא כל כך נחשק שכולן רק מחכות לפתיחת חלוק המשי שתאפשר להן לממש את מאווייהן לגביו. עם זאת, חשוב שגם נשים יתנהלו אחרת. כשבמסגרת יחסי עבודה אישה מוזמנת פתאום לגבר הביתה, נחצה איזשהו קו של קרבה, גם אם הוא לא מיני. אז במקביל להעברת המסר לגברים, כדאי גם להעביר מסר לנשים.



לא כולן יודעות להבהיר שהן לא מעוניינות, ורצוי שכל אישה תהיה מודעת לקיומו של הקו הזה, ואם לא מתאים לה לחצות אותו, לדעת להגיד זאת. יש הבדל בין הטרדה מינית לבין אונס, וחבל שנשים יהפכו לטרף קל גם בסיטואציה שהייתה יכולה להימנע עם יותר אסרטיביות. זה בסדר גמור לבייש גברים מטרידנים, אבל אישה היא לא ילדה קטנה, וכוח נשי לא מגיע רק מעדות בדיעבד אלא גם מהיכולת לנהוג בתושייה בזמן אמת. מי שמסיר את כל האחריות מנשים לא מעצים אותן, אלא להפך.



גם לאישה מותר לדעת לגלות רגישות



בכלל, נשים הן לא יצורים חלשים מעצם הגדרתן, ובמסגרת ההעצמה הנשית זה אולי הדבר שהכי חשוב לזכור. אחד הביטויים לחוזק הוא האומץ לספר על מישהו שניצל לרעה את עמדת הכוח שלו. אבל דווקא כישות חזקה, גם לאישה מותר לדעת לגלות רגישות. למשל לזכור שאם בוחרים לצאת בעדות על מישהו שכבר לא בין החיים, יש בזה משהו לא הוגן. גם כלפי אדם שכבר לא יכול לספק את הצד שלו לסיפור, וגם כלפי בני משפחתו שעדיין נמצאים כאן, והם לא אשמים ואין להם שום דרך להתגונן.



באותו אופן, כמו שמצפים מגבר בעמדת כוח לזכור שיש פרופורציות לכל דבר, אפשר לצפות לזה גם מאישה. אז כשבעקבות עדות על מקרה מהעבר מגיעה התנצלות, וגם יש טיפול נאות מצד המעסיקים, מותר להגיד מילה טובה. לא חייבים להמשיך במסע ה"לא נשכח ולא נסלח", ואם בכל זאת ממשיכים - זה לא בהכרח מעיד על עוצמה. כולנו יודעים שכוח משחית, אבל עוצמה אמיתית היא לקחת אחריות על הכוח שלך, לדעת שהוא קיים ולדעת להשתמש בו במידה הנכונה. אדם חזק יכול בקלות להפעיל יותר מדי כוח בלי להרגיש, גם אם הוא מגיב בצדק על עוול שנעשה לו. אפשר לעודד נשים להעיד, אבל אי אפשר להתנפל ולהשתיק כל מי שמעז להציב שאלה בפני מישהי שמעידה שהטרידו אותה.



אז כן, הקמפיין מבורך, ואומרים שכדי לעשות הבדל צריך להפעיל הרבה כוח בהתחלה, ורק אחר כך להתאזן. אבל בל נשכח שהתיקון הוא לא להשתלח ולחצות קווים בעצמנו. בעיניים שלי - נשים הן חזקות לא פחות מגברים. לכן, בדיוק כמו הגברים, גם הן צריכות לקחת אחריות על הכוח שלהן.