אב, בן ובת נמצאים ביחד בחדר. הבת דקורה בסכין ומתה. כך החל משפט הרצח של הודא כחיל, אם לחמישה, בת 37 מיפו. האב, עדנאן, הגיע לבית המשפט המחוזי בתל אביב כדי להעיד על אירועי ליל הרצח וגם על הסיפור המשפחתי שקדם לכך. גם הבן, סעיד אבו סרארי, נמצא שם. זכוכית מפרידה ביניהם, כשהבן ישוב על ספסל הנאשמים והאב עומד על דוכן העדים. האב, רצוץ ונואש, מנסה להשיב לשאלות התובעת, וניכר ניסיונו להגן על הבן היחיד שלו, שגדל להיות חולה נפש וכעת נאשם ברצח אחותו.
 
הודא כחיל, אחות בכורה לסעיד ולאחות נוספת, הייתה אישה מוסלמית דתייה, עצמאית ומשכילה, אשר עבדה כמזכירה. "אצלנו הנשים עובדות בניקיון, אבל היא תפסה גאווה", מעיד האב. היא נישאה לבן משפחת כחיל המכובדת מיפו, אך היחסים עלו על שרטון והודא החליטה להתגרש. "זה כאב לי. חינכתי את הבנות שלי שמי שמתחתנת – זה הגורל שלה, לטוב ולרע". ילדיה נותרו בחזקת אביהם, והודא חזרה לבית הוריה, שם לא זכתה לתמיכה בהחלטתה לפרק את נישואיה. "ניסינו להחזיר אותה למען הילדים", מעיד האב ומוסיף כי בשלב מסוים ביקשה הודא מהוריה שיקנו לה אוטו, כדי שתוכל לנסוע לעבודה. "אצלנו במגזר, אם מישהי גרושה ויש לה ילדים ויראו אותה נוסעת לבד, יגידו עליה דברים רעים". 
 
במהלך העדות מתעקש האב לגולל גם את סיפור חייו של הבן, וזאת למורת רוחו של סנגורו של סעיד, עו"ד עופר אשכנזי. "אתם הולכים לשפוט אדם להרבה שנים, אז תשמעו מה שיש לי להגיד", הוא מבקש. ראש הרכב השופטים, רענן בן יוסף, ברגישות רבה, מתיר לו זאת. עדנאן מתעקש לספר בערבית. נוואל, המתורגמנית הוותיקה של בית המשפט בתל אביב, נקראת למשימה. 
 

"מה אני עברתי איתו", משחזר האב את תולדות המחלה הנפשית של בנו. "פעם אחת מצאתי אותו בבית הקברות שוכב ליד קבר ואוכל מהעשבים שמסביב. בסוף הצלחתי לאשפז אותו באברבנאל. כל הזמן היה מתאשפז, עד שנרגע וחזר הביתה. משנת 2011 הוא בבית". לדברי עדנאן, סעיד לקח קשה במיוחד את גירושי אחותו. "מצב הרוח שלו השתנה. הוא הפסיק לקחת תרופות והתחיל ריב ביניהם". האם חילוקי הדעות בין האחים, בתוספת מצבו הנפשי המעורער של סעיד, הם שהובילו אותו למעשה, או שמדובר ברצח בדם קר?


"אכל עשבים בבית הקברות", סעיד אבו סרארי. צילום: אריאל בשור
"אכל עשבים בבית הקברות", סעיד אבו סרארי. צילום: אריאל בשור

 
בעדותו של האב במשטרה לא היה זכר לכל הרקע הזה. לכן, כעת, מבקשת התובעת, עו"ד איריס פמיליה, מהשופטים, להכריז עליו כעד עוין. השופטים מסכימים "בשל השוני בין הדברים שאמר כאן לבין דבריו במשטרה". 
 
"הוא הבן הזכר היחיד שיש לך, והודא הלכה כבר. אתה מבקש לעזור לו, שנבין שאולי הכל קרה כי הוא היה קצת מג'נון", פונה אליו התובעת. "אצלנו במגזר ישר חושבים שזה על כבוד המשפחה. זה לא נכון", עונה האב. סעיד מביט כל העת אל אביו מספסל הנאשמים, שקט, במצח מכווץ.
*** 
כתב האישום נגד סעיד משרטט רצח אכזרי, בדם קר. עולה ממנו שהאח לא היה שבע רצון מגירושיה של אחותו ומהתנהלותה. ב־25 באוקטובר 2016, לאחר ששאל את אביו היכן היא נמצאת ומדוע אינה חוזרת, היא הגיעה הביתה ובינה לבין האב פרץ ויכוח קולני, שבמהלכו סטר לה. אז גמלה בלבו של האח החלטה להמית את אחותו. הוא נטל סכין, נכנס לחדרה ודקר אותה מספר רב של פעמים עד שנפלה ארצה, אז המשיך לדקור אותה. היא איבדה דם רב ומתה מפצעיה.
 
כעת טוען האב כי לאירוע קדם קנטור מצד הודא. "כואב לי לשחזר את זה. היא צעקה לו 'תחזור לאברבנאל, אתה משוגע!' אמרתי לה, 'איך את מסוגלת לשוחח עם אח שלך בצורה כזאת? למה פגעת בו ככה? הוא חולה נפש'. היא צעקה 'כי הוא מתערב לי בחיים. קח אותו לאברבנאל!' אמרתי לה 'תסתמי את הפה שלך' ונתתי לה סטירה. תוך ארבע שניות הכל הסתיים. ראיתי דקירות בגב שלה. התעלפתי על המיטה", מעיד האב, ספק מתיישב ספק נופל על הכיסא שמאחוריו, באפיסת כוחות. "תודה רבה, סעיד", פונה אליו התובעת ומיד מתקנת את עצמה: "עדנאן. איזו פליטה פרוידיאנית". 
הכרעת הדין טרם התקבלה.


 
חדשות המשפט


 
***
בפעם הראשונה הגישה הפרקליטות כתב תביעה תקדימי בגין הפרת ערבות לתנאי שחרור אסיר. התביעה הוגשה לבית משפט השלום בחיפה נגד שתי נתבעות, אשר התחייבו ללוות אסיר לאורך חופשתו מהכלא, להתייצב עמו בתחנת המשטרה ולהחזירו לכלא בתום החופשה. כמו כן, התחייבו כי לא יבצע האסיר עבירות ולא ינסה להחדיר סמים או אלכוהול לבית הכלא, או ישתמש בהם. 
 
בחופשתו בחודש יוני עלה כי האסיר הסתובב ללא ליווי, ועם חזרתו לבית הסוהר ניסה להחדיר סמים לכלא. בשימוע שנערך לו הוא טען כי הנתבעות לא היו מוכנות להמשיך ללוות אותו בחופשה. סכום הערבות שעליו הן חתמו ועליו הן נתבעות, הוא 50 אלף שקלים לכל אחת.
***
השבוע התארחה בארץ משלחת פדרלית של גורמי אכיפה בכירים מקליפורניה, ובהם שופטי בית משפט עליון, פרקליטי מחוז ובכירים במשטרה, כדי ללמוד איך ישראל נלחמת בסחר בבני אדם וכדי ליצור שיתוף פעולה בתחום. הסיור תוכנן עם משרד החוץ ועם המתאמת הבין-משרדית למאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים.
 
בין היתר ביקרה המשלחת בבית הספר ביאליק רוגוזין בדרום תל אביב, אשר מאופיין במיזוג ייחודי של תרבויות, ובמרכז הרפואי לוינסקי, שהוקם כדי לתת חבילת שירותים רפואיים ופסיכולוגיים ללא עלות לאנשים שנפגעו מתופעת הסחר בבני אדם, והשתתפה בדיון הוועדה למאבק בסחר בבני אדם בכנסת.