ביקורת נוקבת סביב המלצתה של ועדת האיתור בנציבות שירות המדינה, לאיוש משרת ראש הרשות להגנת עדים. אתמול (שני) בחנו חברי הוועדה המנוהלת על ידי נציבות שירות המדינה את המתמודדים שהגישו מועמדותם למשרה. מבין כולם בחרו את גונדר אלי גביזון סגן נציב שב"ס, כמי שמתאים ביותר לתפקיד שנותר ללא איוש כבר למעלה משנה. למעריב נודע כי מי שלא הגיש את מועמדותו כלל לתפקיד, הוא ראש אגף חקירות ומודיעין (אח"מ) במשטרה ניצב מני יצחקי ששמו כבר עלה בעבר כמי שנחשב כמועמד המועדף על ראש הממשלה בנימין נתניהו.



בוועדה שבה השתתף גם מ"מ מנכ"ל המשרד לביטחון פנים אליעזר רוזנבאום ובו היו חברים גם נציג נציבות שירות המדינה, נציג ציבור, נציג המשטרה ונציג שב"ס, הוחלט להמליץ על גונדר גביזון כראוי לתפקיד ראש הרשות להגנה על עדים, המלצה שתצטרך לקבל תחילה את אישורו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן ולאחריו את אישור הממשלה והעומד בראשה בנימין נתניהו.



מיד לאחר שנודעה ההחלטה לגורמים במשרד לביטחון פנים החלה לעלות השאלה מי קיבל את ההחלטה, שכן שמו של גביזון כבר עלה בשנים האחרונות פעמיים כמועמד לתפקיד נציב שירות בתי הסוהר, אולם בשני המקרים הוסרה מועמדותו בעקבות הודעתו בקיום קשרים עם פקודה שלו ועובדת שב"ס, וכן לנוכח טענות על קשרים כביכול שניהל עם גורמים עבריינים במסגרת שירותו כמפקד כלא.



נציין כי במרץ 2011 היה זה השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ שהחליט למנות את גביזון לתפקיד מפקד שב"ס, כחלק מהליך היסטורי שבו הנציב מגיע מתוך הארגון, אלא שאז הציפו פניות אנונימיות את משרדו של אהרונוביץ שביקש לבחון את הסוגיה. לאחר מכן לנוכח בדיקת פוליגרף שעבר כביכול גביזון, ובה יצא דובר שקר, נפסלה מועמדותו.



ארבע שנים בדיוק לאחר מכן במרץ 2015 היה זה השר לביטחון פנים גלעד ארדן שהעלה בשנית את שמו של גביזון כמועמד לתפקיד נציב שב"ס, מעט אחרי שהצליח להעביר את מינויו של רנ"צ רוני אלשיך בסבב שני אחרי פסילתו של גל הירש, לכהונה כמפכ"ל המשטרה. בנציבות בחנו את ההצעה, אולם חוות דעת של ועדת טירקל, מלווה בהמלצה ישירה שלו, הובילה את השר ארדן לרדת מהרעיון.



חשוב להבהיר כי לפני כשנה ביקש ניצב יצחקי ראש אח"מ מהמפכ"ל להשתחרר מהשירות במשטרה, וגורמים שונים טענו כי הוא בוחן את מועמדותו כראש הרשות להגנה על עדים. אלא, שישנם הסבורים כי הסתבכות החקירות בפרשות 1000, 2000 ו -3,000, שמעסיקה בימים אלו את היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) ואת היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 במשטרה, כשבראש הפירמידה ניצב יצחקי וכן העובדה שהן נוגעות למעונו של ראש הממשלה, הובילו להחלטה שניצב יצחקי לא יגיש את מועמדתו, זאת חרף בקשתו לאחרונה לפרוש מהשירות.