השר איוב קרא נכנס לתפקידו במשרד התקשרות לאחר תקופה ארוכה בה נוהל תיק התקשורת על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהספיק לפצל את ערוץ 2, לסגור את רשות השידור, ולהקים את תאגיד השידור 'כאן' שלאחרונה נמצא בסכנת סגירה. "על פי החוק חברת 'החדשות' תהיה חייבת להתפצל בעוד כשלוש שנים", אמר השר בתוכניתה של ענת דוידוב, 'איפה הכסף' ב-103FM: "אך אני מעריך שהפיצול יתרחש מוקדם מהצפוי. יש לנו אפשרות לייצר תכנים טובים בארץ".




עשרה ימים לאחר פיצול ערוץ 2 אמר קרא: "אני שמח מאד שלמרות שהיה עליי לחץ גדול למנוע את הפיצול הזה, הוא אכן קרה. אני מודד את ההצלחה של הערוצים דרך הרייטינג ולמיטב ידיעתי מאז הפיצול הרייטינג רק עלה, זה אומר שמבחינת הציבור הפיצול תפס, הסיוע שאתן לערוצים הקיימים בהורדת רגולציה, בחיסכון בכספים עבור הרישיונות והערבויות יאפשרו להם לפעול כראוי". על הפיצול העתידי של חברת "החדשות".

הפיצול בקרוב? החדשות, (חדשות ערוץ 2 לשעבר), לוגו
הפיצול בקרוב? החדשות, (חדשות ערוץ 2 לשעבר), לוגו


שר התקשורת התייחס לפרשת בזק וכתבי האישום וטען: "לא התעסקתי בפרשה הזו מאז שנכנסתי לתפקידי ואני לא מתכוון להתייחס אליה גם עכשיו, אני סומך על מערכת המשפט והחוק בישראל שתמצא את כל ההליכים, אני לא האיש שקובע בעניין, חברת בזק נמכרה לגורם פרטי וזה כבר לא עניין של משרד התקשורת. אני מעריך שבסופו של דבר כשהפרשה תיגמר אוכל להביע את דעתי עליה, אין לי מסקנות עד כה בפרשה ואני למעשה עוצם עיניים עד שהיא תסתיים".

כשנשאל האם הוא פועל באופן עצמאי, סיפר השר: "ראש הממשלה אמר לי רק לדאוג לטובת הציבור, הוא מעולם לא התערב בעבודתי, לא שאל אותי שאלות, הוא סומך עליי כשר לבצע את תפקידי ולעשות טוב לשוק התקשורת".

פוצל למרות הלחצים. ערוץ 2. אילוסטרציה
פוצל למרות הלחצים. ערוץ 2. אילוסטרציה


חבילת ערוצים ב-50 שקלים

כשנשאל על הוזלת חבילות השידור השיב שר התקשורת: "אני חושב שזה דבר מתבקש, אני מאמין שבתחילת השנה כבר אקבע תקנות חדשות להורדה דרמטית של חבילת השידור, כך שמי שרוצה, יוכל להשיג חבילת ערוצים בסיסית ב-50 שקלים בלבד".

על החששות לסגירת תאגיד השידור שהחליף את רשות השידור טען ח"כ קרא: "התאגיד הוא גוף המחייב אותי להתערב למען הצלחתו, אני לא מתכוון לפגוע בו ואני מאמין שצריך להיות לנו שידור ציבורי בישראל. מנגד אין מידתיות בין ההשקעה, 700 מיליון שקלים מכספי הציבור, לתמורה שהיא אחוזי הצפייה הנמוכים בממוצע של 2%. לא עושים שידור ציבורי רק כדי להגיד שיש לנו שידור ציבורי. לא ייתכן שהיינו ב-5-6% וכיום אין רייטינג. מדובר על ערוץ שרץ כבר חצי שנה. אינני רוצה לסגור את הערוץ וצריך לעזור לו לעמוד על הרגליים".

גאולה אבן מגישה את המהדורה המרכזית הראשונה של כאן. צילום מסך פייסבוק
גאולה אבן מגישה את המהדורה המרכזית הראשונה של כאן. צילום מסך פייסבוק


מיסוי על פייסבוק

"אני מקדם כיום חוק למיסוי פייסבוק וגוגל", הכריז קרא: "ח"כ מיקי רוזנטל, ח"כ מיקי זוהר והרב גפני מובילים את הנושא כחוק משולב בין אופוזיציה לקואליציה ויש לו סיכוי גדול לעבור. החוק מזהה שצריך לאפשר תחרות הוגנת לערוצים המסחריים מול החברות הזרות. אני נגד מיסוי חברות זרות שמשקיעות בבתי מלון ומיזמים עסקיים בישראל, אך בעולם התקשורת של ישראל הם לוקחים את עוגת הפרסום ללא השקעה".

"אנחנו מתכוונים שבחוק הנ"ל יהיה מיסוי מתוך המחזור של החברות שיהפוך לקרן קידום הטלוויזיה הקולנוע, עם ועדה מקצועית שתקבע את התכנים הנחוצים לציבור", הוסיף השר: "אותה ועדה תוציא מכרזים שהערוצים והרדיו יוכלו להתחרות עליהם. בכך תוכל פייסבוק להתחרות אבל תהיה חלוקה שווה בין כולם".

על ביקורו הראשון באולפני רדיו 103FM אמר קרא "אני מאד מופתע לטובה מהתחנה שלכם, תמיד טוב לבקר בתחנה תוססת וברדיו האזורי בפרט. הוא מייצר אווירה מאד מקצועית, מאד טובה ועניינית". 

עריכה: איתמר זיגלמן