חנה וולקוביץ מספרת לכולם שיש לה "נשמה צעירה בגוף חולה". היא נולדה וחיה רוב חייה בתל אביב עבדה כמפקחת חשבונות ראשית במחלקת הגביות בעיריית תל אביב, והקימה משפחה בת שני בנים, חמש נכדות ונינה אחת - נכון להיום. היום, בגיל 86, חנה, תושבת שכונת גני אביב בלוד, היא חולה סיעודית שזקוקה לעזרה צמודה בחיי היומיום. לפני כשנה וחצי נפגעה בתאונת דרכים כשהייתה בדרכה לביתה במונית מארוחת ליל הסדר בבית בנה. מאז, היא מעידה, לא חזרה לעצמה.



למזלה ולשמחתה, נכנסה לחייה לפני כמעט שבע שנים פאטמה אבו חסונה. פאטמה היא מטפלת סיעודית מעמותת מטב, וגם שכנה הגרה במרחק חמש דקות הליכה מביתה של חנה. רשמית, פאטמה בת ה־64, אם לארבעה וסבתא לשישה, מטפלת בחנה כשלוש שעות מדי יום, אבל בפועל זה הרבה יותר. "יש בינינו קשר של אהבה", חנה קובעת, "חיבור הדוק מאוד. בכלל, כאן בלוד יש קשר מיוחד בין יהודים לערבים. אנחנו לא מרגישים הבדל".



חנה מתארת את השקעתה יוצאת הדופן של פאטמה בטיפול. "אני הולכת בקושי, ויוצאת מהבית רק לרופאים. פאטמה מלווה אותי ביציאות האלה. היא עושה את זה מתוך אהבה. לפעמים, כשאני מרגישה לא טוב, היא באה אלי, גם כשזה לא בשעות שהיא צריכה לבוא. היא משהו עילאי".



ופאטמה? היא מתייחסת לעניין כולו בשיא הטבעיות. "אני אוהבת לעזור לכל אחד, מכל הלב, ואת חנה אני רואה כמו אמא. אנחנו מסתדרות מצוין, משוחחות הרבה. בשבילי זה לא רק לעבוד, לסיים וללכת הביתה. נעים לי איתה מאוד". בעבר הגיע ח"כ איציק שמולי, יו"ר שדולת הגמלאים בכנסת, לביקור בביתה של חנה עם מנכ"ל עמותת מטב ליאור שטרסברג במסגרת פרויקט משותף של מטב ו"מעריב־השבוע" לרגל חודש הקשיש.



שמולי שוחח עם חנה, הקשיב למצוקותיה, בעיקר בנושא הביטוח הסיעודי, והבטיח לנסות לעזור. הוא סיפר על כוונתו להגיש במושב הכנסת הקרוב הצעת חוק להעלאת קצבאות הזקנה. שמולי, שבעבודתו הפרלמנטרית מתמקד בנושא האזרחים הוותיקים והעוולות הנעשות להם, מעיד כי המפגש עם חנה וולקוביץ היה מרגש מבחינתו.



גם לחנה נותרו רשמים עזים מהמפגש. "כל כך התרגשתי. הוא בן אדם נפלא. אני רואה אותו בטלוויזיה, עוזר לכולם, מחוקק בנושאים חשובים. לא אומרים שבחו של אדם בפניו, אבל אני אמרתי לו. גם העליתי את הבעיה שלי, והוא הבטיח לטפל. הוא אישיות יוצאת מגדר הרגיל". בפגישה נכחה, בין השאר, פאטמה אבו חסונה. היא השתתפה בשיחה עם חבר הכנסת, ומעידה שהייתה נעימה, מעניינת ומרגשת. אבל העיקר, מבחינתה, הוא המשך הקשר היומיומי עם חנה והעזרה שהיא מגישה לה. "שתחיה עד 120", היא מבקשת, "ושאני אהיה איתה, אינשאללה. בעזרת השם".



עמותת מטב ו"מעריב־השבוע" קוראים לציבור הרחב להצטרף לפרויקט ולהגיע לבקר קשישים הקרובים ללבם.