עתידה של עסקת הנשק הגדולה בסך חצי מיליארד דולר של רפא"ל עם הודו לוט בערפל. באוגוסט 2017 הודיעה רפא"ל כי תספק טילים מונחים נגד טנקים מדגם  "ספייק" לצבא הודו ולשם כך אף הוקם מיזם משותף עם שתי חברות הודיות, לייצר חלק מהטילים בעיר היידרבאד בהודו. העברת הידע והטכנולוגיה למיזם החלה כבר.



טקס חתימת עסקה בין רפא"ל לרילאינס ההודית. צילום: יח"צ
טקס חתימת עסקה בין רפא"ל לרילאינס ההודית. צילום: יח"צ


רפא"ל זכתה במכרז לאחר שהתחרתה מול הטיל "ג'בלין" שמיוצר בידי כמה חברות אמריקניות גדולות. הזכייה של רפא"ל גרמה להרמת לא מעט גבות בהודו ומהרגע הראשון הושמעו בצבא, במשרד הביטחון ובתקשורת ההודית הסתייגויות מהעסקה. אבל ברפא"ל לא היו מודאגים במיוחד. זכינו במכרז בדין ויש לנו חוזה, אמרו בחברה הממשלתית. חוץ מזה, הם הוסיפו, היחסים בין הודו לישראל מעולם לא היו טובים יותר, וראש ממשלת הודו מודי הוא ידיד קרוב של ישראל ורק לפני כמה חודשים הוא וראש הממשלה נתניהו שכשכשו רגליהם במים בסיור על שפת הים התיכון.

ביטול יהיה מכה קשה לרפא"ל 

אבל ביום שני התפרסמו בכלי תקשורת בהודו דיווחים כי משרד ההגנה ההודי מתכוון לבטל את העסקה ובמקומה לפתח טיל מתוצרת מקומית, כחלק  ממדיניות מודי לשפר את יכולות הייצור הצבאיות של ארצו.
הידיעות הפתיעו את רפא"ל. בכיריה מיהרו להתחיל לברר מול עמיתיהם ההודים אם הן נכונות. הם לא קבלו תשובות ברורות. במקביל דוברי החברה בישראל אמרו כי לא קבלו שום הודעה רשמית על ביטול או שינוי או דחייה במיזם, ולכן מבחינתם "העסקים כרגיל". אבל לרוב, בדיווחים עיתונאים כאלה שמבוססים על תדרוכי רקע או הדלפות - אין עשן בלי אש.
אם אכן תבוטל העסקה זו תהיה לא רק מכה קשה לרפא"ל ולא רק פגיעה ביוקרת התעשיות הביטחוניות של ישראל, שהודו הפכה לאחד השווקים החשובים ביותר למערכות הנשק שלהן. זו תהיה פגיעה קשה ביחסים בין שתי המדינות במיוחד על רקע התחושה שנתניהו ומודי, שמנהיג מפלגה ימנית-שמרנית-לאומנית רואים עין בעין בנושאים רבים ויצרו ביניהם כימיה אישית.