נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר היום (רביעי) כי "שלב חדש" החל במשבר בסוריה אך כי יידרשו פשרות מכל הצדדים על מנת להגיע לפתרון פוליטי, כולל מהמשטר הסורי, בעל בריתה של מוסקבה. פוטין דיבר לצידם של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא איראן חסן רוחאני בעיר הרוסית סוצ'י. כזכור, פוטין נפגש אתמול עם נשיא סוריה בשאר אל אסד בסוצ'י ובירך אותו על ההישגים של משטרו במלחמה נגד דאעש ואמר כי היא קרובה לסיום.



פוטין אמר לארדואן ורוחאני כי סוריה ניצלה מארגון ה"מדינה האסלאמית" תודות לסיוע ארצותיהם במלחמה בארגון וכן הודה להם על עזרתם בהשגת הפסקת האש בין משטר אסד לשאר ארגוני המורדים במדינה. הוא הוסיף כי יש להגיע להסדר בין העדות בסוריה על בסיס החלטות האו"ם.


 


וועידת האופוזיציה הסורית שנערכה בבירה הסעודית ריאד הסכימה על טיוטת החלטה סופית לפיה על בשאר אל אסד לעזוב את תפקידו בתחילת כל תהליך פיוס בסוריה, כך דיווחה רשת "אל ערבייה". בכינוס נפגשו מספר מנהיגי וארגוני אופוזיציה על מנת להגיע לעמדה אחידה לפני תחילת השיחות בתיווך האו"ם עם המשטר.



הפרשן אלון בן דוד אמר אתמול שהנשיא הרוסי הבהיר לדיקטטור הסורי בשיחתם כי שלטון העדה העלאווית בארצו חייב להגיע לקיצו והדבר מהווה שינוי מהותי בעמדה של מוסקבה לגבי בעלת בריתה. "זו הייתה פגישה לא נעימה לאסד", אמר בן דוד בראיון בתכניתו של רפי רשף בערוץ עשר. "פוטין הסתכל קדימה ואמר לאסד: "אתה תהיה הנשיא העלאווי האחרון בסוריה" - פוטין רוצה חוקה בסוריה. חשוב לו שאסד יתחיל להריץ את החוקה כבר עכשיו. הם פחות עסקו בגזרות ובחלוקת גזרות".

פוטין שוחח אתמול גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על התבססות איראן במזרח התיכון. מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי בשיחה בין השניים, שנמשכה כחצי שעה, הביע נתניהו בפני עמיתו את התנגדותו להתבססות השיעית בסוריה ועמד על עקרונות הביטחון של ישראל.

בשאר אל אסד. צילום: רויטרס
בשאר אל אסד. צילום: רויטרס