לבנון, סוריה, ערב הסעודית, איראן, רוסיה וגם טורקיה. כל המדינות האלו מעורבות במהלך השבועות האחרונים בדרמות בלתי פוסקות, שנדמה שאפילו טנלובלה לא היתה מצליחה לייצר משהו כל כך מטורף. לאחר שהיום (רביעי) השהה ראש ממשלת לבנון, סעד אל חרירי, את התפטרותו לאחר שחזר מערב הסעודית, ובעקבות פסגת הניצחון של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עם בשאר אסד, כשהוא משתף בה גם את נשיא איראן רוחאני ונשיא טורקיה ארדואן, נדמה כי במזרח התיכון מתחילים לזוז דברים, ולא ממש לטובתה של ישראל.



פרופסור אייל זיסר, מומחה למזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, התראיין בנושא אצל בן כספית ואריה אלדד ב-103FM. השלושה ניסו לפענח מה באמת קורה כרגע בלבנון, ולהבין אם הכל הצגה אחת גדולה לקראת הבחירות שצפויות לקרות בעוד מספר חודשים. לאחר מכן, ניסו להבין האם עניין רוסיה וסוריה עומד באמת לגרום לאסד לרדת מהשלטון או להתפשר, כשהמומחה טוען כי ארבעת המנהיגים שקשורים לנושא הסורי, לא סובלים אחד את השני.
סאגת חרירי הופכת לסוג של טלנובלה. פתאום הוא חוזר. יש לך מושג מה קורה שם?

"מעבר לזה שהוא נמצא עכשיו הרחק מהסעודים, הוא הצליח להשיג את הדרמה שהוא רצה להשיג. יש פה אירוע פנימי לבנוני, מעבר לעניין בין ערב הסעודים לאיראן. הוא צריך לחזור לסונים, להראות שהוא גיבור, הוא עשה את זה, עכשיו אפשר לחזור להיות ראש ממשלה. ממילא ירכיבו שם ממשלת מומחים בעוד כמה שבועות. לפני בחירות בלבנון, מרכיבים ממשלת מומחים, הוא יגנה את חיזבאללה, הוא גם יאכל את הדג, גם יתקוף את חזבאללה, יהיו בחירות, הוא יזכה בסונים, יוטל עליו להרכיב ממשלה, הוא יפנה לחזבאללה, וחוזר חלילה, עד הפרק הבא. 
זה נשמע כמו תסריט שהולך ונכתב לנגד עינינו, אבל הסעודים לא ממש מרוצים
"הסעודים הם אלה שנותנים לו את הכסף. בעיתוני המתנגדים, שמקרובים לחזבאללה, אומרים שהקטע עם סעודיה קרה כי הוא היה חלק מ'האנשים הרעים' שיורש העצר מרחיק. שהחברה שלו נקלעה לקשיים. הסעודים פתרו את זה, כי 100 מיליון דולר זאת לא בעיה לכסות. צריך לזכור גם שמשפחת חרירי הם משפחה חדשה, לא מסוג המשפחות שכפרים שלמים יילחמו עבורם כמו משפחות אחרות. זאת משפחה שבאה לפוליטיקה הלבנונית, ועיקר כספה הוא הכוח שלה".


כולם אמרו שהכריחו אותו להתפטר, ועכשיו הוא חוזר. מי יתנקש בו בסוף?
"אף אחד לא יתנקש בו. בניגוד לאביו. הוא לא כזה חשוב. אני מזכיר מה שאמרתי, פעם אחרונה שהוא נכנס לבית החולים זה מתאונת סקי. אם הוא ייפצע ויקרה לו משהו, זאת תהיה הסיבה. אני רואה פוליטיקאי לבנוני, בניגוד לישראלים, אני לא מאמין לאף מילה שהוא מוציא מהפה. הסעודים ניתקו את היחסים עם לבנון, אח"כ החזירו, אח"כ סייעו לצבא לבנון, זה הכל אינטרסים". 
לגבי פסגת הניצחון של טורקיה ואיראן ורוסיה, נשמעות רמיזות שהעם יחליט ואסד יפרוש. כמה זה אמיתי?
"אני לא חושב שזה אמיתי. הרוסים רוצים ויתורים וגמישות, שיסכים לאיזה סגן שר חקלאות מטעם האופוזיציה, שבמחוז אידליב ייתן חשמל ומים. פסגת הניצחון הזאת נראית כמו זאת של צ'רצ'יל, טרומן, רוזוולט וסטלין, אף אחד לא סובל את השני, אבל יש אויבים משותפים שצריך להילחם בהם. הרוסים אומרים 'ניצחנו את הקרב, אבל השלום הרחק מאיתנו וזה מעבר לכוחותינו'. יש הבדל בין לנצח את הקרב, לבין להביא יציבות בסוריה".