קיצוצים דרמטיים: כחלק ממהלך ההתייעלות של חברת התרופות הישראלית טבע, הצפי הוא כי החברה תכריז על פיטוריהם של כ-25% מעובדיה בישראל. בין 1,300 ל-1,600 עובדים יפוטרו ולפי ההערכות הבוקר (חמישי) של גורמים בחברה, ההליך צפוי להתחיל כבר בשבועות הקרובים. לפי ההערכות, גם באירופה צפויים להכריז על פיטורי עובדי החברה, אך ברמה מצומצמת יותר. 



גורמים במשרד האוצר אמרו בשיחה ל"מעריב-אונליין" כי "החברה מקבלת הטבות מס מפליגות כדי לסייע לה להחזיק מעמד. ההחלטה על הפיטורים ופגיעה בעובדים בעייתית מאוד".



ההחלטה של הנהלת טבע בראשות המנכ"ל קור שולץ מגיעה בעקבות דוחות הרבעון השלישי של השנה, בהם הוצגה פגיעה קשה ברווחיות של החברה. מה שהשפיע בעיקר על כדור השלג המתגלגל בטבע היה אובדן הפטנט של תרופת הדגל "קופקסון" לטיפול בטרשת נפוצה. כזכור, חברת מיילן המתחרה קיבלה לאחרונה אישור לשיווק גרסה דומה של התרופה, מה שצפוי לפגוע גם כן ברווחי החברה.



צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"שולץ חייב לפעול מהר כדי להציל את העסק"


חיים הורוביץ, מבעלי המניות בטבע ובנו של המנכ"ל המיתולוגי אלי הורוביץ, התייחס בתחילת החודש למשבר בחברה ואמר בראיון ליהודה שרוני כי "טבע בהובלת המנכ"ל החדש שולץ צריכה להגיע להסדר חובות עם הבנקים המלווים, ואני לא מדבר על מחיקה אלא על הסדר פריסת חובות לטווח ארוך יותר". לדברי הורוביץ, את המגעים צריך להוביל המנכ"ל מול קונסורציום שלם של הרבה מאוד בנקים.



"שולץ כבר היה בניו יורק כדי לפגוש משקיעים ואנליסטים", הוא הסביר, "אין לו אפילו מאה ימי חסד. אולי 30. הוא חייב לפעול מהר מאוד כדי להציל את העסק. עד עכשיו הבנקים לא רצו לדבר או למנהל משא ומתן. אבל עכשיו, כשיש מנכ"ל, צריך לדבר על פריסה יותר נורמלית של החוב. לפי דעתי, לטבע חסר כרגע מבחינת תזרים כמיליארד דולר. היא מייצרת כיום 3.5 מיליארד דולר לשנה, ויש הרבה אופציות לגיוס מיליארד דולר נוספים".



בתשובה לשאלה מה הצעדים המיידיים שהמנכ"ל החדש חייב לנקוט, ענה הורוביץ: "קודם כל צריך לטפל בחוב. בשנת 2018 מגיעים לפירעון חובות בהיקף של חמישה מיליארד דולר. צריך לבחון היטב אילו נכסים צריך למכור ובאילו צריך להמשיך להחזיק. חייבים לעשות רשימה של כל הנכסים, ולהחליט במהירות מה הכי נכון למכור. עד עכשיו מכרו רק את חטיבת בריאות האישה, שזה כסף קטן. צעד חיוני מיידי נוסף הוא המשך צעדי ההתייעלות, ויש חוסר שביעות רצון ממה שעשו עד היום".



הורוביץ שולל את הצורך בסגירת מפעלים בארץ ומסביר שאת עיקר הצמצומים חייבים לעשות בחו"ל: "המפעלים בישראל פועלים ביעילות מרבית והם ממוקדים, אבל בחו"ל יש עדיין מה לעשות וצריך לסגור עוד מפעלים".