עם ישראל טס בהמוניו לחו"ל. בשנה האחרונה חל זינוק של כ-15% במספר הישראלים היוצאים לחו"ל, אומרת מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, חני סובול, לקראת הכנס השנתי של הסוכנים שיתקיים מחר במעמד שר התיירות, יריב לוין. "מהנתונים שלנו עולה עוד, כי רבים יוצאים לחו"ל יותר מפעם אחת בשנה. ישנם כאלו שטסים גם שלוש-ארבע פעמים לטיולים ונופשים. העוגה שלנו הולכת וגדלה", מציינת סובול.

להערכתה, הסיבות המרכזיות לגידול החד במספר הישראלים היוצאים לחו"ל הם מחירי הטיסות הזולים על רקע מדיניות השמיים הפתוחים וכניסת חברות לואו-קוסט, שגרמו גם לחברות הסדירות להוריד מחירים הן שער החליפין הנמוך של הדולר, היורו והפאונד ומחירים זולים משמעותית של בתי מלון באירופה לעומת ישראל.
"אפשר למצוא מלון טוב באירופה במחיר של 80-70 יורו ללילה ומלון במיקום מעולה במחיר של 120-100 יורו. בישראל המחיר של מלון טוב מתחיל ב-400-350 דולר ללילה. המחירים כאן מאוד יקרים", היא אומרת על רקע פריחת ענף החדרים והדירות להשכרה בתל אביב. "בתל אביב יש כיום כ-5,000 דירות להשכרה לתיירים", היא מעריכה.

סובול מציינת שהבעיה הקשה איתה מתמודדים סוכני הנסיעות היא מול "מנועי החיפוש". "אנחנו מרגישים שהתחרות מולם אינה הוגנת", היא אומרת, "הדרישה שלנו היא שתהיה אכיפה שוויונית במיסוי וביישום חוק הגנת הצרכן". לדבריה, חברות התעופה הסדירות מוכרות כיום רק כ-20% מהכרטיסים במכירה ישירה לצרכן וכ-80% נמכרים דרך סוכנויות הנסיעות. "למרות זאת, כיום אין עמלות לסוכנים ומרווח הרווחים נמוך הרבה יותר", היא מציינת עוד – "הסוכנים לא מוכרים בדרך כלל כרטיסי טיסה של חברות הלואו-קוסט, כי הן לא מחזירות את הכסף במקרה של ביטול הטיסה".
בישראל פועלים כיום 399 משרדי נסיעות ומועסקים כ-4,000 סוכני נסיעות. זאת, לעומת 422 סוכנויות נסיעות שפעלו לפני כחמש שנים. על רקע הגידול במספר הישראלים הטסים לחו"ל, מדובר בירידה יחסית חדה יותר. "למרות התנאים הלא פשוטים, סוכני הנסיעות עדיין יכולים להתחרות. יש לנו את ערך המוסף המקצועי", היא מסכמת ומתריעה – "אבל לסוכנויות הקטנות קשה יותר לשרוד ורואים כיום יותר מקרים של מיזוגים, או סגירות".