"חזרתי שלוש וחצי שנים אחורה, לרגע הקשה בו דליפת גז שהתרחשה בבניין מגורי גרמה לפיצוץ אדיר", כך אומרת היום (שלישי) שרון דובקין, שנפצעה בעצמה קשה מאד בפיצוץ גז בתל אביב. הפיצוץ אמש ברחוב יפת ביפו, שגבה את חייהם של עלי אבו ג'מעה בן ה-24, רימון חורי, בן 18 ומוחמד יאסין, תושב השטחים מטול כרם, העלה בה שוב את זיכרונות הבוקר ההוא, שבו השתנו חייה לבלי היכר. שרון מתמודדת גם עם משפטה של חברת פז גז, שהואשמה בתחילת החודש, יחד עם מוקדן של החברה, בעבירת חבלה ברשלנות.



ב-23 במרץ, 2014, בשעה 10:44 החריד פיצוץ עז את תל אביב. לפיצוץ קדמה שרשרת אירועים, אשר ככל הנראה היו יכולים להביא למניעת האסון. "באותו לילה כמעט ונחנקתי מדליפת גז שלא טופלה כראוי ונמשכה גם במהלך שעות הבוקר", היא משחזרת לראשונה. "אמרו לי כי היה לי 'מזל גדול' לשרוד פיצוץ בסדר גודל כזה ובזכות אמל מחאמיד - צעיר מאום אל פאחם שניהל עבודות תשתית ברחוב ורץ לעזרתי לצד הטיפול המסור בבית החולים שיבא, חיי ניצלו".



שרון מתמודדת עם השלכות האירוע שעברה מדי יום, אך אתמול קיבלה תזכורת כואבת במיוחד. "כואב לי לשמוע כי לקורבנות מיפו לא היתה את ההזדמנות להינצל מהתופת ואני מוסרת את תנחומי למשפחות", היא אומרת. "תחום הגז בישראל הוא תחום פרוץ, חסר פיקוח, בו אפילו מוקד חירום לדיווח על דליפות גז הוא חזון נפרץ. גם כיום איננו מדברים על הסכנות הטמונות בשימוש בגז לבישול והמודעות ברחוב הישראלי בנושא היא כמעט ואפסית".



פיצוץ בלון גז ברחוב הרצל תל אביב, מרץ 2014. צילום: עמנואל נפתלי, איחוד הצלה



היא מבקשת להעלות את נושא הגז הביתי למודעות. "הגיע הזמן שנפקח את העיניים ונבין כי אין לנו את הפריבילגיה להמשיך ולהתעלם מהנושא. הגז נמצא כמעט בכל בית, דירה, משרד או עסק בישראל והוא מסכן לא רק את צרכניו הישירים אלא את כל סביבתו".



על פי כתב האישום שהוגש נגד חברת פז גז ונגד המוקדן, אליהו לויאן, בליל האירוע, החלה באחת הדירות בבניין בו התגוררה שרון ברחוב הרצל, דליפת גז פחמימני מעובה (גז בישול מסוג הבוטן), חומר נפיץ המתלקח בעת מגע עם גורם מצית. אותה העת ישנה שרון בדירתה. בשעה 8:04 התקבלה קריאה ראשונה במוקד החברה, שבה אחת מהדיירות ביקשה: "דחוף לפה טכנאי, למה הכניסה שלנו מריחה גז ברמות של עוד שנייה זה מתפוצץ..."



זירת הפיצוץ ביפו. צילום: אבשלום ששוני



המוקדנית הורתה לדיירת המודאגת לסגור את ברזי הגז בבניין והעבירה ללויאן את הפנייה. על פי כתב האישום, הוא נמנע מלהודיע לטכנאי הפועל באזור הבניין אודות הדליפה, על אף החובה שהייתה מוטלת עליו לעשות כן. בשעה 9:44 התקשר דייר נוסף למוקד ודיווח על הדליפה. אך גם הפנייה הזאת לא הועברה לטכנאי, מאחר שעל פי נהלי החברה, אין חובה לטפל בפניות נוספות שתתקבלנה, מאוחרות לתלונה הראשונית על הדליפה.



עד לשעה 10:44 דלפו בדירה כשישה קוב גז, בעוד שהצריכה החודשית בדירה עמדה על כקוב גז אחד בממוצע. בשעה זו אירע פיצוץ נפחי בדירה, כתוצאה מהצתת הגז. לשרון נגרמו כוויות בשיעור של כ-40 אחוז. היא הייתה מורדמת ומונשמת כחמישה שבועות ועברה עשרות ניתוחים. "הנאשמים לא נקטו במידה סבירה של זהירות וקפידה למניעת הסכנה הנשקפת מתקלות בחומר לקיח, שאינן מטופלות כיאות", נכתב בכתב האישום.