ועדת הפנים של הכנסת דנה כעת (שלישי) בחוק ההמלצות והכנתו לקריאה שנייה ושלישית. לאורך הדיון חברי האופוזיציה את החוק השוו את התנהלות הקואליציה לזו של ארגון פשע. בתוך כך, גם היועץ המשפטי לממשלה הביע התנגדות לחוק, למרות שרוכך. נציגתו, עו"ד גבריאלה פיסמן, אמרה בדיון כי "היועמ"ש מתנגד להצעת החוק בכל מודל שהוא, גם במודל שמוצע כעת. יש פה פגיעה בסדרי עבודה של הפרקליטות והמשטרה". לדבריה, "יש כאן פגיעה ביכולות להביא עבריינים לדין. התוצאה של החקיקה תהיה עינוי דין, לפחות לגבי אותם תיקים שמלווים על ידי פרקליט והעברת מסר שבתפיסה שלנו יגרום נזק לעבודת המשטרה". לדברי פיסמן, גם באותם מקרים בודדים בהם יש אפשרות לפרסם את תוצאות החקירה, ניתנת הודעה לחשוד טרם הפרסום. 



נציג המשטרה, תנ"צ ערן קמין, אמר כי "הצעת החוק תפגע בחקירות שלנו עם רשויות אחרות. הדבר הכי חמור הוא שהיא שולחת אצבע מאשימה ומכתימה בהכרח את ציבור החוקרים. היא אומרת להם אתם לא יכולים לחשוב על שורה תחתונה, אסור לכם לדבר שורה תחתונה ואוי ואבוי אם תגידו שורה תחתונה כי אתם צפויים לשנת מאסר כי עשיתם את העבודה נאמנה. זכות הציבור לדעת היא באמת זכות הציבור לדעת. אני רק רוצה לומר לאדוני שבהרבה מקרים אחד הטלפונים היותר נעימים לנו לעשות זה להתקשר לחשוד ולהגיד לו לא מצאנו תשתית ראייתית וכי דינו של התיק להיסגר. גם את הזכות הזאת או את החובה הזאת החוק שלך לא פותר. אני חושב שחוקר באשר הוא חוקר, וחקר האמת נר לרגליו, לא מחפש אשמים. הוא מחפש להוציא את האמת לאור ואין זכות גדולה יותר מאשר להגיד לבן אדם 'אשמתך הופרכה'. אני מאמין לך. חבל שאנו לא רואים את הדברים בקונטקסט הזה".



הדיון נפתח בסערה בעקבות הליך הבזק להעברת החוק וחברי הכנסת מן האופוזיציה תקפו את יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם. חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) תהה מה פשר חקיקת הבזק. "לאן אתם ממהרים. ממי אתם פוחדים כשחוקים יותר חשובים תקועים בכוונה או לא בכוונה", שאל.

אמסלם ענה לו: "אני בא כל בוקר ומחוקק פה כל מיני חוקים. זה אחד החוקים שהשקעתי בו הכי הרבה שעות. אתם מבלפים. אתה מייצר שקר ומאמין בו. אתה משקר כאן בעבודה. עשיתי כאן שלושה דיונים בקריאה ראשונה. מעולם לא היה דבר כזה. הקדשנו לזה שעות על גבי שעות".

חברת הכנסת לאה פדידה (המחנה הציוני) העירה: "כל השעות האלה כדי להציל את ראש הממשלה".
אמסלם: "תגיד שאתה רוצה להפיל את נתניהו. אלה ההנחיות שקבלת".
ח"כ לוי: "אתה עצמאי לחלוטין? אתה זה שמקבל הנחיות מהבוס שלך".

זנדברג: "רוצה שכל החוק הזה יעוף מהכנסת"


חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "מדובר בחוק מושחת שנועד להגן על ראש ממשלה מושחת ולחלץ אותו מחקירות שבהן הוא נתון כרגע, ובין אם חקירות שייתכן ויתחילו לאחר כניסתו של החוק לתוקף". יש לנו כאן מקרה שבו ראש הממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות וקיים חשד ממשי שהוא מנהל את ענייני המדינה לא לפי האינטרס של המדינה אלא לפי אינטרס הישרדותי אישי שלו. זה חוק בזוי מושחת והעיתוי שלו בזוי ומושחת ותלי התלים והפלפולים שעושים כאן רק מעידים כמה הוא מושחת".

"החוק חל על ראשי משפחות פשע?" ח"כ זנדברג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"החוק חל על ראשי משפחות פשע?" ח"כ זנדברג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"מה שמדאיג אותנו זה הפרסום", הסבירה חברת הכנסת. "בלי הדלפות אין חופש עיתונות. אתה רוצה שאנשים שהם ידועי שם, שהם סלבס, שהם זמרים שבצעו עבירות בקטינות לא יפורסם דבר בעניינם? המידע לא שייך לכם. המידע ול של המשטרה וגם לא של הנחקר. המידע הוא קודם כל של הציבור. מה אתם רוצים, שיעצרו אנשים באישון לילה עם שק על הראש?"

יש כאן אדם אחד שהזכויות שלו עומדות במוקד החדר. קורים לו נתניהו. הוא נחקר בחקירות שחיתות. חלקן נחקר וחלקו עוד לא. התהליך כאן נועד לגרור אותנו בבוץ רק כדי שנוכל להכפיש את שומרי הסף. הפרקליטות והמפכ"ל, כולם עומדים כאן במסדר נאשמים של נתניהו וחבר מרעיו. אתם צריכים להתבייש". 

חברת הכנסת יעל כהן פארן: "בוא תפסיק לשקר לציבור. החוק הזה חל רק על כמה עשרות. תפסיק להיות צבוע. כל מי שישב פה אומר שהחוק הזה רע, שיכבול למשטרה את הידיים מאחורי הגב. כל זה בשביל ראש ממשה שישרוד עוד חצי שנה כי לא יידעו שהמליצו להעמידו לדין. אתם מתייחסים לדמוקרטיה כאל עריצות הרוב. רה"מ מעורב. אנשי נתניהו איימו על ראשי המפלגות שילכו לבחירות. הבריונות שלכם מזכירה התנהגות של ארגון פשע".
אמסלם: "תחזרי בך. זה חמור מאוד. 
את אומרת שאנו מתנהלים כמו ארגון פשע. אלך עם זה לוועדת האתיקה, אני לא אומר שאת עבריינית".כהן פארן: "לא אמרתי שאתה ראש משפחת פשע, אלא שההתנהלות הכוחנית מזכירה התנהלות של משפחות פשע".
ח"כ פדידה: "החוק הזה הוא פשע בחסות החוק".

>חבר הכנסת נחמן שי: "התחושה בציבור רעה מאוד. אנשים מרגישים שגונבים להם את המדינה. על זה לא נסלח לכם. אני מאמין לראש הממשלה שאין כלום. אם כך לחוק הזה אין זכות קיום. הנטייה שלכם לאסור על פרסום באופן מוחלט זה הדבר הכי חמור בחוק".

ח"כ עופר שלח: "אתם תשלמו על מה שאתם עושים כי אתם משרתים מטרה מגונה היוצאת נגד הכנסת ונגד רשויות החוק. בסוף זה גם לא יגאל את ראש הממשלה".

"על חוק רעיל אין דיל"

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון אמר כי "ח"כים מהקואליציה באים אלי ומתחננים שנקזז אותם מרוב בושה אבל החלטנו שלא יהיו קיזוזים לכן ההצבעה תדחה. זה חוק רעיל. אמרתי ליו"ר הקואליציה על חוק רעיל אין דיל".

בשלב מסוים הרחיק יו"ר הוועדה אמסלם את ח"כ זנדברג. בתגובה נטשו חברי האופוזיציה את החדר במחאה, למעט ח"כ מיקי לוי. 

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן התייחס לחוק ההמלצות בראיון לגל"צ ואמר: "האופוזיציה נכנסה להיסטריה טוטלית בגלל התקפת התקשורת וזה מוכיח שהתקשורת משפיעה. יכול להיות שההצבעה לא תתקיים בשבוע הבא. הכמויות האדירות של חברי כנסת שנוסעים לחול זה לא נורמלי. מה יש להם כל הזמן ללכת לפורום סבן".

התנועה לאיכות השלטון: "לבטל את הקריאה הראשונה"

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון עתרה היום לבג"ץ נגד "חוק ההמלצות", שעבר השבוע בקריאה ראשונה בכנסת. בעתירה נטען כי העברת החוק בוועדת הפנים, בראשותו של יוזם החוק, חבר הכנסת דוד אמסלם, מנוגדת לתקנון הכנסת. "מקומה הטבעי של הצעת חוק זו הינה על שולחן ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ובמיוחד לאור הסנקציה הפלילית הקבועה בהצעת החוק", נכתב בעתירה.

העתירה הוגשה נגד הכנסת, חבר הכנסת אמסלם ו-ועדות הכנסת, הפנים וחוקה, חוק ומשפט. בית המשפט העליון מתבקש בה לתת צו ביניים ולקיים דיון דחוף, אשר יבטל את החלטת הכנסת להעביר את החוק בקריאה ראשונה ויעבירה לוועדה המתאימה לכך. זאת "לנוכח קבלתה של ההחלטה תוך הפרה צינית, בוטה ומודעת של סעיף 79(ד) לתקנון הכנסת, האוסר על יושב ראש הוועדה לקדם הצעות חוק שהוא יוזם בעת שמונחות על שולחן הוועדה הצעות חוק שלא נידונו מעל לחצי שנה".

כזכור, "חוק ההמלצות", שאושר בתחילת השבוע בכנסת בקריאה ראשונה נחשב לחוק מעורר מחלוקת, והפחד באופוזיציה הוא שמטרתו היא למעשה לסכל את החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתחילה התנגדה מפלגת "כולנו" לחקיקה, אך לאחר שבליכוד הפעילו לחץ על השר משה כחלון ואף איימו כי הם מוכנים ללכת לבחירות בנושא, הוא הסכים ל"נוסח המרוכך שלו".