תופעה של יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה זכתה לכינוי מפוקפק ואף מפחיד: "הרוצח השקט". מטריד עד כמה הכינוי מדויק. מקרים של לחץ דם גבוה במיוחד מלווים לעתים בפגיעה בראייה, בכאבי ראש או בלחץ בחזה, והתוצאה עלולה להיות קטלנית. עם זאת, לא תמיד קיימים סימפטומים מקדימים.



על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כמחצית ממקרי המוות כתוצאה מאירוע מוחי או אירוע לבבי הם בעקבות יתר לחץ דם. לאחרונה עלה הנושא בתקשורת, במקביל לדיונים בקרב הקהילה הרפואית בעקבות פרסום הנחיות חדשות של איגוד הלב האמריקאי והקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה. ההנחיות החדשות הורידו את הסף המקובל לערך התקין/הדורש טיפול של לחץ דם מ־140/90 מ"מ כספית המקובל עד כה ל־130/80 מ"מ כספית או יותר בקרב בני 65 ומעלה או בעלי סיכון לאירוע מוחי או לבבי.



מהו לחץ דם? לחץ של הדם העורקי על הדפנות של כלי הדם. תוצאת הבדיקה של יתר לחץ דם, הנמדדת ביחידות של מ"מ כספית, מורכבת משני ערכים - סיסטולי (הגבוה מביניהם) ודיאסטולי (הנמוך מביניהם). הראשון מעיד על לחץ הדם בעת התכווצות החדרים בלב, והשני על לחץ הדם בהרפייתם. הערך במנוחה אצל מבוגר בריא הוא 120/80 מ"מ כספית.



יתר לחץ דם מתחיל בשנות ה־30־40 לחיים ולרוב אינו הפיך. מומלץ לבצע מדידות מעקב תקופתיות: בגילי 20־29 כל חמש שנים; בין 30 ל־39 כל שלוש שנים; בין 40 ל־64 כל שנתיים. כאשר לחץ הדם מעל 120/80, מומלץ לחזור על הבדיקה כל שנה. מעל גיל 65 מומלצת מדידת לחץ דם פעם בשנה עד שנתיים לכלל האוכלוסייה.



אנשים מבוגרים עשויים להיות פגיעים להשפעה שלילית דווקא במקרים של לחץ דם נמוך, בעקבות צריכה של תרופות להורדת לחץ דם ואינטראקציה עם תרופות נוספות שהם צורכים בגלל מחלות אחרות. גם לחץ דם נמוך מהנורמה אינו מומלץ. הוא מלווה לעתים בסחרחורת, והסכנה היא בעיקר לנפילות.



ההנחיות החדשות ניתנו בעקבות מעקבים אחר נשים וגברים בעלי יתר לחץ דם במחקר של המכון הלאומי ללב, ריאות ודם בארצות הברית. במחקר שנמשך כשש שנים ותוצאותיו פורסמו ב־2015 השתתפו יותר מ־9,000 איש בסיכון לשבץ. אלה חולקו לשתי קבוצות. המטרה של קבוצה אחת הייתה להוריד את לחץ הדם הסיסטולי ל־120 ושל הקבוצה השנייה לפחות מ־140. התוצאות הובילו להנחיות החדשות, כיוון שבקבוצה שבה לחץ הדם היה נמוך מ־120 היו 30% פחות אירועי שבץ והתקפי לב ו־25% פחות מקרי מוות.



חשוב לציין כי המחקר לא נתמך על יד חברות תרופות, ולכן הטענה שבעקבות מחקרים משתנים קריטריונים המשפיעים על הקדמת הטיפול התרופתי כמניפולציה מסחרית של חברת תרופות - לא הייתה רלוונטית במקרה הזה.



ובכל זאת, על אף התוצאות והמסקנות הנלוות, רופאים באירופה ובארץ לא ממהרים לשנות את הערכים של יתר לחץ דם. לו היו מאמצים, בישראל לבדה היו מתווספים כרבע מיליון איש לטיפול הדורש צריכת תרופות מתאימות להורדת לחץ הדם.



מילה של הרמב"ם



כדאי לזכור כי שינוי אורח החיים מביא לשיפור המדדים, במיוחד כאשר מביאים בחשבון כי לא מעטים נרתעים משימוש בתרופות. יש להתחיל במה שבאחריות שלנו ומסייע לשמירה על לחץ דם תקין: ביצוע פעילות גופנית כחלק מהשגרה היומית והשבועית, הימנעות מעישון, הפחתת לחצים וחרדות, משקל גוף תקין, צריכת אלכוהול מתונה ואימוץ תפריט מאוזן ודל מלח (נתרן). “עשה מזונותיך תרופותיך ולא תרופותיך מזונותיך", פסק הרמב"ם. מעבר להיותו מגדולי הפוסקים ומחשובי הפילוסופים של ימי הביניים, הוא נחשב גם לאבי הרפואה המונעת.



דיאטת DASH היא המדויקת ביותר לטיפול בלחץ דם. היא פורסמה לפני כ־20 שנה, ומאז עלתה קרנה, שכן פרט להשלכות הבריאותיות הטובות לטווח הקצר, כמו שיפור לחץ דם, סוכרת ורמות שומנים, נבחנו גם ההשפעות לטווח הארוך. ההמלצות קלות לביצוע ומכאן ההתמדה בצריכת התפריט המוצע: ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, חלב ומוצריו דלים בשומן, אגוזים, עוף ודגים. העשרת התפריט בסידן, אשלגן ומגנזיום, התורמים לאיזון לחץ הדם. במקביל, הגבלה משמעותית של נתרן, סוכר, שומן בעיקר רווי, בשר בקר ומזון מעובד.



לא בכדי הדיאטה הוכרזה שוב בשנת 2016, בפעם השביעית ברציפות, על ידי אנשי מקצוע רבים, רופאים ותזונאים ב־US News & World Report כטובה ביותר מבין 38 דיאטות שונות. עם זאת, אם השינויים המבורכים באורח החיים אינם משפרים את המדדים, או שאין הקפדה על אורח חיים בריא, נדרש כנראה טיפול תרופתי.