המינגווי היטיב לתאר את סמטאותיה של פריז, אהובתו הנצחית, ברשימתו "חגיגה נודדת" - ספר שהפך לפריט חובה בקרב פרנקופילים המתיירים באמצעותו עד היום בעיר, ומצטטים מתוכו ברובע הלטיני, ברובע מונפרנס, בחנות הספרים "שייקספיר אנד קומפני" ובבתי הקפה. ירושלים הארכאית מתעוררת לחיים כשמטיילים בכיכר החתולות ובמסעדה של לאה, דרך עיניה של הכלבה דינקה מ"מישהו לרוץ איתו" של דוד גרוסמן; שדרות רוטשילד התל אביביות חוזרות לאחור בזמן דרך "שביל קליפות התפוזים" של נחום גוטמן; ואי אפשר להפריד בין המילים "בתכלת שוקטה ובתום" מאת רחל המשוררת, הנלווים לכל טבילה בכנרת (טוב, וגם בסרט "אבא גנוב").



טיולים בהשראת סיפורים המזוהים עם מקומות, או בעקבות יוצריהם, הפכו בשנים האחרונות לדרך מקורית להכיר מדינות וערים מהצד המרגש שלהן. ואכן, הדמיון עובד שעות נוספות, כשרואים בעיניים את המקום שעליו קוראים בסיפור. גם אם אתם מטיילים שכבר החליפו את"לונלי פלנט" במדריכים מקוונים, עדיין אינכם ממהרים לזנוח את ספרי הקריאה המהוווים הרבה פעמים מקור השראה לטיול. זה היה רק עניין של זמן עד שיעשו מזה אפליקציה.



Books on Maps היא פלטפורמה דיגיטלית תוצרת ישראל, שמיפתה עד עתה מאות ספרים ישראלים וזרים, וחילקה אותם לבוקיישנס (שילוב של Book ולוקיישן), נקודות ציון על גבי מפות. קיימים בפלטפורמה הזו, שרצה כבר כחצי שנה, כ־5,000 ציטוטים הנוגעים לאתרים בעולם. פריז, לונדון, ניו יורק, ברצלונה, ירושלים ותל אביב הן הערים הראשונות, ובקרוב יתווספו גם ברלין, דבלין וסידני.



המיזם הציוני הזה התחיל מאהבה של איש אחד לספרות העברית - ח"כ לשעבר מטעם מרצ דדי צוקר. הוא, שהודף כל שאלה על פוליטיקה, לא מצליח להסתיר את התרגשותו לנוכח המילה הכתובה.



טיול בשדרות רוטשילד. צילום מסך מתוך האפליקציה
טיול בשדרות רוטשילד. צילום מסך מתוך האפליקציה



הכל התחיל בספר "אישה בורחת מבשורה" של דויד גרוסמן. "כשקראתי את הספר, היה לי קשה להסתפק בלקרוא ספר שמכסה חלקים נרחבים בארץ", הוא מספר. "רציתי לראות בעיניים את שביל הבריחה של הגיבורה שקיים ממש לא רחוק ממני. השינוי של הפועל מלקרוא על מקום לבין לראות אותו, נתן לי את הרעיון ליצור מפות שיש עליהן תוכן ספרותי. המטרה של האפליקציה היא להעלות את היצירה האנושית כולה, שיש לה חיבור למקומות ולמיקומים על המפה כדי שאנשים יוכלו לטייל שם ולהעשיר את הטיולים בשכבת תוכן נוספת שתגרה אותם לקרוא, ללמוד ולדעת עוד על המקום שבו הם מטיילים".



טיול בחורשת האיקליפטוס


בפיתוח האפליקציה השקיעו צוקר וצוותו כשלושה מיליון שקלים. מורי דרך סייעו בהתחלה, וכעת היא נסמכת, כמו אפליקציות שיתוף רבות, על תוכן גולשים. ההרשמה פשוטה ולאחריה ניתן להעלות ציטוט, שיר או סרט מיוטיוב הקשורים למיקום מסוים. כך יוכלו הנרשמים להאזין לשירי נעמי שמר בעת טיול ב"חורשת האיקליפטוס" המפורסמת על גדות הירדן; ללגום קפה בירוחם לצלילי "בצהרי היום" של מאיר אריאל ודיוויד ברוזה; ולטייל בעקבות גיבורות הספר "שקרים קטנים גדולים" בסידני שבאוסטרליה, שבה נכתבה; ובקרוב גם במונטה ריי, קליפורניה, שם צולמה הסדרה הנ"ל שזכתה באמי - לצלילי נעימת הנושא שלה.



"זו דרישה לא פשוטה ממשתמש להעלות שיר או לצטט מספר, אבל העובדה היא שמאז שהתחלנו להריץ את הפלטפורמה, יש לנו אלפי העלאות", אומר צוקר. "בנוסף, אנו עובדים על אלגוריתם שמסוגל לקרוא ספרים בדקות ספורות ולזהות מיקומים, מה שיסייע לכסות עולם תוכן רחב יותר בכל השפות".


צוקר מעניק את הפלטפורמה בחינם למשרד החינוך, והמיזם עורך שיתופי פעולה טכנולוגיים־חינוכיים עם רשתות חינוך כמו אורט, שבמסגרתם ימפו תלמידי בתי ספר חלקים בהיסטוריה כמו מלחמות המכבים, שהתרחשו בעיר מודיעין, או ייצרו מסלולים בעקבות הזמר העברי. "היום לקרוא ספר זו פריבילגיה", מסביר צוקר את החזון. "לאף אחד אין זמן, וילדים לא מכירים את הציטוטים הקאנוניים ביותר".



היוזמה זוכה להתעניינות רבה באירופה. בברצלונה, לדוגמה, ביקשה החברה לתיירות מצוקר למפות עבורה ספרי פשע ומסתורין המתרחשים בעיר. בפריז, העירייה פיזרה את המפות על מסכי ענק בתחנות אוטובוס ברחבי העיר, שמסייעות לתייר ללכת בעקבות "עלובי החיים" של ויקטור הוגו, או בעקבות גיבוריו של אמיל זולא ואלכסנדר דיומא.



אבל אחד המסלולים היותר מעניינים באפליקציה נמצא דווקא במזרח התיכון - טיול בעקבות אברהם אבינו, שמשרטט את מסלול הליכתו של אבי היהדות, האסלאם והנצרות מאור כשדים שבעיראק, דרך חרן בטורקיה ועד לשכם, בית אל, חברון והנגב, וחוזר חלילה, במסלול חוצה דעאש, שספק אם יש אדם הנושא את הדרכון המתאים כדי לצעוד את כולו בשלמותו. "מה שטוב באינטרנט זה שהוא עדיין לא שמע על גבולות מדיניים", אומר צוקר. "כל אחד, בכל מקום, יכול להעלות תכנים על כל מקום, וזה היופי. הלוואי שנוכל לעשות שיתופי פעולה גם עם רשויות ממדינות ערב".



 לצורך החשיפה לאפליקציה נוצר בין הסטארט אפ שיתוף פעולה עם צומת ספרים במטרה להנגיש את תרבות הקריאה לכל בית בישראל. באתר החברה ניתן להירשם כאן  לאפליקציה בחינם  ולמצוא את המסלול המתאים וכמובן לייצר מסלולים חדשים.