יקב פסגות 
מעבר מכמש

יקב פסגות הוקם ב־2003, ומאז גדל בהתמדה. כיום היקב, שיושב במעבר מכמש (כביש 60), מייצר כ־350 אלף בקבוקים בשנה מ־11 סוגים שונים, שיותר מ־70% מהם מיוצאים לעשרות מדינות בעולם. במבנה אבן יפהפה המשקיף על ואדי קלט והרי אדום, נמצאים מפעל ייצור היינות ואולם שבו מתיישנות בכל שנה יותר מ־400 חביות. את פנינו קיבל יעקב ברג, מנכ"ל היקב, שסיפר על מסעותיו בעולם ועל התגובות המופתעות של אנשים כשהם מבינים שהם טועמים יין ישראלי. 
 

מעל אולם החביות נמצא מרכז מבקרים שוקק חיים, שבו מתחיל סיור למבקרים, וממנו יורדים אל חדר מרחף - חדר טעימות. טעמנו כאן את הוויונייה 2016, את רוזה 2016 ובלנד אדום של סירה, פטיט סירה ומורבדר שנקרא Peak. בזמן הטעימות אפשר לצפות בסרט על ההתיישבות במקום ועל הכרמים. 

במקום מוכרים ממגוון יינות היקב: בקבוק רוזה או ויונייה יעלה 68 שקלים; בקבוק Peak יעלה 150 שקלים. סיור יעלה 30 שקלים למבוגר ו־20 שקלים לגמלאי ולילד. טעימות: 15 שקלים לאדם. 
לתיאום ביקור וטעימות: 02-9979333

 
 
יקב ענתות 
עלמון

יקב ענתות שביישוב עלמון הוקם בשנת 1998 על ידי אהרון הלפגוט וארנון ארז, והם מנהלים אותו עד היום. היקב הקטן מייצר כ־10,000 בקבוקים בשנה בלבד, הזוכים במדליות יוקרתיות. הענבים, שמגיעים מכרם בגני יוחנן, נבצרים בשעות הבוקר המוקדמות ידנית, ונשלחים ליקב בארגזים קטנים המונעים לחץ על הענבים. יישון היינות נעשה בחביות בנפח 225 ליטרים המיוצרות מעץ אלון צרפתי ואמריקאי.

יקב ענתות. צילום: אלי פרכטר
יקב ענתות. צילום: אלי פרכטר


כאן תוכלו לטעום קברנה סוביניון, קברנה פראנק וסנג'יובזה וכן בלנדים כמו "נוטרה" (בלנד של מרלו וקברנה סוביניון), ו"שני" (בלנד של שיראז וקברנה). אנחנו מגיעים אל היקב שנמצא בגבו של בית המגורים של הלפגוט, ולאחר סיור קצר והסבר בחדר החביות, מתיישבים במרכז המבקרים שבו מארחים חובבי יין וגם משפחות מטיילות. 

סיור ביקב יעלה 25 שקלים לאדם; תוספת נשנושים שונים תעלה 10 שקלים לאדם; בקבוק יין יעלה 70 שקלים. 
לתיאום ביקור וטעימות: 
050-2600324


 
יקב שילה 
אזור התעשייה שילה

יקב שילה הוקם ב־2005 בסמוך ליישוב שילה על ידי ד"ר מאיר שומר, שגייס את עמיחי לוריא, יצרן יין ביתי ואנונימי באותה עת, ומינה אותו ליינן הראשי של היקב ומנהלו. לוריא התגלה ככוכב עולה בתחום, והיינות שהוא מייצר זוכים בפרסים יוקרתיים. היקב מייצר כיום כ־180 אלף בקבוקים בשנה, הנמכרים בישראל, ארצות הברית ודרום אמריקה. בשנת הבציר הבאה הכמות צפויה לעבור את ה־200 אלף בקבוקים.

יקב שילה. צילום: אלי פרכטר
יקב שילה. צילום: אלי פרכטר
 
מסביבנו פזורים כלים ומכונות שנבנו לפי דרישותיו של לוריא, כדי לייעל את תהליך הפרדת הענבים מהשזרות. כשלוריא לוקח אותנו אל חדר החביות הקר, אנו מוצאים את עצמנו מוקפים בחביות ברברה, פטי ורדו, קברנה סוביניון, מרלו וחביות שבהן הבלנד כבר מוכן: פסיפס, לג'נד, "סוד" ועוד. לוריא שולף כוסות ומתחיל להוציא טעימות. אל הכוס נמזג נוזל סגול כהה, כמעט שחור, עם ארומות משגעות וטעם שנשאר בפה אחרי שהיין כבר נעלם בגרון.

מחיר סיור וטעימות מתחיל ב־50 שקלים. 
לתיאום ביקור וטעימות: 
050-3422268

 
 
יקב גבעות 
גבעת הראל

יקב גבעות, הסמוך לשילה, הוקם ב־2005 על ידי ד"ר שיבי דרורי (יינן) ואמנון וייס. היקב מייצר כ־30 אלף בקבוקים בשנה, שרובם מופנים ליצוא, וזוכים בפרסים יוקרתיים. ענבי היקב נבצרים מכרמים בגב ההר בגובה של 700־900 מטרים מעל פני הים, על קרקע סלעית אשר בשילוב האוויר היבש והפרשי הטמפרטורות בין היום לבין הלילה, יוצרים טרואר ייחודי.

יקב גבעות. צילום: דניאל לילה
יקב גבעות. צילום: דניאל לילה


כאן תוכלו לטעום יינות מזנים קלאסיים: פינו נואר, מרלו, קברנה סוביניון ועוד, אבל מעניינים יותר הזנים הקדומים שד"ר דרורי איתר במסגרת המחקר שלו באוניברסיטת אריאל, והניסיונות שהוא עושה בין קבוצות הזנים. טעמנו יין מזן ישראלי קדום - ג'אנדלי, שיש עדויות לקיומו יותר מ־2,000 שנה אחורה. לסיום קינחנו ביין בסגנון פורט העשוי מענבי מרלו, שהתיישן במשך 42 חודשים בחביות עץ אלון שעמדו שנה באוויר הפתוח. היין הייחודי נקרא גופנה רזרב – 
Sun & Wind Limited Edition. 

את היין אפשר לרכוש רק במרכז המבקרים, ב־100 שקלים; מחיר סיור וטעימות יין הוא 25 שקלים לאדם. 
לתיאום ביקור וטעימות: 
050-7250806
 

 
בקבוק (1)
מניבים פרי

סדרת שיכרי פירות יער חדשים מיקב הבוטיק Pasck במדינת וושינגטון בארצות הברית נחתו בארץ. היבואן הוא דמות חדשה בעולם האלכוהול - המוזיקאי הישראלי דניאל גרין, שהתאהב במשקה כששהה עם להקתו בארצות הברית והחליט להביא את הטעם האמריקאי לחך הישראלי. הסדרה כוללת שלושה סוגי בקבוקי שיכר פירות יער בתכולה של 750 מ"ל. הראשון הוא שיכר פטל אדום, עשוי 100% פרי, מים, מעט סוכר ומכיל 11% אלכוהול. בעל גוף בינוני, במתיקות מתונה ומשתלב עם ברביקיו גבינות או קינוחי שוקולד. 

סדרת שיכרי פירות יער חדשים מיקב הבוטיק פאסק. צילום: ליאור משה
סדרת שיכרי פירות יער חדשים מיקב הבוטיק פאסק. צילום: ליאור משה
 
השני הוא שיכר פטל שחור, עשוי 100% פרי, מים ומעט סוכר ומכיל 11% אלכוהול. בעל מתיקות בינונית ומשתלב עם גבינות, דג סלמון, בשר אדום או פסטה. השלישי הוא שיכר אוכמניות, שעשוי 100% פרי, מים ומעט סוכר ומכיל 11% אלכוהול. בעל מתיקות בינונית וארומה עשירה. משתלב עם גבינה, עוף, צלעות טלה, פטה כבד או סלמון. 

מחיר לבקבוק: 105־120 שקלים
אפשר לרכוש באתר www.greennco.com או בחנויות נבחרות


בקבוק (2)
עולה חדש

חברת יורוסטנדרט, שהביאה לישראל את הוודקה רוסקי סטנדרט, מייבאת עכשיו מותגי וויסקי חדשים מבית מזקקת לוך לומונד: אינשמורין וגלן סקוטיה. טעמנו אותם ימים ספורים לאחר שנחתו בארץ. "אינשמורין 12 שנים" מבוקבק ב־46% כוהל, לאחר סינון לא מקורר, והתוצאה היא טעם רך. 

מחיר: 250 שקלים


אינשמורין Madeira Wood Finish הנו בעל סיומת עצית, והוא מעצים את אופי פירות הפרדס וכן את האפרסק, האגס, המרציפן ואגוז המוסקט, ומעניק לוויסקי סיומת אגוזית ומתמשכת. הוא אינו מסונן בקירור, וכך שומר על טעמיו וניחוחותיו, כפי שהתכוון הטבע. 

מחיר: 275 שקלים
 
 
"אינשמורין 18 שנים" מזוקק בדוודים ייחודיים, המעניקים למשקה את הקלילות הפרחונית והרמזים לעשבוניות. זוכה לרמזים מתוקים ועציים בשל אופי החביות.

מחיר: 470 שקלים

יורוסטנדרט. צילום: יח"צ
יורוסטנדרט. צילום: יח"צ