הרגע לו חיכו בישראל הגיע: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע הערב (רביעי) בנאום מיוחד שנשא בבית הלבן כי מדינתו מכירה בירושלים כבירת ישראל, כשאמר: "הגיעה העת, החלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל". מלבד זאת, הוא הצהיר כי "הוריתי להתחיל בהכנות להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ואף טען כי "אמריקה תומכת בפתרון שתי המדינות אם שני הצדדים יסכימו לכך". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי "זהו יום היסטורי ואבן דרך חשובה בתולדות העיר". 



נשיא ארה"ב טראמפ מכריז על העברת השגרירות לירושלים

"ההודעה שלי מסמנת את הגישה החדשה לסכסוך בין ישראל לפלסטינים", קבע טראמפ בפתח דבריו, והוסיף: "במשך יותר מ-20 שנה כל נשיא אמריקאי סירב להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים או להכיר בירושלים כבירת ישראל. הנשיאים הנפיקו את הוויתורים תחת האמונה שעיכוב ההחלטה יביא לשלום. לאחר יותר משני עשורים של וויתורים איננו קרובים יותר לשלום בר קיימא בין ישראל לפלסטינים. זו תהיה טעות לחשוב שחזרה על אותה נוסחה תביא לתוצאות אחרות. לכן, הגיעה העת, והחלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל".  


לדבריו, "זה האינטרס האמריקאי. מדובר בצעד שהיה צריך להיעשות מזמן. ישראל היא אומה ריבונית ויש לה זכות לקבוע את בירתה. ההבנה בעובדה הזו היא חשובה להשגת השלום. לפני 70 שנה אמריקה הכירה בישראל, ומאז ישראל קבעה את בירתה כירושלים. היום ירושלים היא מושבה של הממשלה הישראלית, היא הבית של הפרלמנט הישראלי ובית המשפט הישראלי. זה מקום משכנו של הנשיא וראש הממשלה. במשך עשורים נשיאים שביקרו בארה"ב נפגשו עם מקביליהם בירושלים, כפי שאני עשיתי מוקדם יותר השנה. ירושלים היא לא רק ביתה של כל בני הדתות, שלושת הדתות, אלא ביתו של העם היהודי".

דונלד טראמפ והצו הנשיאותי המורה על דחיית העברת השגרירות. צילום: רויטרס


"מדינת ישראל בנתה במשך שבעה עשורים מדינה בה יש חופש דת, ואנשים חיים לפי האמונה הדתית שלהם", הוסיף טראמפ. "ירושלים היא, ותישאר, מקום בו יהודים מתפללים בכותל המערבי, נוצרים מתפללים בכנסיות הקדושות, וערבים מוסלמים מתפללים במסגד".

הוא הסביר כי "במשך זמן רב לא הכרנו בארה"ב שיש לישראל עיר בירה. עיר הבירה היא ירושלים - זו הכרה במציאות וזה הדבר הנכון לעשות. זו הסיבה שאני מורה למחלקת המדינה להעביר את השגרירות לירושלים".

בתוך כך, הוא התייחס גם למו"מ עתידי בין הרשות הפלסטינית לישראל: "אני רוצה להדגיש כי אין בהחלטה הזו נסיגה מאחריותנו להשגת שלום, שיהיה עסקה מצוינת לישראלים ופלסטינים. אנחנו לא לוקחים צד, ולא נוגעים בסטטוס קוו של גבולות תחת מחלוקת. אלו שאלות שעומדות לפני הצדדים, אך ארה"ב נשארת מחויבת להשגת הסכם שלום שיהיה מקובל על שני הצדדים. אני מחויב להביא הסכם כזה, כאשר אין ספק שירושלים היא אחת הסוגיות הרגישות. ארה"ב תתמוך בפתרון שתי מדינות לשני עמים, אם זה מה שירצו שני הצדדים. אני קורא לשמור על הסטטוס קוו.

טראמפ במהלך הנאום. צילום: AFP
טראמפ במהלך הנאום. צילום: AFP


לסיום הוא אמר כי "אסור לקחת אותנו למלחמות העבר, שהפכו כל כך צפויות. השלום אינו מעבר למי שרוצה להשיגו, והיום אנו קוראים ליציבות ולסובלנות.
הילדים שלנו צריכים לרשת את האהבה שלנו ולא את הקונפליקטים".

בתוך כך, ברשת CNN דווח הלילה כי מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון ושר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס התנגדו להצהרתו של הנשיא טראמפ בנושא ירושלים, בטענה שהדבר ייפגע בביטחון.

רה"מ: "יום היסטורי", הנשיא: "מתנה ראויה במלאות 70 שנה להקמת המדינה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על דבריו של טראמפ, כשאמר: "זהו יום היסטורי. ההצהרה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא אבן דרך חשובה בתולדות ירושלים. ירושלים היא בירתנו מזה 3,000 שנה. כאן התהלכו אבותינו, כאן עמד בית המקדש, כאן מלכו מלכי ישראל, כאן הטיפו נביאי ישראל.
במשך אלפי שנים התפללו דורות של יהודים 'לשנה הבאה בירושלים'. על נהרות בבל ובין חומות גטו ורשה, דורות דורות בכו וחלמו על ציון".

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין הוסיף: "אני מברך על הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ באשר להכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל וכן העברתה הצפויה של השגרירות האמריקאית לירושלים".

חומות העיר העתיקה. צילום: מרק ישראל סלם
חומות העיר העתיקה. צילום: מרק ישראל סלם


הוא הוסיף כי "אין מתנה יפה וראויה מזו במלאות 70 שנים להקמת מדינת ישראל. במשוך היובל, ובמלאת חמישים שנים לאיחודה של העיר הגיע הזמן להביא שלווה אל ירושלים ולהצמיח בבירת ישראל שעולים אליה לרגל מכל קצוות תבל, תקווה. לכל אחד ואחת יש עיר ושמה ירושלים. אלפי שנים נשא העם היהודי את עיניו לירושלים, התפלל אליה וחלם עליה. הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת כל השגרירויות אליה היא ציון דרך מכונן בזכות העם היהודי על ארצו ובדרכנו אל השלום - שלום לכל תושבי ירושלים, והאזור כולו".

מחלקת המדינה האמריקאית לדיפלומטים: אל תגיעו לישראל בשבועיים הקרובים

על רקע ההצהרה הצפויה, הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית לדיפלומטים בארה"ב לא להגיע לישראל ולגדה המערבית, בדגש על ירושלים, עד ה-20 בדצמבר.

רגע לפני ההכרזה הצפויה, עיריית ירושלים החליטה להאיר החל מהשעה 19:00 את חומות העיר העתיקה בדגלי ארה"ב וישראל משער יפו לכיוון הר ציון, זאת, כאות הערכה לנשיא טראמפ על הכרתו בירושלים. כמו כן תלתה העירייה דגלי ארה"ב לאורך הרחובות אגרון, שז"ר ורופין. גם גשר המיתרים הואר בצבעי דגל ארה"ב.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת ציין כי "ההודעה הצפויה של נשיא טראמפ להכרה בירושלים כבירת ישראל היא הכרזה היסטורית שמעבירה מסר ברור לעולם כולו כי ארה"ב עומדת לצד העם היהודי, מדינת ישראל וירושלים. כמחווה וכביטוי לידידות האמיצה בין העם האמריקאי לעם ישראל החלטנו להאיר הערב בצבעי דגל ארה"ב וישראל את חומות העיר העתיקה, המסמלת יותר מכל את עוצמת הקשר והחיבור ההיסטורי של העם היהודי לירושלים למעלה מ-3,000 שנה".
  
שגרירות ארה"ב בישראל. צילום: ראובן קסטרו
שגרירות ארה"ב בישראל. צילום: ראובן קסטרו

כזכור, טראמפ הודיע אתמול למנהיגי האזור כי החליט על העברת השגרירות האמריקאית. הוא שוחח עם ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, המלך הירדני עבדאללה ונשיא מצרים א-סיסי. על פי ההערכות, יחתום על צו המעכב את ההחלטה, אך יורה על תחילת ההכנות למהלך. בנוסף, צפוי הנשיא האמריקאי להכיר בנאומו בירושלים כבירת ישראל.

למרות שהמעבר עצמו צפוי לקחת בפועל שנים, ההכרעה עצמה כבר מעוררת שמחה בישראל ובקרב תומכי טראמפ בארה"ב ומעוררת זעם בקרב הפלסטינים ובעולם הערבי והמוסלמי. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי מדובר בסופו של תהליך השלום, והחמאס וארגוני טרור נוספים איימו לפתוח באינתיפאדה חדשה נגד ישראל. מנגד, ההחלטה באה בעיתוי פוליטי טוב עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, מעוניין לארגן חגיגות בסגנון כ"ט בנובמבר על מנת להראות לעולם את חשיבות ההכרזה עבור ישראל.