להודעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ארצו מכירה בירושלים כבירת ישראל, קמו מתנגדים רבים ברחבי העולם, וכמה מבית, בהם מזכיר המדינה רקס טילרסון ושר ההגנה ג'יימס מאטיס. על פי הדיווח שפורסם הלילה (חמישי) ברשת CNN, בדומה לטילרסון ומאטיס, גם ראש ה-CIA מייק פומפאו התנגדו ל"שינוי הסטטוס קוו", בטענה שהדבר ישפיע לרעה הן על המצב הביטחוני הרגיש באזור, והן על תהליך השלום. מאטיס סירב להתייחס לנושא כשנשאל על כך בתחילת השבוע, ואמר: "העברתי לנשיא את המלצתי ואשאיר זאת כך". 



בין התומכים בהכרזה היו סגן הנשיא מייק פנס, שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי והשגריר בישראל דיוויד פרידמן, שדחפו את טראמפ להכריז זאת. הגורם ששוחח עם CNN הוסיף כי ג'ארד קושנר והשליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט תמכו בהחלטת טראמפ גם הם, אך הפצירו בו לדחות מעט את המהלך. אכן, טראמפ חתם פעם נוספת על הצו המורה על דחיית מעבר השגרירות לירושלים, אך הצהיר כי החיפושים אחר מקום מתאים להקמתה יחלו במיידית. 



בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי האמריקאים ביקשו מישראל להגיב באיפוק על נאום טראמפ. במכתב שנשלח לשליחים האמריקאים בישראל ובאירופה הוסבר כיצד לדבר עם מנהיגים מקומיים ברקע החשש מתגובות נקמה שיופנו כלפי ארצות הברית. עובדי השגרירויות התבקשו להגיד לגורמים הישראלים: "מבינים שההכרזה תתקבל בברכה, אך מבקשים להגיב באיפוק. עדיין בוחנים את ההשלכות הצפויות לכך".



טראמפ במהלך הנאום. צילום: AFP
טראמפ במהלך הנאום. צילום: AFP



כזכור, נשיא ארה"ב הודיע אמש בנאום מיוחד שנשא בבית הלבן כי מדינתו מכירה בירושלים כבירת ישראל, כשאמר: "הגיעה העת, החלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל". מלבד זאת, הוא הצהיר כי "הוריתי להתחיל בהכנות להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ואף טען כי "אמריקה תומכת בפתרון שתי המדינות אם שני הצדדים יסכימו לכך". 



הוא הסביר כי "במשך זמן רב לא הכרנו בארה"ב שיש לישראל עיר בירה. עיר הבירה היא ירושלים - זו הכרה במציאות וזה הדבר הנכון לעשות. זו הסיבה שאני מורה למחלקת המדינה להעביר את השגרירות לירושלים". 



בתוך כך, הוא התייחס גם למו"מ עתידי בין הרשות הפלסטינית לישראל: "אני רוצה להדגיש כי אין בהחלטה הזו נסיגה מאחריותנו להשגת שלום, שיהיה עסקה מצוינת לישראלים ופלסטינים. אנחנו לא לוקחים צד, ולא נוגעים בסטטוס קוו של גבולות תחת מחלוקת. אלו שאלות שעומדות לפני הצדדים, אך ארה"ב נשארת מחויבת להשגת הסכם שלום שיהיה מקובל על שני הצדדים. אני מחויב להביא הסכם כזה, כאשר אין ספק שירושלים היא אחת הסוגיות הרגישות. ארה"ב תתמוך בפתרון שתי מדינות לשני עמים, אם זה מה שירצו שני הצדדים. אני קורא לשמור על הסטטוס קוו.