כשהוקם ארגון "פתחון לב" בשנת 1998, היו לפי נתוני הביטוח הלאומי כ-800 אלף עניים בישראל. 19 שנים אחרי, ישנם בישראל 1.8 בני אדם מתחת לקו העוני. גידול משמעותי ומכאיב שאינו עומד בקנה אחד עם קצב גידול האוכלוסייה בישראל. ב"פתחון לב" הגיעו כבר מזמן למסקנה כי הפתרון היחידי לצמצום העוני הוא יישום בחקיקה של תכנית לאומית רב שנתית. גם ועדת אלאלוף שהקים שר הרווחה בממשלה הקודמת, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), הגיעה למסקנה הזאת אבל כמו רבות ממסקנותיה הממשלה הנוכחית - גנזה גם את ההמלצה הזאת. 
ניסים ציוני, מייסד ומנכ"ל ארגון פתחון לב, מסביר בשיחה עם "מעריב-השבוע": "נתוני דוח העוני מחמיצים את התמונה האמיתית. זוג אנשים עובדים שהכנסת הנטו המשותפת שלהם היא 10-11 אלף ₪ לחודש ויש להם שני ילדים, לא גומרים את החודש גם אם הם ההוצאה החודשית שלהם היא רק על מחיה בלי מותרות בכלל. מספיק שאחד מהם נופל למשכב בגלל מחלה או תאונה, וזה נגמר. הם בעוני. זאת בדיוק הסיבה שבזמן שערכתי מסע שכנועים בזמנו כדי שוועדת אלאלוף תכיר בצורך האקוטי בתכנית לאומית רב-שנתית לצמצום העוני, כזאת שתעוגן בחקיקה. שמחתי כשהוועדה אימצה את החשיבה הזאת אבל מהר מאד אחרי הבחירות הכל קרס". 
זאת ועוד, לפני הבחירות האחרונות לכנסת גייס "פתחון לב" תמיכה מרשימה לחקיקת תכנית המאבק בעוני מרוב ראשי המפלגות שהתמודדו בבחירות. בין החותמים על התמיכה בה היה גם מי שהוא היום שר האוצר, יו"ר כולנו משה כחלון. העקרונות של התכנית בה תמך כחלון היו בין היתר: הקמת רשות לאומית למאבק בעוני, קביעת יעדים מדידים ולוחות זמנים לביצוע תכנית רב-שנתית עליה תחליט הרשות ובכלל זה הקצאת תקציבים לכל שנת פעילות בתקציב המדינה, עידוד תעסוקה בקרב כל אוכלוסייה מוחלשת שמסוגלת לעבוד והבטחת חיים בכבוד לכל מי שאינו יכול לפרנס את עצמו. מאז כחלון העביר כשר אוצר שלושה תקציבי מדינה. דבר מכל אלה לא נעשה. לא סייעה גם העובדה שגם אחרי הבחירות, כשסיעת כולנו כבר יושבת בקואליציית נתניהו ובמשרד האוצר, לקחה על עצמה חברת סיעת כולנו, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), את קידום יוזמת החקיקה. פלוסקוב אף ניסחה הצעת חוק רשמית שהניחה על שולחן נשיאות הכנסת כבר ביולי 2016, לפני שנה וחצי, אבל מאז לא קודמה והסיבה ידועה - התנגדות האוצר.

צילום: מרק ישראל סלם

"אחרי שכחלון נכנס לתפקיד שר האוצר ניסיתי לקבוע פגישה איתו. נועדנו עם אנשי לשכתו ופרשנו בפניהם בדיוק את הנקודות לחקיקת התכנית שלה הסכים במהלך קמפיין הבחירות ועליהן חתם. אבל בניסיון לתרגם את ההצעות שלנו להצעת חוק ממשלתית משהו נפל. לא חזרו אלינו מלשכת השר ובסופו של דבר, גם ח"כ פלוסקוב נאלצה לקבור את הצעת החוק", הסביר ציוני.
לדבריו, "עניים לא בוחרים להיות עניים ולא מביאים את המצב שלהם על עצמם, נקודה. מעולם לא דיברנו על מדיניות של קצבאות בלבד. אנחנו כבר שנים מפעילים תכניות הדרכה והכשרה לצעירים ומבוגרים ממשפחות עניות כדי לצייד אותם בכלים לניידות חברתית אל מציאות חיים טובה יותר. זה גם אחד העקרונות המרכזיים של החוק אבל גם למדינה יש אחריות על אזרחיה החלשים. ככל ששולי העוני יתרחבו ויותר אנשים יהיו בסיכון מתמיד לעוני כך גם מעמד הביניים יתערער ורשת הביטחון הסוציאלי של כולנו תיפגע. 
סמנכ"ל משרד הרווחה: "לא המנדט שלנו להוציא מעוני"
בדיון שהתרחש בוועדה קטנה בכנסת לפני שלושה חודשים וחמק מהתקשורת, אשר עסק בנושא תקציב סלי מזון לחגי תשרי, שאל יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) את אנשי משרד הרווחה והעבודה שאלה תמימה: "הייתכן שמשרד הרווחה לא מטפל בעוני?". חנן פריצקי, מנהל אגף בכיר לתקציב וכלכלה במשרד הרווחה, ענה לו: "להוציא ממעגל העוני זה בכלל לא מנדט שלנו".
אם כך, מהי אחריותה של ממשלה כלפי אזרחיה? ועדת אלאלוף הציעה לממשלה לתקצב את המאבק בעוני בשבעה מיליארד שקלים לשנה במשך עשר שנים כדי להגיע לממוצע העוני של העולם המפותח. בפועל הממשלה הנוכחית תקצבה פחות משליש מעלות ההמלצות. 
משנת 2015 ועד היום חלה ירידה של 80% בתקצוב סלי מזון מצד משרד הרווחה. המשרד תחת השר חיים כץ מוביל אמנם מדיניות לפיה יש להרחיב את הפיילוט לסבסוד סל מזון בסיסי לנזקקים בכל ימות השנה, אך נתקל שוב ושוב בחומות משרד האוצר שאישר לשנה החולפת את התכנית רק עבור כ-10,000 משפחות בכל הארץ. באוקטובר האחרון חתמו 70 חברי כנסת מכל הסיעות על הצעת חוק להגדלת קצבאות הזיקנה. הח"כים איציק שמולי (המחנה הציוני), מיקי זוהר (הליכוד) ואחרים, מציעים להעלות את הקיצבאות מ-1,531 שקלים בחודש לגובה שכר המינימום 5,300 שקלים. 
היוזמים מנסים להגיע להסכמות עם שר האוצר כחלון, אבל החלק בהצעת החוק העוסק בהקמת רשות לאומית למלחמה בעוני צפוי להיתקל בהתנגדות של הדרג המקצועי באוצר, בשל המדיניות הנוקשה שלא להתחייב לצעדים חברתיים ארוכי טווח שמשמעותם התקציבית היא של יותר מהאופק התקציבי המצומצם הקיים. מאותה סיבה בדיוק מתעכב זה למעלה מחודשיים החוק הממשלתי לפתרון מצוקת הנכים.