האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים פנה אתמול לבג"ץ בבקשה שיורה למשרד הרווחה לקלוט שלושה בני נוער הנמצאים במצב סיכון אקוטי במעונות של חסות הנוער, אך העתירה חושפת למעשה תופעה רחבה הרבה יותר, כאשר על פי הערכות כ-200 נערים ונערות במצבי סיכון שונים ממתינים בכל רגע נתון לכניסה למעונות הנעולים של 'חסות הנוער' לאחר שניתנו בעניינם צווים משפטיים – אך אלו אינם מקוימים על ידי משרד הרווחה.



סיפוריהם של הנערים שבשמם הוגשה העתירה קשים. נער בן 15 שהוכרז כנזקק כבר ב-2011, בעקבות חשד לאלימות מצד אביו. הוא ברח ואותר לאחר ששהה בביתו של גבר זר בן 40 בנסיבות לא ברורות ועלה חשד לניצולו. מזה שבעה חודשים הוא ממתין להשמה במסגרת של חסות הנוער.



נערה נוספת, בת 15 אשר מתגוררת עם אביה, עבריין אשר בחיפוש בביתו נמצאו הקטינה, אחותה בת ה-16 והאב תחת השפעת סמים. כעת היא חיה באוהל עם גבר בשנות ה-20, לחייו אשר בפשיטות משטרתיות נמצאו בכליהם סמים. קטינה נוספת, בת אותו הגיל, סובלת מהתמכרות לסמים.



את העתירה הגישו הממונים מחוזיים על ייצוג קטינים בסיוע המשפטי נגד שר הרווחה, חיים כץ, ונגד רשות חסות הנוער במשרד הרווחה, ובה מתבקש בית המשפט העליון להוציא צו ביניים, המורה לקלוט לאלתר את העותרים, "אשר משלמים מחיר כבד בגופם ובנפשם על כל יום בו מתעכבת השמתם" למעונות אליהם הופנו בצו בית משפט לנוער.



עניינם הפרטני של שלושת העותרים מציף בפני בית המשפט הנכבד סוגיה ציבורית, חברתית ואנושית כאובה, אשר מזה כשני עשורים טרם באה על פתרונה – מצוקת ההמתנה של בני נוער בקצה רצף הסיכון להשמה במסגרות הנעולות, האבחוניות וקהילות הטיפול של חסות הנוער", נכתב בעתירה.



"מזה כשני עשורים ממתינים בכל רגע נתון מאות נערים ונערות במצבי סיכון וסכנה חמורים להשמה במסגרות חסות הנוער. מעונות החסות הם השירות הטיפולי, השיקומי וההגנתי היחיד שהמדינה מעמידה לרשות אוכלוסיה זו, בהתאם למדיניות משרד הרווחה. ולמרות זאת, שנים ארוכות שטובתם וזכויותיהם של בני נוער אלו הפכו הפקר, בשל העדר זמינות שירות זה עבורם".



מחסור במקומות להשמת בני הנוער הינה סוגיה מוכרת עליה התריעו רשויות ציבוריות שונות. היא אוזכרה בדו"חות שונים של מבקר המדינה ואף בית המשפט העליון העיר במספר החלטות בעבר על המחסור במעונות חסות הנוער באופן שפוגע בזכותם של בני נוער לטיפול ולהליך משפטי הוגן ומונע מהם אפשרות של שיקום וטיפול במעון המתאים להם.