מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא נאום הערב (חמישי) בעקבות הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, תחת הכותרת ״פלסטין האהובה תשוחרר". "הודעת טראמפ היא בלפור 2", אמר, "ממשלות ישראל התעלמו לחלוטין מכל הקהילה הבינלאומית, מלבד ארצות הברית. ממשלות האויב ניסו בעשורים האחרונים לייהד את ירושלים, אך נתקלו עד כה בהסתייגות הממשלים האמריקאים. לכן, הסכנה בהצהרת טראמפ - שהוא אמר שירושלים, מזרח ומערב, תחת הריבונות שלה, ולכן אין עכשיו מכשולים בפני ממשלת ישראל".



"כעת, יש חשש לגירוש הפלסטינים הירושלמים, והחמרת רכושם, מאחר ועל פי הוראת האמריקאים - הריבונות היא של ישראל", הוסיף, "נרגיש תופעת התנחלות בכל ירושלים וסביבתה בלי מעצורים. ירושלים תתרחב לגדה המערבית - כך שתהיה ירושלים רבתי. במקום שנים רבות הם ירחיבו את ההתנחלויות בתקופה קצרה.



"הריבונות על המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים בידי ישראל, ולכן הקולות יגברו להקמת בית המקדש. כיום, המקומות הקדושים בסכנה, ובמיוחד מסגד אל-אקצא. מבחינת ארה"ב אין יותר סוגיה פלסטינית. אין יותר מדינה פלסטינית עצמאית ובירתה ירושלים. יפתרו את הבעיה בהעברתם לירדן או סיני. האמריקאים שהם נותני החסות לתהליך השלום, הודיעו שירושלים היא מחוץ למו"מ". 



בלפור 2. טראמפ. צילום: AFP



עוד אמר כי "למי שמתעניין בהסדר השלום, טראמפ ירה כדור אחרון. יש כאלה שאמרו שטראמפ היה אמיץ להודיע על מותו של תהליך השלום. כאשר מוציאים את ירושלים מהסוגיה הפלסטינית, אז מחסלים אותה. זה מה שעשה טראמפ. אומה שמוותרת על אונס ירושלים - תוותר על כל דבר. זאת השפלה של מיליארד וחצי מוסלמים, ומאות מיליוני נוצרים שהעיר הקדושה, שנושאת את זהותם ההיסטורית והתרבותית והדתית, נמסרה לידי ישות ציונית מלאכותית.

"הממשל האמריקאי אינו מכבד את ההחלטות וההסכמים הבינלאומיים, ונלחם במדינות בטענה כי הן הפרו את המחויבות או ההסכמים הבינלאומיים, כך העולם נשלט על פי חוקי הרחוב, ועל פי רצונו של האיש ששולט בבית הלבן. מדינות ערביות ומוסלמיות - אינן קיימות מבחינת טראמפ. הוא הודיע להם כי הם לא שווים דבר".

"יש ללחוץ על הממשל האמריקאי כדי להקפיא את ההחלטה"

"ממשל טראמפ לא מכבד את החוקים הבינלאומיים ולא את הרגשות של מאות מיליוני המוסלמים, וזאת כדי לשרת את ביטחון וכבוד ישראל", המשיך נסראללה לתקוף, "מדובר בתוקפנות אמריקאית קשה על ירושלים, תושביה והמקומות הקדושים על כל האומה - ממשלות ועמים. פרשנים ישראלים אמרו בחוצפה, בכלי תקשורת ישראליים, כי לא תהיה תגובה בעולם הערבי, כי העמים הערביים שכחו את פלסטין וירושלים, וכל מדינה מטפלת  בבעיותיה.

"כל מי שמהמר על האמריקאים, עליו להבין שמבחינתם ישראל היא בעדיפות ראשונה מבחינתם. לא צריך לזלזל בגינויים, שכן על ממשל ארה"ב והישות הגוזלת להרגיש את הגינויים נגד טראמפ, כדי להפוך את השמחה שלהם לעצב. זה פשוט, לא צריך לעמוד אל מול הכדורים. גינויים, כנסים, עצרות, תהלוכות - כל זה יביא את טראמפ להרהר בהחלטתו, ובפעולה זו נביע תמיכה בפלסטינים. בנוסף, יש לזמן את השגרירים של ארה״ב ולמחות על הפעולה המסוכנת של הממשל".

"יש ללחוץ על הממשל האמריקאי כדי להקפיא את ההחלטה", אמר, "זה לא בלתי אפשרי, וזאת באמצעות לחץ על האינטרסים. יש ללחוץ גם על ישראל, כדי לא ללכת קדימה בעניין ירושלים כבירה נצחית. צריך להוכיח לטראמפ שזה בניגוד לאינטרסים של ישראל ונגד תהליך השלום; ולכן, יש להפסיק את כל המגעים עם ישראל, מתחת ומעל לשולחן, תחילה מצד הפלסטינים. להפסיק את נרמול היחסים, בעיקר על ידי מדינות המפרץ. כל צעד בנרמול הוא בגידה גדולה בסוגיית ירושלים.

"יש להודיע על ידי הפלסטינים והערבים שתהליך השלום הסתיים, עד שתחזרו בכם מהחלטתכם. אנחנו לא מאמינים במשא ומתן, אבל במסגרת הנתונה, יש ללחוץ על טראמפ לחזור בו מהחלטתו. בשבת יתכנסו שרי החוץ הערבים, ובטורקיה גם יתכנסו מדינות איסלאמיות - ובשתי הפסגות יש להודיע שירושלים בירת פלסטין לנצח".

בסיום התייחסותו לסוגיית ירושלים אמר נסראללה כי "אני מצטרף לקריאה של המנהיגים הפלסטינים, לצאת לאינתיפאדה, להסלים את ההתנגדות - וזה הדבר החשוב והמסוכן ביותר לגבי החלטת טראמפ. בנוסף, לא לנטוש את העם הפלסטיני להגן לבד על ירושלים. צריך לחזק את הפלסטינים הן כלכלית והן מורלית בעולם הערבי ולהביע תמיכה חזקה בהתנגדות ולא לבגוד בה".