"ביום שני הקרוב נטיל מצור פרלמנטרי על הכנסת לאור התעקשותם של נתניהו ואנשיו לקדם שורת חוקים מסוכנת ביותר, ובמיוחד חוק ההמלצות שיותר מכל יעזור לגדולי העבריינים של ישראל כנגד אזרחי ישראל", כך אמר היום (שבת) יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג, באירוע שבתרבות שהתקיים במועצה האזורית גן רווה. 



הרצוג הוסיף כי "צפוי מאבק של יומיים רצופים במליאה ובוועדות ולכן המחאה הציבורית חיונית כל כך להפעלת לחץ על מרכיבי הקואליציה והליכוד, כדי שייסוגו מבליץ החוקים המוטרף הזה. לכן מחאת מוצאי שבת חשובה כל כך. אני מעריך שבשנה הקרובה נלך לבחירות". 



בהתייחס להסלמה הביטחונית אמר ראש האופוזיציה כי "אנו בשלב רגיש מאד ויש לעשות כל מאמץ להכלה ורגיעה. אני מבקש לחזק את תושבי הדרום ותושבי שדרות בפרט שעברו לילה לא פשוט". לדברי יו"ר האופוזיציה, "אנחנו רואים גורמים קיצוניים מהצד הפלסטיני, בעיקר חמאס וארגונים נוספים בעזה שמנסים ללבות את האש בעקבות הכרזת טראמפ. החמאס משחק משחק מסוכן מאוד והעם הפלסטיני כרגיל יהיה המפסיד העיקרי. אני סומך על כוחות הביטחון שידעו לנהל את המצב הרגיש ולהביא להרגעת המצב ולהרתעה יעילה. אין  סובלנות ישראלית בכל הנוגע לפגיעה באזרחים". 



 "נתניהו מוקף בתוצאות של שלטון ארוך של כח שמשחית" 


גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס היום למצב המדיני והביטחוני, וטען כי הצהרתו של הנשיא טראמפ, שהכיר לראשונה בירושלים כבירת ישראל, חשובה אך לא היסטורית: "הכרזת טראמפ – דבר טוב מאוד למדינת ישראל. אני מעריך שלנתניהו היתה  השפעה מסוימת על העיתוי והניסוח.  אבל זה לא כורש, ולא בלפור ולא האו"ם. בן גוריון היה זה שהחליט והעביר ההחלטה שירושלים היא בירת ישראל. הלוואי וכל המדינות יכירו בירושלים כבירה. צריך לזכור שטראמפ דחה את העברת השגרירות בחצי שנה". 



"נתניהו מוקף בכח משחית". אהוד ברק. צילום: פלאש 90
"נתניהו מוקף בכח משחית". אהוד ברק. צילום: פלאש 90



ברק, שדיבר בשבתרבות בתאטרון הבימה בתל אביב, המשיך לתקוף את מדיניות הממשלה והעומד בראשה, וטען שהם צריכים לסיים את דרכיהם: "אני עוד לא יודע אם אגיע להפגנה הערב. ההפגנות צריכות להמשיך והן חשובות מאוד. זה מוביל ומקדם את הפרק העצוב הנוכחי. נתניהו מוקף בתוצאות של שלטון ארוך של כח שמשחית. הוא שקע עמוק בדבר הזה. הממשלה הזו צריכה לסיים את דרכה. אם נתניהו לא מבין מה קורה מסביבו – מקומו איננו בכסא ראש הממשלה. אם הוא מבין – הוא צריך להתפטר".  לדבריו, "אני מקווה שאוכפי החוק עושים את מלאכתם נאמנה. אבל מה שרואים זה נכונות "למזמז" את זה ללא סוף. תראו מה קורה בארה"ב (חקירות מולר) שם זה עובד מהר". 



ברק התייחס אף לעתידו הפוליטי על רקע חרושת השמועות על חזרה לפוליטיקה: "בנושא הפוליטי -  אני לא קופץ מחר לבריכת הפוליטיקה. אין טעם לדבר על זה. אני מקווה שלא תראו אותי בפוליטיקה, שלא יצטרכו אותי. אני מעדיף בשביל כולנו שהמצב לא יגיע". 



ראשת מרצ  זהבה גלאון, שדיברה אף היא באירוע בתל אביב, טענה כי לנתניהו היה קשר לעיתוי ההכרזה של טראמפ: " ירושלים המערבית היא בירת ישראל. שום הכרזה של טראמפ לא תעגן את הריבונות. היא שם והיא שלנו. טראמפ הצטרף לצוות ההגנה של נתניהו. לנתניהו היה יד ורגל בעניין העיתוי. טראמפ נתן לגיטימציה לסיפוח של מזרח ירושלים.  סוגיית ירושלים תצטרך להתלבן במו"מ. בהקשר הרחב ההצהרה היא חסרת תבונה מדינית ולא מקרבת אותנו להסכם". 

"נתניהו גילה איפוק וריסון במבצעים קודמים בעזה. אבל גם הוא הישרדותו האישית גוברת על כל עניין אחר. יש לי עליו הרבה ביקורת אבל אני רוצה  לחשוב שלנתניהו יש אחריות לגורל המדינה. מקווה שלא ייגרר", אמרה גלאון.