נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (שני) בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא. במהלך הטקס, התייחס הנשיא לחוק ההמלצות של ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), שהובא היום לדיון בוועדת הפנים של הכנסת ואף תיאר כיצד הרגיש כשנפתחה נגדו חקירה בשנת 2001, עת היה מיועד לכהן כשר משפטים בממשלת אריאל שרון ז"ל. 



"צריך לחשוב לעומק איך לאזן בין הגנה על שמו הטוב של אדם, לבין זכות הציבור לדעת. עבורי, זו איננה רק דילמה ציבורית, אלא חווית חיים אישית", תיאר הנשיא. "בשנת 2001 הוקמה ממשלה חדשה בראשות אריאל שרון ואני הייתי מיועד להיות שר המשפטים. אלא שבאותם ימים ממש, בהם עלה שמי כשר המשפטים המיועד, נפתחה כנגדי חקירה. עם פתיחת החקירה הודיע היועץ המשפטי לראש הממשלה, כיוון שחקירה כזו היא מטבעה ארוכה וסבוכה ותיקח שבועות רבים אם לא חודשים, אין זה יאה, כך הוא קבע, שנחקר ישמש בתפקיד שר המשפטים".



"התיק נסגר אבל שילמתי מחיר לא פשוט"



"לקחו שלוש שנים וחצי, עד שנסגר התיק נגדי, מחוסר אשמה. וזאת למרות שנחקרתי פעם אחת בלבד וכבר אז הובהר לחוקרים כי לא תהיינה ואין צורך בעוד חקירה. הנזק האישי והציבורי, לעומת זאת המשיך להיות פצע פתוח". עוד תיאר ריבלין: "כעסתי נורא, האמנתי שמתנכלים לי על רקע אישי ופוליטי. אחרי שנים רבות, כעורך דין, לראשונה בחיי חשתי את הסיטואציה שבה עומד אדם, איש ציבור, חשוף לכל רוח, מבלי יכולת להגן על שמו, שמו הטוב. זו הייתה חוויה קשה. שילמתי מחיר לא פשוט."



בדבריו התייחס הנשיא לחשיבות השמירה על שמו הטוב של אדם שעלתה לדיון סביב חוק ההמלצות: "אני מוצא לנכון להזכיר שהחוק הזה מציג סוגיה ציבורית ומשפטית, שבשל ההקשרים האמורים לא זכתה להתייחסות הראויה, עליה אני רואה לנכון להצביע היום. זכות הציבור לדעת היא זכות ראשונה במעלה, אבל צריך גם לזכור שלצד הזכות הזאת יש ערכים נוספים - ביניהם חזקת החפות והזכות לשם טוב, להגנה מפגיעה בשמו הטוב של אדם".



לדבריו של ריבלין, "המתח בין ערכים אלו הוא סוגיה אמתית, מורכבת, כואבת ואנושית שראויה לדיון ציבורי מעמיק, ומצדיקה ניסיון רציני להתמודדות עימה. במיוחד בעידן שלנו, עידן הרשתות החברתיות, המדיה החדשה והמהירה, שבה כל 'שמועה' מתפשטת כאש בשדה קוצים".



בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה עשרה שופטים בהם שופט לבית הדין הארצי לעבודה, ארבעה שופטים לבית משפט מחוזי, שני שופטים לבתי הדין האזוריים לעבודה, שופט לבית משפט שלום ושני שופטים לבתי משפט לתעבורה. עוד נשאו דברים בטקס שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת ביהמ"ש העליון השופטת אסתר חיות, ונשיא בית הדין הארצי לעבודה השופט יגאל פליטמן. עוד השתתפו בטקס חברי הוועדה לבחירת שופטים, יו"ר לשכת עורכי הדין, נשיאי בתי המשפט, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.



ראובן ריבלין בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ