ל־129 עובדי מפעל נגב קרמיקה בירוחם אולי יקרה נס חנוכה. היזם ואיש העסקים אודי לוי, העומד בראש קבוצת מתפרות מצפה רמון והאיש שרכש בעבר את המפעל הכושל מגבות ערד, מגלה עניין ברכישת השליטה במפעל. לוי, המנהל את המגעים עם קרן ויולה, עומד בראש קבוצת משקיעים המגלים עניין בקניית מפעלים כושלים והבראתם.

הוא נמנה עם פעילי הבית היהודי ויוזמותיו נתמכות על ידי שר הכלכלה לשעבר ושר החינוך בהווה, יו"ר המפלגה נפתלי בנט, ושרת המשפטים הנוכחית, איילת שקד. עם זאת, לוי מתנה את הצעתו באפשרות לקבל סיוע במכירות אריחי הקרמיקה, לנוכח היבוא הבלתי מבוקר מחו"ל. ברכישת השליטה בנגב קרמיקה מגלה עניין גם קבוצת מפעלי נשר הנשלטת על ידי כלל תעשיות. בנשר, המנוהלת על ידי האלוף במיל' וסגן הרמטכ"ל בעבר, משה קפלינסקי, מגלים עניין בחברה שעשויה להשלים במידה מסוימת את קו המוצרים שלה.

ההחלטה הסופית בנושא אמורה להתקבל ממש בימים הקרובים. לצד כל אלה מתנהלים מגעים גם מול שמואל דונרשטיין, בעל השליטה ברב בריח. דונרשטיין ביקר במפעל לפני שבוע וקיבל נתונים על פעילות החברה. קרן ויולה תמכור את אחזקותיה ללא תמורה. עם זאת, היא תדרוש מהקונה לשלם את דמי הליסינג תמורת המכונות החדשות שנקנו בשביל המפעל וכן להתחייב לשלם שכר דירה לחברת מבני תעשייה שבבעלותה נמצא מבנה המפעל. היקף ההשקעה הראשוני נאמד ב־25־30 מיליון שקל.

קבוצת ויולה התחייבה, בהתאם לסיכום עם בתי המשפט, להמשיך ולהפעיל את המפעל עד מרץ 2018 ובפרק זמן זה גם לשלם את שכר העבודה לעובדים. יש לציין, כי כל אחד מהקונים הפוטנציאליים יתחייב להעסיק את כל העובדים, אולם למרות זאת, כדי לתת למפעל סיכוי להתאושש מההפסדים, לא יהיה מנוס מפיטורי לפחות 20־30 עובדים, תוך תיאום עם ההסתדרות. 

עובדי נגב קרמיקה מפגינים נגד סגירת המפעל. צילום: אבשלום ששוני
עובדי נגב קרמיקה מפגינים נגד סגירת המפעל. צילום: אבשלום ששוני