הם לא רק משתינים מהמקפצה, הם מחרבנים ממנה. נראה שחלק מחברי הכנסת שנבחרים כדי לחוקק חוקים לטובת אזרחי מדינת ישראל - מנצלים את יכולתם לחוקק ומסדרים לעצמם כספים. הטריק האחרון: הצעת חוק הפריימריז שחלפה כמטאור בשמינו לפני כשבוע, והופ! מדינת ישראל, שלצורך הבנת העניין זה אתם ואנחנו, תשלם לפוליטיקאים שרצים לכנסת.



המפתח הוא מספר חברי הכנסת המכהנים בכל מפלגה, ועל פי החשבון הזה, הליכודניקים יקבלו 320 אלף שקלים, העבודה 200 אלף שקלים, וכך גם הבית היהודי, שגם שם ייערכו בחירות מקדימות. בנוסף, אם חס וחלילה לא ייבחרו, וכדי להבטיח לעצמם שלא תיגרע מכיסם אגורה שכבר נכנסה, הם הכניסו לחוק סעיף שמאפשר להם לא להחזיר את הכסף.



מגיש החוק הוא דוד אמסלם, האיש שחתום על חוק ההמלצות, ליכודניק טיפוסי שפעם נעצר בפרשת החשדות לזיופים בפריימריז בליכוד ופעם נחקר בפרשת הולילנד. בשתי הפרשות לא הוגש נגדו כתב אישום.



מאחר שלשלוש מפלגות הפריימריז אין רוב להעברת החוק, מציע אמסלם 50 אלף שקל לכל חבר כנסת מכהן במפלגה שאינה מקיימת פריימריז, כדי לארגן רוב בשיטות של חברו דוד ביטן. הוא כמובן לא יודע מאיזה מרתף באוצר יגיע הכסף: אולי על חשבון הבריאות, אולי על חשבון החינוך. בטח לא על חשבון הוצאות חברי הכנסת לצורכי קשר עם הציבור.



אחת הרעות החולות של הפריימריז, שכמעט מבטלת את יתרונות חיסול הוועדה המסדרת או גחמת המנהיג או המרכז, היא שהכסף מדבר, לא הבן אדם או האידיאולוגיה. מי שיש לו כיס עמוק יותר - יש לו יתרון מובהק על פני מתחריו. מה שעובד בפריימריז פתוחים, כמו בשיווק של מוצרי צריכה, צריך קמפיין מתוחכם, אריזה מושכת, והנגזרת היא גודל ההשקעה בקמפיין. או במילים אחרות: מי ששם מיליון - יש לו יתרון מובנה על מי ששם חצי מיליון.



אומנם הפריימריז בעבודה של אראל מרגלית הוכיחו שלא תמיד הכיס מנצח, אבל מרגלית הוא היוצא מן הכלל, ובחיים בדרך כלל מדברים חוקי המשחק וחוקי הטבע האנושי. מרגלית הביא כסף מהבית. יובל שטייניץ, שר האוצר והאנרגיה, הוא החלל האחרון של קשיי מימון הפריימריז. בימים האחרונים צף שמו כמעורב לכאורה בפרשת עמלות הצוללות ו/או ספינות הגז, כאשר התמודד בפריימריז בליכוד ב־2013 וקיבל לכאורה ממיקי גנור, עד המדינה, תרומה למימון הפריימריז ההם.



אומנם הצעת החוק אוסרת על חברי הכנסת המתמודדים לגייס תרומות, אך התקווה היא כנראה שגם במקרה שחבר כנסת מקבל כספי פריימריז מהמדינה, עדיין יישארו החברים שימשיכו לסייע בדרכים אחרות. כך, בסופו של יום מדובר כנראה רק בתוספת לתרומות שקיימות כיום. מבחינה זו, צפו לחשיפה ולכותרת ראשית מרעישה: הוא זכאי! כותרת המשנה תבהיר במה מדובר: תחקיר עומק גילה באחת המפלגות בכיר שלא נחשד בפלילים.