שרת המשפטים שוב יוצאת נגד בג"ץ: בנאום שנשאה הערב (חמישי) השרה איילת שקד, היא ביקרה בחריפות את החלטת בית המשפט העליון להשיב גופות מחבלים ולא להשאירם בישראל לצורכי מיקוח. "קיבלנו בהשתוממות את פסק הדין המורה לממשלה לוותר על החזקת גופות המחבלים שבידינו, ללא חקיקה חדשה", אמרה. "כיצד לבית המשפט מעולם לא הפריע אותו חוסר הסמכה מפורש בבואו לפסול חוקים. האם בספר החוקים שבית המשפט מחזיק בידיו הסמכות הזו מופיעה?"
 
השרה שקד, שנאמה בכנס העמותה למשפט ציבורי בזיכרון יעקב, כיוונה בדבריה לחוק יסוד החקיקה שמקדמים היא והשר נפתלי בנט – חוק יסוד החקיקה, שמבקריו חוששים כי יוכל להוות אמצעי לעקיפת בג"ץ. שקד ביקשה לענות למבקרים ואמרה: "הדמוקרטיה הישראלית בורחת מהעם", קבעה. "הדבר נובע מפחד עמוק וקמאי מהעם ומריחוקן של חלק מהאליטות הישנות ממציאות החיים". השרה שקד רמזה בדבריה לפסילת חוק המסתננים ואמרה כי, "השיטה שלנו רואה לנגד עיניה בבירור את 'ירושלים של מעלה', אבל לא מצליחה להבחין בדרום תל-אביב של מטה".
שקד הוסיפה כי "לא חידשנו כאן דבר. החוק הזה הוא עמידה על העיקרון המשפטי הידוע והמוכר: פעולה של רשות שלטונית חייבת להיעשות על פי חוק. ולכלל הזה אין, לא צריך שיהיה וגם לא יהיה, שום יוצא מן הכלל. גם לא  כאשר הרשות הזו היא הרשות השופטת המבקשת לפסול את חוקיה של הכנסת, וזאת ללא סמכות חוקית מפורשת".

חיות: "התבטאויות הפוליטיקאים נגד מערכת המשפט מבישות"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ציינה כי דיאלוג בין הרשויות הוא דבר הכרחי. "לפני כחודשיים הצהרתי אמונים והתחלתי כהונתי כנשיאה. באותו טקס הבהרתי שדיאלוג בין הרשויות הוא חשוב וחיוני גם אם הוא מלווה במתחים", אמרה הנשיאה והוסיפה כי התבטאויות הפוליטיקאים נגד מערכת המשפט הן מבישות, "האם ניתן לאפיין את הדיאלוג המתקיים בין שלוש הרשויות בישראל כדיאלוג מכבד וענייני? לדאבון הלב האופן שבו חברי כנסת ושרים מתבטאים כלפי בית המשפט העליון רחוק מלהיות מכבד וענייני. דוגמאות מבישות מהתקופה האחרונה יש למכביר".

ראש בראש. אסתר חיות ואיילת שקד . צילום: דוברות השרה איילת שקד

 
הנשיאה מתחה ביקורת על הפוליטיקאים וציינה כי משילות אין משמע היתר להפרת חוק. "אנו השופטים משתדלים להקפיד על כבודן ומעמדן של יתר הרשויות הן ברמת השיח והן ברמת הביקורת השיפוטית. אולם אם יש מי שסבור שכיבוד הרשות המחוקקת או המבצעת פירושה העלמת עין מזכויות אדם - טעות בידו. משילות אין משמע היתר להפרת חוק. מנקודת הראות שלנו אין מדובר במאבקי כוח או שליטה אלא שמירה על ערכי יסוד וזכויות אדם", אמרה.

"הכרעות שיפוטיות אינן חסינות מביקורת אבל המינימום הוא שמי שבוחר לבקר הכרעה יכיר את העובדות של אותה הכרעה. לא יהיה זה מוגזם לצפות כי הביקורת המושמעת תנוסח בצורה ראויה. למרבה הצער נשמעו לאחרונה מצד גורמי שלטון מסויימים קולות לאי ציות הכרעות שיפוטיות ומכאן קצרה הדרך למצב בו איש הישר בעיניו יעשה. מתן לגיטימציה להפרת החובה לציית לחוק מסוכנת והדברים חמורים פי כמה כאשר קולות מסוג זה נשמעים מצד נבחרי ציבור".

"ביקורת לגופו של דיין להבדיל מביקורת לגופו של עניין היא ביקורת בלתי לגיטימית. שוב ושוב חוזר אותו הפזמון הרשות המבצעת גוררת רגליה והרשות השופטת מואשמת בהפקעת המשילות. כמה נוח. דפוס כזה רחוק מלהיות מכבד וענייני. אותם אנשים חותרים למינויים של שופטים בעלי פרופיל פוליטי מסויים זו גישה הרת אסון", הוסיפה הנשיאה חיות.